Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

En reklame for is setter i disse dager sinnene i kok i England. I annonsen vises nemlig to katolske prester i en alt annet enn en kald setting.

Det italienske iskrem-merket Antonio Federici Gelato Italiano er kjent for sine provoserende reklamer. I fjor måtte merket trekke tilbake en reklame som viser en prest og en nonne like før de skal kysse, fordi innholdet var for provoserende.

Nå har det italienske iskrem-merket igjen provosert kristne i England. I den nye reklamekampanjen viser de en gravid nonne som spiser is og to katolske prester i en setting som er alt annet enn kjølig. Med teksten «Vi tror på frelse» vises bildet av to katolske prester i et intimt øyeblikk like før de skal kysse.

Advertising Standard Agency (ASA), som behandler klager på reklamer, har allerede mottatt flere henvendelser fra folk som mener reklamen er støtende for kristne. Hvis innholdet blir funnet for provoserende kan reklamen forbys.

Matt O’Connor i Antonio Federici sier de vil miste en betydelig sum hvis de må trekke tilbake kampanjen og vurderer å få juridisk hjelp hvis reklamen forbys.

«Bare en liten andel av de som har sett annonsene har klaget på innholdet. De opprettholder synet til en sneversynt minoritet som ønsker å undertykke ytringsfriheten til de fleste. Reklamen feirer jo homoseksualitet», sier O’Connor til Daily Mail.

Den tidligere katolske biskopen John Jukes kritiserer reklamen for å være støtende for religiøse mennesker.

« Reklamen angriper våre religiøse holdninger og er en trussel for kulturen vår», sier den tidligere katolske biskopen til Daily Mail.