Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

All Out oppfordrer Facebook til å formelt anerkjenne at det finnes millioner av mennesker verden over som ikke identifiserer seg som kvinne eller mann.
Kampanjegruppen All Out ber Facebook om å tillate bruk av andre kjønnsidentiteter.

«Det er et enkelt, men viktig, grep som vil gjøre transpersoner synlige, anerkjent og ikke minst respektert», skriver All Out i sin kampanjemelding til Facebook.

All Out ber Facebook-brukere om å engasjere seg i kampen og viser til at andre nettsamfunn, som for eksempel Google+, gir brukere mulighet til selv å velge den kjønnsidentiteten de selv føler passer for dem.

All Out mobiliserer nettbrukere i sine kampanjer for å sette søkelys på lhbt-rettigheter og en av kampanjene de har hatt suksess med i det siste var rettet mot reisebyrået Expedia.

Expedia, som ble startet i 1996, er verdens største reisebyrå på nett. De har avdelinger i de fleste land og betjener millioner av reisende hvert år.

Nylig ble det kjent at Expedia samarbeider med Christian Values Network, et selskap som donerer penger til hatgrupper. Christian Values Networks link går til en nettside som kaller seg Connection Plus, hvor beskrivelsen ikke sier et ord om at det er et kristent nettsted.

All Out baserer sin protest mot Expedia på den amerikanske organisasjonen Southern Poverty Law Centers arbeid. I følge Southern Poverty Law Center er Christian Values Network med på å finansiere organisasjoner som Focus on the Family og Family Research Council. Det er to organisasjoner som av Southern Poverty Law Center blir stemplet som hatgrupper.

«Focus on the Family hevder at kampanjer mot mobbing og trakassering av lhbt-studenter er en del av en homoagenda hvis formål er å ‘lure’ homoseksualitet inn i klasserommene på amerikanske skoler», heter det i en uttalelse fra Southern Poverty Law Center.

Skeive Facebook-brukere og deres venner og familie protesterte mot Expedia og krevde at firmaet skulle bryte alle bånd til Christian Values Network. Og det fungerte.

Onsdag 10. august la Expedia følgende melding ut på sin Facebook-side:
«Takk for alle meldinger om Christian Values Network. Da vi tidligere denne uka ble kjent med at organisasjonen ga økonomisk støtte til grupper som av Southern Poverty Law Center blir omtalt som ‘hatgrupper’ kuttet vi umiddelbart alle bånd til Christian Values Network.»

I dag ble det kjent at Expedias søsterorganisasjon, Hotels.com, gjør det samme. I samme tidsrom har kjente merkevarer som Delta Air Lines og Apple også kuttet alle forbindelser med Christian Values Network.