Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Kunstner Jonas Daatland utforsker alternative uttrykk for mannens kjønnsidentitet med utstillingen «Psychomachia Revisited» på Galleri LNM i Oslo.

Jonas Daatland er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og har avholdt flere separatutstillinger og deltatt på en rekke gruppeutstillinger i Norge og i utlandet. Daatland er blant annet innkjøpt av Kulturraådet og Statoil Art Collection.

Jonas Daatland arbeider i all hovedsak med maleri, collage og grafikk, og leker seg fritt med menns kropper og seksualitet, noe som utmerket seg særlig i serien «The Yè Yè Boys». I utstillingen «Psychomachia Revisited» tar Daatland utgangspunkt i biologiske, kulturelle, ideologiske og politiske forutsetninger for og forestillinger om maskulin seksualitet og kjønnsidentitet. Han viser til queer-teoretikeren Judith Butlers argumenterer i boka «Gender Trouble» (1990) hvor hun hevder at kjønn spilles ut og iscenesettes i henhold til bestemte kulturelle normer uavhengig av dets biologiske utgangspunkt.

Butlers teori la grunnen for en subversiv holdning til kjønn og seksualitet, hvor det gjennom en problematisering av det normative åpnes for et mangfold i kjønnsuttrykk og seksuell identitet.
– Til tross for at deler av den skeive teorien har hatt betydning for de siste tiårenes likestillingskamp, styres likestillingspolitikken like fullt etter et heteronormativt ideal om likhet, sier Daatland som lenge har vært interessert i skeiv teori.

– Men jeg kan ikke påberope meg å være veldig belest, men det jeg har lest er spennende – spesielt når man trekker inn elementer av mytologi og psykologi for å beskrive kjønnenes plass i historien og vise hvor konstruert det er.

Dekonstruerer normene
Som skeiv opplever man ofte å leve på tvers av normene, altså det vanlige og aksepterte. Daatland vil snu det på hodet.
– I mine arbeider dekonstruerer jeg det hele for å vise at normene er tillært – som heteronormen. Den er konstruert.

Titteren blir utfordret i møte med bildene til Daatland. I prosessen har han også blitt utfordret selv.
– Vi preges alle av normene. Og fa kommer spørsmål som, kan man være mann, slik det heteronormative samfunnet vil en mann skal være, og samtidig være homse? Det er slike tanker som har preget prosessen, sier Daatland og viser Blikk Nett rundt i galleriet.

Han mener mange skeive er på søken etter identitet.
– Men det er vanskelig å finne en identitet, men i det å være homse ligger det også en trang til å søke, sier han og viser oss installasjonen han har kalt «Trofiske nivåer» i rom 3. Installasjonen består av utklipp fra magasiner, absurde og groteske statuer som minner om levende organismer i skjønn forening med malerier av Putin, Napoleon og Richard Nixon.

Engler og skinheads
Men Blikk Nett trekkes tilbake til rom 2 hvor maleriet «Samson» henger. Ved siden av henger bildet som har fanget vår interesse. «Parc Peniel» viser to menn, en skinhead og en lærkledd daddy, i en situasjon som kan tolkes på flere måter.
– Dette er min versjon av Jakobs kamp med engelen, sier Daatland og viser til et av historiens mest populære englemotiv.

– Men like mye som det er en kamp, kan det også leses som en omfavnelse – eller en brytekamp med seg selv og sine lyster, sier han mens vi går nærmere bildet og ser på detaljene, fra skinhead-fyrens blekete jeans og edderkoppmønstrete tatovering til lærmannens pilotbriller og chaps. Referanser som umiddelbart vil plukkes opp av fetisjmiljøet.

– Jeg har hentet mye inspirasjon fra blader og magasiner som handler om fetisjmiljøer, fra skinheads til SM. Det er en spennende subkultur.

Queerpolitiske bilder
Daatlands utstilling «Psychomachia Revisited» ville neppe fått lov å henge i et galleri i Russland, med tanke på at bildene inneholder nakne menn og primater med ereksjoner. Det som likevel ville sørget for størst furore er at han har malt Vladimir Putin i en serie på seks bilder.
– De som kan noe om Putin og situasjonen i Russland ser nok hvem det er. Men det er ikke så viktig. Gjennom seks bilder forandres motivet og til slutt ender Putin opp som en Mandrill, sier han og forteller at serien har tittelen «Scylla», et kjent navn fra gresk mytologi.

Scylla er beskrevet som et forferdelig sjøuhyre med fire øyne, seks lange nakker med uhyggelige hoder, hver av dem hadde tre rekker med skarpe tenner. Hennes kropp besto av tolv føtter som lignet på tentakler og hadde fiskehale og med fire til seks hundhoder som var vokst ut ved midjen.
– I min serie ser vi Putin i forskjellige stadier, hvor han til slutt ender som et monster.

Det finnes flere referanser til både Putin, Russland og situasjonen for landets lhbt-befolkning.
– Men jeg har ikke lyst å være overtydelig. Så man får se nøye etter og finne referansene selv, avslutter Jonas Daatland.

Jonas Daatland, «Psychomachia Revisited», Galleri LNM, Kongens gate 2. Vernissage torsdag 5. juni kl 18. Utstillingen henger til 29. juni.