Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Under paradeshowet etter tidenes Skeive dager-parade lørdag 30. juni ble arbeidsgruppen som skal jobbe med EuroPride 2014 presentert. Jon Martin Larsen får rollen som mediesjef, Søgnhild Østvold er markedssjef og Anna Gilpin får oppdraget som programsjef når Oslo arrangerer EuroPride for andre gang.
– Vi har jobbet med dette i et par måneder allerede, så det var utrolig deilig å stå frem som EuroPride-medvirkende på scenen i Pride park etter paraden, sier Jon Martin Larsen til Blikk Nett og utdyper hvorfor akkurat denne gjengen har fått ansvaret for det store arrangementet i 2014.

– Styret i Skeive dager ønsket noen som er engasjerte og som kan noe om mediearbeid, både lokalt og internasjonalt, og de var ute etter å profesjonalisere arrangementet. EuroPride 2014 blir noe av det viktigste jeg gjør i livet mitt, så da måtte jeg bare si ja når jeg ble spurt, sier Larsen som til daglig jobber som mediesjef i Røde Kors. Programsjef Anna Gilpin jobber til daglig i mediebyrået MediaCom, mens markedssjef Søgnhild Østvold til daglig jobber med konseptutvikling i Nordea.

EuroPride i Oslo 2005 satte standard for den suksessen Skeive dager har blitt med årene. Mellom 80 000 og 100 000 skuelystne sto oppstilling langs paraderuten i Oslo sentrum i 2005 da paraden gikk gjennom sentrum, med den gang byrådsleder Erling Lae i front etterfulgt av blant andre Sir Ian McKellan.

Larsen er ikke i tvil om hvorfor han sa ja til jobben som mediesjef for EuroPride 2014.
– Fordi jeg mener vi har en helt unik mulighet i Norge til å sette søkelyset på både hvordan vi har det her til lands, og feire det vi har oppnådd og ta tak i det vi fortsatt må jobbe. Men også til å bruke et europeisk fokus til å sette søkelyset på hva som foregår i nabolandene våre. En og en halv time fra Oslo ligger St. Petersburg hvor de nå omtrent forbyr homofili og en og en halv time andre veien arrangeres akkurat nå tidenes største EuroPride/WorldPride i London, og de to ytterpunktene representerer de mulighetene jeg ønsker å ivareta: at vi skal vise skyggesidene og hente frem glitteret.

Han er overbevist om at Oslo er klare for nok et stort arrangement av EuroPrides kaliber.
– Vi vet at vi kan klare et så stort arrangement som EuroPride, noe vi også viste i 2005. Vi er veldig opptatt av at Oslo som by under EuroPride skal være spennende for både det europeiske publikummet og våre nordiske naboer, men også være et sted lhbt-gruppene i land med vanskelige levekår skal kunne hente selvtillit og styrke. Der har vi allerede en god trend i Skeive dager og andre pridearrangementer i Norge, det at vi bruker den arenaen til å gi for eksempel homser og lesber i St. Petersburg fokus gjennom å hente dem inn og la dem snakke om sin situasjon.

Profesjonelle krefter

Til tross for økonomiske nedgangstider og myndigheter som stadig strammer pengesekken er ikke Larsen bekymret.
– Ja, vi har råd til å arrangere EuroPride. Styret i Skeive dager har tenkt helt riktig når de henter inn profesjonelle krefter innen PR og informasjon og en veldig kommersiell programsjef, Anna Gilpin, som er en av Norges beste trendanalytikere, en markedssjef, Søgnhild Østvold, som har jobbet med forretningsutvikling i Nordea og bistått mange frivillighetsprosjekter.

– Oppdraget vårt er å gjøre EuroPride til et profesjonelt arrangement med en gjennomslagskraft i forhold til de holdningene og verdiene vi har lyst skal komme ut av dette. Sånn sett må vi gjøre en god jobb overfor, ikke bare norske myndigheter, men også overfor sponsorer og støttespillere på næringslivssiden. EuroPride vil være en fantastisk mulighet for næringslivet å faktisk vise samfunnsansvar i praksis. Vi har et uttall eksempler på både nordiske og europeiske bedrifter som virkelig støtter opp om homofile og lhbt-saken – og som målrettet markedsfører seg mot lhbt-gruppen, og på den måten støtter rettighetsarbeidet. Dette har vi ennå ikke sett så mye av i Norge, men gjennom EuroPride får de en unik mulighet til å gjøre akkurat det.

– Hva med de som frykter at det skal bli for kommersielt?
– Vår viktigste oppgave er å sørge for at det blir den beste priden noensinne, og at vi skaper en varig verdi for de skeive dagene som skal fortsette etterpå, og så skal vi gjøre vårt ytterste for at det norske homosamfunnet slår igjennom på et europeisk nivå. Da trenger vi penger.

– Vil arrangementer som Pride park fortsatt være gratis?
– Pride park skal være åpen og inkluderende – dermed gratis. At Pride park er et viktig politisk bidrag slik sett så vi i år.

– Påstanden om at dugnadsånden er død stemmer vel ikke?
– Nei. Og det viser seg under Skeive dager. Det er et fantastisk stykke arbeide som gjennomføres av de frivillige år etter år, og jeg er kjempeglad for at vi får med oss så mange som mulig av frivilligstaben frem mot EuroPride, og vi vet allerede nå at vi har med oss Pride park-sjef Dan Bjørke og paradesjef Hallvard Øren, og så håper vi selvsagt på en ny rekord i 2014.

Årets Skeive dager hadde ungdom som tema. Tema for EuroPride 2014 er ennå ikke satt.
– Men det vil jo ikke være utenkelig at temaet har et europeisk fokus. Det var vel diplomatisk svart?