Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Omsider har finske Itella Posti lansert serien med Tom of Finland-frimerker. Serien er allerede en bestselger. Men ikke alle er like begeistret.

Tom of Finland-serien består av 3 selvklebende frimerker og ble nylig lansert i Finland av Itella Posti, som også kan melde at frimerkeserien er deres mestselgende serie noensinne.

Da nyheten om frimerkene ble sluppet i april i år raste det inn forhåndsbestillinger fra 178 land. I Toms hjemland er ikke alle like glade for frimerkene.

Varehuskjeden Halpa-Halli har i en uttalelse gitt uttrykk for at frimerkene ikke vil bli å finne i deres sortiment. Kjeden ønsker ikke å fornærme kundene sine.
«Frimerkene representerer dessverre ikke verdigrunnlaget til Halpa-Halli. Vi har mottatt gode tilbake meldinger fra våre kunder på avgjørelsen», sier Janne Ylinen i Halpa-Halli.

Muskelakademiet

Tom of Finlands tegninger av menn med så overdreven fysikk at klærne er i ferd med å briste, har opphøyd de maskuline homsene til ikoner. En status opphavsmannen selv, Touko Laaksonen, også har æren av å bære. Tom of Finlands fantasikarer var et langt sprang fra de redde, feminine homsene som ble vist i mediene fra 40-tallet og langt ut på 80-tallet. Hans robuste seilere og lærkledde tømmerhoggere utfordret stereotypiene og gjenskapte homsen som en selvsikker og overseksuell supermaskulin mann.

Touko Laaksonen ble født i Finland i en familie hvor begge foreldrene var lærere. Touko fikk følgelig en oppdragelse godt ispedd kunst, litteratur og musikk. I 1939 kommer han inn på kunstskolen i Helsinki, men blir innkalt i militæret året etter. Her har han sine første sexopplevelser – med tyske soldater – og begynner å tegne det han selv fantaserer om. I 1945 er han tilbake på skolen og tre år senere får han frilansjobb som vindusdekoratør, reklame- og motetegner. I 1953 møter han Veli, mannen han tilbringer de neste 28 årene med.

Kunstnernavnet Tom of Finland fikk Touko i 1957 da en av tegningene hans havnet på forsiden av det amerikanske bladet Physique Pictorial, et homsemagasin forkledd som et helse- og bodybuilderblad. Tom of Finland ble deretter et regelmessig innslag i magasinet. Først på 70-tallet viser kunstverdenen interesse for de svulmende og erotiske mannfolkene til Touko. Fram til da hadde han tjent gode penger på private bestillinger.

I 1973 holder han sin første utstilling i Hamburg, men den ble ingen suksess. Tom of Finland venter til 1978 før han godtar en ny utstilling i Los Angeles, og tar sin første tur til USA. Der åpner kjente ikoner som Andy Warhol og Robert Mappelthope lommeboka for å sikre seg et stykke finsk homoerotikk. Blant dagens samlere finner vi også homoikonet Madonna.

På slutten av 70-tallet reiste han regelmessig til USA og bygget fundamentet for en voksende fanskare i både amerikanske og internasjonale lærmiljøer der Touko var selv en deltaker.
«Når jeg tegner må jeg være i en stemning som stimulerer meg», forteller Touko i dokumentarfilmen «Daddy and The Muscle Academy».

«Ofte kler jeg meg i lær for å få inspirasjon til å utvikle en fantasi. Lær er levende og blir, som mange andre ting, bedre med åra.»

Dokumentfilmen fra 1991 ble finansiert av The Finnish Film Board og tok for seg livet til Touko Laaksonen som Tom of Finland. Den høstet flere internasjonale priser, men hovedpersonen selv dør samme år, ti år etter at partneren Veli døde av kreft.

Arven etter Tom of Finland ble sikret samme år. Stiftelsen The Tom of Finland Foundation har nå full kontroll, og med selektiv hånd selger de lisenser og sørger for at kunsten hans finnes i kunstbøker og kalendere, på kort og brevark, videoer, tatoveringer og diverse gaveartikler. Men det stopper ikke der.

I 1996 så den første Tom of Finland-kolleksjonen dagens lys. Klærne fra de berømte bildene hans ble gjenskapt og kunne nå kjøpes. En egen Tom of Finland klesbutikk åpnet i 1999 på Manhattan i New York. Alt lå til rette for suksess og klærne fikk god mottagelse av moteskribenter. Men prosjektet brakk til slutt ryggen av økonomiske årsaker og måtte takke for seg fem år etter.
Samme skjebne var det nok mange som spådde da nyheten kom i fjor om en Tom of Finland-parfyme.

Lærhomser og parfymelukter hadde aldri gått godt sammen. Men det stoppet ikke Etat Libre d’Orange fra å starte produksjonen. Parfymemakeren Antoine Lie fikk klar instruks om å skape en duft «som ikke forstyrrer lukten av en mann». Resultatet ble en parfyme med elementer av høstløv, semsket skinn, metall, pepperrot, vetivergress og musk.

I 2009 kom også den 666 sider tjukke praktboka «Tom of Finland XXL» ut på forlaget Taschen. Boka viser tusen bilder fra alle de mest kjente samlingene av Tom of Finlands kunst, og byr på arbeider som aldri tidligere har vært vist, fra sensuelle portretter og heftige sexscener til kunstnerens såre hyllest til unge menn rammet av aids. I tillegg har boka åtte spesialskrevne essays om Tom of Finlands innflytelse, ført i pennen av blant andre Camille Paglia, John Waters, Armistead Maupin og Todd Oldham.