Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Arne Samuelsen og Teppo Valkama er snart klar med ny utstilling i Aalesunds Kunstforening. 8. februar kan du se både malerier og fotografier signert de to kunstnerne.

Arne Samuelsen og Teppo Valkama bor og jobber i det kjente Dörnberger-huset i Son, oppkalt etter maleren Carl Johannes Andreas Adam Dörnberger (1864-1940).

Motivene i den nye utstillingen er landskap og gamle, forlatte hus med tematikken forfall. Samuelsen maler figurative bilder, mens Valkama fotograferer uten så mye bruk av bildeprogrammer.

– Teppos bilder er ganske naturlige og realistiske. Jeg maler figurativt og fotografisk. Noen ganger tror publikum at jeg har malt Teppos fotografier eller at han har fotografert mine malerier, sier Arne Samuelsen.

– Har dere blitt like med årene, siden dere bor og jobber sammen?

– Ja, jeg tror det. Vi har vært sammen i 17 år, så vi har nok preget hverandre. Teppo har de siste årene jobbet mest med foto, men ønsker nå å gå over til å male igjen. Det går i bølger, sier Samuelsen.

Motivene i fotografiene er stort sett fra India, der Samuelsen og Valkama har tilbragt noen måneder.

– Men Teppo er ikke så glad i å si at de er tatt i India. Bildene får ifølge ham stå for seg selv, sier Samuelsen.

For maleren Arne Samuelsen er det viktigste ved å male oppdagelsesferden.
– Jeg leter etter noe som jeg ikke vet hva er. Jeg har ikke noe bestemt tema, jeg maler de bildene som dukker opp i hodet mitt. Er jeg i dårlig humør, så blir bildene litt tyngre. Er jeg i godt humør, så blir de lettere, sier Samuelsen.

– Landskap og forlatte hus går igjen i motivene?
– Ja, jeg maler jo figurativt, og motivene er gjenkjennelige, men ikke nødvendigvis så opplagte. Jeg kaller meg selv for naivistisk surrealist. Jeg søker etter en gjenkjennelse, men jeg er ikke ferdig med bildet før det har forlatt meg. Jeg leter etter en farge og en temperatur og jobber med mange bilder samtidig, gjerne fire-fem-seks. For noen ganger står jeg fast på et bilde, og da kan jeg male på et annet i stedet.

– Bildene dine har dempet fargebruk – signaliserer det noe av ditt lynne?
– Det gjør nok det, jeg har ikke tenkt så mye på det. Det er ikke noe bevisst, jeg bare jobber. Jeg bruker en del symboler, men det finnes ikke noe fasit. Det er opp til enhver å tolke hva de ser, og jeg blir veldig glad når folk gjør bildet til sitt. Det er jo to typer av folk som kommer på utstillingsåpninger: De som ikke tør å uttale seg om bildene fordi kunstneren er tilstede, og de som på død og liv skal fortelle meg hva jeg har gjort og hvorfor. Den siste typen er mye mer interessant. De snakker om hvordan de selv opplever bildet. Jeg synes at det er snakk om å projisere seg selv. De bidrar til å utvikle bildet for seg selv.

– Finnes det noe skeivt i maleriene dine?
– Ikke så mye. I denne utstillingene har jeg vel et bilde som kan klassifiseres som skeivt, det av mannen i sofaen, som også er ganske surrealistisk.

Samuelsen har sin utdannelse fra Westerdals reklameskole og Statens Kunstakademi. Han maler landskapsmotiver med surrealistiske elementer, men har også arbeidet med scenografi for danseteater og illustrert flere bildebøker. Samuelsen er innkjøpt av blant andre Museet for samtidskunst, Nasjonalgalleriet og Norsk kulturråd. Han har også hatt en rekke utsmykningsoppdrag. 

Valkama er adjunkt fra Universitetet i Uleåborg, med spesialfagene dans, kunst/forming og matematikk og har tatt fotografi ved Sogn videregående i Oslo. Han har hatt en rekke separat- og kollektivutstillinger og er kjøpt inn av Vestby Kommune.

Utstillingen i Aalesunds kunstforening åpner 8. februar og står til 2. mars.