Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

IKEA sensuerer bort et lesbisk par fra kundeavisen før den gis ut i Russland.
– Men det er ikke forbudt å være homofil i Russland, sier LLH-leder Bård Nylund.

Kunder i hele Europa vil motta desemberutgaven av IKEAs kundeavis, men det er bare i Russland reportasjen om det lesbiske Clara og Kirsty blir fjernet. Det britiske lesbepartet har en sønn og i intervjuet forteller de at de er en utradisjonell familie og viser frem leiligheten sin og kommer med tips om innredning, slik man gjør i IKEAs kundeavis.

At russiske IKEA-kunder ikke får ta del i det lesbiske parets tips skyldes den omstridte propagandaloven som dumaen vedtok i sommer, og beslutningen ble tatt av IKEA-ledelsen i Sverige og Russland.
– Nå er vel målgruppen til IKEA voksne mennesker, ikke hovedsakelig barn under 18 år, sier Bård Nylund til Blikk Nett.

LLH-lederne ser heller ikke hvordan man kan hevde at intervjuet med det lesbiske paret er propaganda.
– Men en løsning kunne vært å merke kundeavisen med aldersgrense 18 år, slik mange publikasjoner har sett seg nødt til i det klima som er i Russland etter at propagandaloven ble vedtatt. Det ville hatt stor betydning hvis et stort og internasjonalt selskap som IKEA gjorde det, sier Nylund.

IKEA har stor vekst i Russland og det er et viktig marked for selskapet.
– Jeg har forståelse for at IKEA velger å trå varsomt. Men jeg mener de tjener mer på å være en aktør som tar et standpunkt. IKEAs verdigrunnlag må også gjelde i Russland som ellers i verden.

Nylund mener IKEAs avgjørelse tar for mye hensyn til eventuelle protester og kontroverser.
– De burde tenke på hva slags signal dette sender til lhbt-bevegelsen i Russland og IKEA burde vise den russiske befolkningen hva de står for, sier Nylund og spør seg samtidig hva selskapet er redd for.

– Det ville nok blitt ramaskrik og mye debatt, men det ville blåst over i løpet av kort tid. Noen store konsekvenser for IKEA tror jeg ikke det ville fått. Men hadde de kjørt reportasjen med det lesbiske paret ville det hatt stor betydning for lhbt-miljøet i Russland.

Får kritikk av kunder
På IKEA Sverige Facebookside har det kommet mange reaksjoner og kunder er opprørt over sensuren. Enn så lenge har ikke ledelsen i Sverige svart på kritikken de får på Facebook.

IKEA Norge opplever også å få negative reaksjoner på at det lesbiske paret ikke eri den russiske kundeavisen. Men i motsetning til IKEA Sverige svares det på kritikken.
«IKEA Family Live er et redaksjonelt magasin med hjeminnredningsinspirasjon, som går til medlemmer av IKEA Family, kundeklubben vår. Magasinet redigeres lokalt og det finnes derfor variasjoner tilpasset hvert enkelt marked. Landene står dermed fritt til å redigere magasinet i tråd med sine prioriteringer eller andre forhold. IKEA er forpliktet til å følge de lover og regler som finnes i landene vi har virksomhet i. I juni 2013 kom det en lov i Russland som gjør det ulovlig for oss å inkludere artikkelen du sikter til i den russiske utgaven av magasinet. I Norge er vi ansvarlig for den norske utgaven, og denne inneholder artikkelen», skriver IKEA Norge på Facebook.

Det er kritikk LLH-leder Bård Nylund mener IKEA må ta på alvor.
– Det at IKEA bøyer av i frykt for propagandaloven i Russland får konsekvenser. Resten av Vest-Europa reagerer naturligvis på det som IKEA nå gjør og kunder i land som Norge og Sverige kommer til å reagere negativt på at IKEA nå føyer seg etter den russiske propagandaloven. Det kan skade selskapets omdømme på lengre sikt, sier Nylund til Blikk Nett.

Kjøpesterke homoer
IKEA var det første store konsernet som henvendte seg direkte til lhbt-segmentet da de i 1994 produserte en tv-reklame med et homofilt par. Reklamen førte til bombetrusler, men IKEA har likevel fortsatt å lage målrettet reklame med lhbt-tematikk.

Men det går galt av og til, selv for homovennlige konsern som IKEA. I tillegg til bråket rundt sensuren av det lesbiske paret i IKEAs kundeavis, så har det blitt bråk i Thailand etter at IKEA offentliggjorde en reklamefilm med transtema. Transaktivister mente filmen var stereotyp og full av fordommer. Og i fjor høst ble IKEA kritisert for å ha retusjert bort kvinner fra katalogene i Saudi-Arabia. I årets katalog er kvinnene tilbake.

Lhbt-miljøet er kjøpesterke og markedsundersøkelser viser at lhbt-personer er trofaste mot merkevarer og produsenter som støtter lhbt-rettigheter. Men hvis en merkevare bryter tilliten kan det få økonomiske konsekvenser og møtes med sterke reaksjoner og boikottaksjoner.

Alt som kan oppfattes som russisk lever med boikottfrykt i disse dager etter propagandaloven ble innført i Russland. I tiden fram til OL befinner også lekenes sponsorer seg i skuddlinjen og både Coca Cola, Visa, Mac Donalds og Panasonic står på listen.

I det siste har den italienske pastaprodusenten Barilla fått merke lhbt-vreden etter at Guido Barilla, sjefen for den familieeide pastagiganten, uttalte på italiensk radio at han ikke ville bruke en homofil familie i selskapets reklamer. Guido Barilla måtte krype til korset og beklage.

Nylund uttalte den gang at han håpet homoer sluttet å kjøpe Barilla-pasta. Men en boikott av IKEA på grunn av lesbesensur vil han ikke fronte.
– Jeg er generelt skeptisk til boikott som virkemiddel. Men jeg håper at IKEA, som er en stor aktør, fortsetter i det sporet de startet i 1994 og at de tør i ligge i forkant. Som et stort kommersielt selskap har IKEA et ansvar og bør bidra i samfunnsdebatten, avslutter Bård Nylund.

Se IKEAs første reklamefilm med lhbt-tema: