Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mediestaben i Røde Kors, hvor halvparten er skeive, er av norske journalister kåret til den aller beste mediestaben i landet.
PR-barometeret Samfunn har gjennomført en undersøkelse om norske journalisters erfaring med og oppfattelse av offentlige institusjoner, interesseorganisasjoner og politiske partier. 770 journalister fra hele landet, både nasjonale som regionale medier i Norge, deltok i PR-barometeret Samfunn i 2011 og Røde Kors kommer ut på topp i kategorien Interesseorganisasjoner, før organisasjoner som Bellona og LO.

Røde Kors sin mediestab ledes av mediesjef og homo Jon Martin Larsen. Larsen kan fortelle at halve staben er skeiv. Blikk Nett møter det skeive utvalget hos Røde Kors i Oslo sentrum.
– Røde Kors har tre år på rad blitt kåret til den beste mediestaben i en organisasjon, mens i år har vi tatt steget opp og blitt kåret til den beste totalt sett, sier Larsen til Blikk Nett.

– Hva kommer det av?
– Det journalistene trakk frem var tre ting. Det ene er at vi er en stab med veldig mye kunnskap. Mediestaben kjenner organisasjonen og vi kjenner mediene. Det betyr at man som journalist får det man trenger med en gang. Det andre er at Røde Kors er særdeles pro-aktive. Vi er beryktet for å være pro-aktive både på internasjonale og nasjonale saker. Til sist mener flertallet av journalistene at Røde Kors er best i kriser og katastrofer, fordi vi i tillegg til å være en aktør også skaffer tilveie research og talspersoner, og at vi er godt oppdaterte, sier Jon Martin Larsen.

I den skeive delen av staben finner vi Vivian Paulsen, som har bakgrunn som journalist i CNN i London.
– Journalister er opptatt av å få tak i den relevante informasjonen raskt. Det er det pressen trenger, og Røde Kors har akkurat det, sier Vivian Paulsen.

Det kan Larsen bekrefte.
– Røde Kors har en stor produksjon av både tekst og foto, men vi tilrettelegger også slik journalistene vil ha det. Det er servicen og kunnskapen som gjør utslag.

22. juli
På spørsmål om hvilken sak det er som har krevd mest av Røde Kors de siste årene er ikke mediesjef Larsen i tvil.
– Det er 22. juli. Da var Røde Kors en sentral aktør og hadde et ekstremt høyt trykk både fra internasjonal og nasjonal media. Vi hadde også hjelpekorps og omsorgsfrivillige tilstede fra første time ved Utøya og her i Oslo. Vi jobbet også tett med media både ved Utøya og her i Oslo i mange uker etter 22. juli.

Selv har Jon Martin Larsen også bakgrunn som journalist.
– En av de styrkene jeg benyttet meg av i katastrofen som 22. juli var er bakgrunnen jeg har som journalist i kriser og konflikter, hvor man på en måte får et slags filter slik at man forholder seg så profesjonelt som mulig. Men det er klart at etterarbeidet for oss som mediestab har vært veldig viktig. Vi har gjennomgått en omfattende debrief i etterkant som jeg er veldig glad for at vi gjennomførte.

Røde Kors består av, foruten 250 ansatte på hovedkontoret i Oslo og 250 ansatte i distriktene, 40 000 frivillige og over 130 000 medlemmer i Norge.
– Røde Kors har et stort mangfold, også når det gjelder legning og etnisitet, og det gjør at vi som organisasjon når mye bredere, og vi kan se etter perspektiver og vinklinger som byr på mer, sier Larsen.

Ensomhet i fokus
Medierådgiver Thomas André Syvertsen hører også til i den skeive delen av mediestaben.
– 8. mai er det internasjonale Røde Kors-dagen og da lanserer vi en nasjonal kampanje om ensomhet, sier Syversten når Blikk Nett spør hva som er den neste store utfordringen for Røde Kors.

– Ensomhet er noe som mange sliter med, også homofile og spesielt unge mennesker, sier Syvertsen.

Kampanjen har som motto, «Føler du deg ensom, er du ikke alene».
– Fordi Røde Kors er en organisasjon med mange frivillige, så betyr det at vi har en stor betydning i mange lokalmiljøer. På den måten er vi med på å løfte opp slike tema som ensomhet, forteller Syvertsen.

– Det er noe vi jobber med nær sagt hver eneste uke. Det å løfte opp de frivillige og bryte ned ‘døren’ til unge ensomme gjennom besøkstjenester og nettverksgrupper, forklarer Larsen til Blikk Nett.

Når det gjelder kriser og katastrofer er det vanskelig å spå.
– Vi vet aldri hva den neste store utfordringen blir, men vi er klare uansett, sier Paulsen.

Direkte kommunikasjon
Røde Kors er flittig bruker av sosiale medier, som Facebook.
– Og Twitter. Vi tvitrer i vei, sier Syvertsen.

– Både Facebook og Twitter er fantastiske verktøy for Røde Kors fordi vi får bedre dialog og respons med medlemmer og givere. Ingenting er bedre enn å bruke sosiale medier i våre dager, som for eksempel krisen i Syria. Vi får mye drahjelp ved at både syrere og engasjerte mennesker deler informasjon om situasjonen i Syria via Facebook og Twitter, og at våre fagperson kan ha direkte kontakt med mennesker. Suksessen vi har på sosiale medier handler om nettopp direkte kommunikasjon, sier Larsen til Blikk Nett.

Skeiv giverglede
Røde Kors er også synlig på festivaler. Ikke minst under Skeive dager. Røde Kors hadde stand på Skeive dager for første gang i 2010. Det ble satt ny giverrekord da det ble rekruttert givere for ca én million kroner i verdi.

Under fjorårets Skeive dager var Røde Kors tilbake med stand i Pride Park med mål om å slå rekorden. Med en økning på nesten 50 prosent i antall givere ble rekorden fra 2010 knust. I år satser Røde Kors på nok en ny rekord.
– Givergleden og engasjementet for sårbare grupper i samfunnet er svært høy blant skeive, forteller mediesjef Jon Martin Larsen.