Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Tung rock, et druknet barn med black metal-sminke og Gaahl som en mektig Heimdall i sølvfrakk er noen av ingrediensene i verdens første black metal-musikal «Svartediket», som har premiere i morgen på Den Nationale Scene (DNS) i forbindelse med Festspillene i Bergen. 

Kristian Eivind Espedal, bedre kjent som Gaahl, er herostratisk berømt for sine makabre sceneshow i black metal-miljøet og først og fremst som frontfigur i det verdenskjente bergensbandet Gorgoroth. I fjor valgte han imidlertid å trekke seg tilbake fra black metal-scenen for å jobbe mer privat og søke utfordringer på andre arenaer. Nå venter teaterdebuten på Den Nationale Scene.

– Det passert meg veldig bra å komme inn i et rom og gjøre noe andre har gjort før meg og å få avstand til min egen karakter, der jeg hele tiden leverer mitt eget produkt og mitt eget hode, sier Gaahl.

Men teaterrollen strekker seg likevel ikke så langt unna Gaahls vante miljø. Den Nationale Scene kaller «Svartediket» verdens første black metal-musikal. Selv vil ikke Gaahl sette musikalen i bås.

– Den har elementer av black metal i seg, men også ting jeg ser på som veldig fjernt fra black metal. Selv om elementene er der til tider, har musikalen et veldig bredt spekter, musikalsk sett. Man kan kalle den hva man vil, men selv ville jeg ikke satt noen sjanger på den, sier Gaahl.

Mørk historie

Rollen som vokteren Heimdall minner på mange måter om det Gaahl har levert på scenen tidligere, men han frykter ikke at det skal bli for mye Gaahl i rollen.

– Jeg har et inntrykk av at rollen har blitt skrevet om for at jeg skulle ha den, men det er et veldig klart skille. Jeg opptrer ikke som samme karakter og folk vil ikke se noe de har sett før. For min egen del kunne det vært mer spillerom og utfordringer, men jeg skjønner godt at de vil ha den energien som jeg tidligere har levert på scenen, sier Gaahl.

Svartedikets mørke historie som åsted for selvmord og drukning av uønskede barn er selve grunnvollen i musikalen. Lokal historie og musikk som ligger langt fra det dagligdagse, var det som fristet teatersjef ved DNS i Bergen, Bjarte Hjelmeland, til å satse på stykket.

– Første gang jeg hørte om prosjektet, så jeg ikke hvilke muligheter som lå i det. Jeg valgte likevel å ha et møte med de to guttene som hadde skrevet manuset siden de var engasjerte, lokale typer. Jeg gikk til møtet med en sterk mening om at dette ikke kom til å bli noe av, like sterkt som jeg visste når møtet var ferdig, at dette skal det hvert fall bli noe av, sier Hjelmeland.

– Er det ikke litt risikabelt å satse på et så spesielt stykke?

– Det er skummelt, men samtidig er det det som gjør denne jobben gøy. Man må ta noen sjanser på noe som er litt annerledes. Kanskje prøve å være med på å utvide bildet folk har av teater, hvilket bilde folk har av den type musikk og hvilket bilde de har av «Svartediket» som sådan, sier Hjelmeland.

Lot seg ikke diktere

Og om det er én ting Bjarte Hjelmeland ikke angrer på i sin periode som teatersjef ved DNS, er det nettopp at han valgte å hente inn Gaahl til en av hovedrollene.

– Kristian har en helt spesiell scenisk tilstedeværelse som virkelig kommer til uttrykk her. Han står utrolig sterkt og flott fram i denne forestillingen. Det var helt klart et riktig valg, sier Hjelmeland.

Gaahls uttalelser om at han støtter kirkebrenning har provosert mange, og Hjelmeland opplevde mye press fra både biskop og direktøren av festspillene i Bergen da det ble kjent at Gaahl fikk en av hovedrollene. Likevel lot ikke Hjelmeland seg diktere og var fast bestemt å beholde rolleinnhaveren.

– Både Kristian og jeg var veldig rolig rundt dette. Vi var aldri i tvil om hvorvidt vi skulle fortsette samarbeidet eller ikke. Det var en haug med andre folk som diskuterte det, men det var folk som ikke hadde noe med dette å gjøre, sier Hjelmeland, som også ser det positive med debatten.

– For å si det sånn, er det ingen på Vestlandet som ikke vet hva «Svartediket» er. Det kan vi takke mye av den debatten for, selvfølgelig. Det har vært stort fokus på musikalen og folk virker veldig nysgjerrige, sier Hjelmeland.

Urpremiere: «Svartediket», onsdag 26. mai, kl 20.00, Småscenen, Den Nationale Scene, Bergen. Billetter: dns.no