Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Med tenor- og bassaxofon, flutonett, fløyte og loop-maskin beviste Håkon Kornstad at han er en av landets mest spennende jazzmusikere på KulturBlikk på So onsdag.

– Alt er improvisert. Jeg merker stemningen i rommet, finner en nerve, og da kan det bli magisk, sa Håkon Kornstad i samtale med blikkjournalist Kjersti Eidem Dyrhaug fra scenen på SO.

For ti år siden ble han omtalt som en ung, lovende jazzkomet. Kornstad har siden det opptrådt på store scener på jazzfestivaler både i Norge, Europa og Japan, og han har holdt konsert på verdens største jazzfestival i Montréal. På So fikk publikum være med på hans reise i forskjellige musikksjangre i nærmere en time, og når de begeistrete tilhørerne ville ha mer, fyrte Kornstad i gang ekstranummeret Tempelhof.

– Gjennomgangsmusikken i homomiljøet er ganske annerledes enn jazz, men i det siste har jeg spilt på mange steder som ikke er typiske jazzarenaer. Mange ser på jazz som noe tørt og smalt, men når de kommer på konsert, åpner de gjerne opp, og får med seg mye bra, skeive lyder de ikke har hørt før, sier Kornstad.

Kornstad bygget opp låtene på stedet med ulike beats i loopmaskinen og vekslet mellom tenor- og bassaxofon, men han hadde også med seg fløyte og flutonett (fløyte med klarinettmunnstykke). Senere i år er han klar med sin tredje soloplate, og musikken hans er blitt skeivere enn den var før. For nå er Håkon Kornstad opptatt av å gjøre akkurat det han vil, og åpne opp for å være seg selv fullt og helt.

– Å bare spille det som bare høres pent ut, er kjedelig. Sånt blir som regel fryktelig platt.
Jeg tenker ikke på at jeg skal vært sånn eller sånn, enten det er som homo eller som jazzmusiker. Nå lar jeg meg gjøre hva jeg selv vil. Musikken er blitt skeivere, ærligere og når ut til flere.

Håkon Kornstad har latt seg inspirere av blant annet Miles Davis, Björk, Rufus Wainwright, David Bowie og Bugge Wesseltoft. Musikkveien førte han til jazzlinja i Trondheim, og etter studiene har han jobbet mye med å perfeksjonere spesielle lyder på saksofonen. Han har vært en av landets viktigste jazzstemmer i band som Kornstad Trio, Wibutee, med Håvard Wiik, og i bandene til Bugge Wesseltoft og Anja Garbarek. Nå har han funnet en form hvor han kombinerer alt han har holdt på med, på en måte som er når ut et stadig bredere publikum. Og tilhørerne på So var intet unntak.

– På mindre steder er det lettere å få kontakt med publikum, og her på So var det veldig morsomt å spille, for stemningen var så god, sier Kornstad til Blikk Nett.

De som gikk glipp av konserten på So eller var til stede og vil høre mer, har sjansen fredag 25 mars på Torshov Beat på Soria Moria kl. 21.00 og onsdag 30 mars på Fristil på Victoria i Oslo kl 20.00.

Fra jazz til Melodi Grand Prix

Neste KulturBlikk på So er onsdag 4. mai. Ti dager før finalen i Melodi Grand Prix i Düsseldorf varmer de to Grand Prix ekspertene Inge Solmo og Ole Christian Øen opp med skeiv, hysterisk Grand Prix kveld. Med seg har de videoer med skeive, glitrende opptredener fra sangkonkurransen som har holdt det gående siden 1956. Denne kvelden får publikum et nytt innblikk i den teatralske verdenen med mye sminke, flotte klær og pene mennesker. På KulturBlikk blir det skeive blikk på melodier, fadeser, skandaler, klesdrakter og anekdoter. Tidenes mest populære TV-program er kjent for å aldri skuffe, enten man er svoren tilhenger eller har store antipatier. Skeive smakebiter kommer på løpende bånd på KulturBlikk, og utover kvelden blir det Grand-Prix musikk fra dj-boksen.

KulturBlikk på So, onsdag 4. mai kl 19, Arbeidergata 2. Gratis inngang.