Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Saga Becker vant årets Guldbaggen for Beste kvinnelige hovedrolle i Nånting Måste Gå Sönder.

Nånting Måste Gå Sönder, av Ester Martin Bergsmark og Eli Levén, var nominert til to priser i årets Guldbaggen, Sveriges fremste filmpris.

Filmen var nominert til Årets manus og Beste kvinnelige hovedrolle. Jubelen var stor da Saga Becker kunne gå på scenen å ta i mot prisen for sin innsats som Sebastian/Ellie og i takketalen erklærte hun at Guldbaggen i år er historisk da det er første gang en trans*person er nominert og har vunnet prisen.

I Nånting Måste Gå Sönder, som ble vist på Skeive Filmer i 2014, møtes Sebastian/Ellie og heterofile Andreas i parken en sommernatt. De tiltrekkes av hverandre og innleder etter hvert et forhold, hvor Sebastians alter ego Ellie, som Andreas elsker og frykter, spiller en stadig mer sentral rolle. Dette er sommeren da alt kan skje og hvor alt samtidig føles skjebnesvangert. Det er en kamp om kjærlighet og retten til sine egne følelser, og Sebastian innser til slutt at Ellie må slippes løs og frigjøres fra andres oppfatninger av hvem hen er og hvem hen bør være. Med blottlegging av både sjeler, følelser og kjønnsorganer i bevegelse skildrer regissør Ester Martin Bergsmark et intenst og grenseoverskridende kjærlighetsforhold. Hovedpersonene fremstår som ekte og autentiske individer, og det skjøre forholdet dem i mellom synes dømt til å gå i stykker.

Filmen har vunnet en rekke priser på internasjonale filmfestivaler, blant annet Beste film under Side by Side i St. Petersburg, Beste internasjonale film under Tiger Award i Rotterdam, Silver Q Hugo under Chicago International film fest, Outstanding first feature award under Frameline i San Francisco, samt plasseringer på lister over Årets beste filmer i en rekke filmmagasiner – blant annet svenske Nøjesguiden som kåret Nånting Måste Gå Sönder til Årets film.

Trans*revolusjon
Med suksessen til både Nånting Måste Gå Sönder og tv-serier som Orange is the New Black og Transparent – som begge har vunnet en rekke priser, snakkes det om en trans*revolusjon i kulturen.

Nestleder i Forbundet for Transpersoner (FTP), som også jobber aktivt med film, Jan Elisabeth Lindvik, håper suksessen til de nevnte tv-seriene og ikke minst filmen Nånting Måste Gå Sönder, vil føre til flere filmer med trans*personer – også her på berget.
– Jeg tror vi vil få en liknende film her hjemme også med tiden. Det ville være ille å si at vi ikke får det, sier Lindvik til Blikk Nett.

– Historiene er der og jeg er overbevist om at vi vil få en liknende film her hjemme på et eller annet tidspunkt. Jeg tror det er noen som må ta seg sammen, kjenne på seg selv og tørre å lage den filmen.

Til tross for at Lindvik tror Nånting Måste Gå Sönder kan være en inspirasjon for norske filmskapere er det likevel et skår i gleden.
– Det som er trist er at det er så få som har sett den. Filmen hadde Norgespremiere i november i fjor men det var få som så den på kino. Jeg kjenner Saga Becker og var så heldig å få vise den på et medlemsmøte i FTP og alle var over seg av begeistring, men for de store massene er den dessverre ikke kjent.

Trans* på tv-skjermen
Lindvik synes det rart at en så prisbelønnet film ikke trekker flere til kinoene, men tror samtidig at Nånting Måste Gå Sönder vil gjøre det bedre på tv.
– Da når man ikke bare målgruppen men et større publikum som ellers ville gått glipp av filmen på kino.

At serier som Orange is the New Black og Transparent har gjort suksess er ingen overraskelse ifølge Lindvik.
– Det er flott at disse seriene får slik suksess, men du vet: når det er ordentlig gjort får det et stort publikum. Da handler det ikke om at det er homo eller trans. Man blir tatt av en historie og røres av den – men da må historien være ekte.

Foregangsløperne i trans*revolusjonen og ikke minst for skeive tv-serier som Looking er selskaper som HBO og Amazon. Det er der fremtiden ligger mener Lindvik.
– Det er disse aktørene som tør. Men så skal vi også huske på at det sitter en rekke mennesker med god lønn som passer på hva som er trendy og i tiden – og mye av det vi ser er jo rene bestillingsverk. Det har jo vært gjort forsøk på transpersoner i tv-serier tidligere, uten at det har vært noen stor suksess. Men nå er tiden inne for transpersoner – og det ser vi jo med tanke på suksessen til Transparent, Orange is the New Black og Nånting Måste Gå Sönder, avslutter Jan Elisabeth Lindvik.

Mye bra trans*film
Skeive Filmer viste Nånting Måste Gå Sönder i 2014 og har vist en rekke filmer med trans*tema de siste årene, blant annet den svenske kortfilmen Ta Av Mig som ble vist på festivalen i 2013.

Festivalleder Bård Ydén har vært verden rundt på filmfestivaler og sett suksessen til Nånting Måste Gå Sönder på nært hold – og han vet hvorfor filmen har gjort det så bra.
– Fordi det er en jævlig bra film og en godt fortalt historie, sier Ydén til Blikk Nett.

Han mener suksessen også henger sammen med utviklingen i samfunnet.
– Det er tydelig at slike prosjekter, som vanligvis sliter med å få økonomisk støtte, likevel får støtte til slutt – og kombinert med godt manus og gode skuespillere, så blir det et godt resultat.

Nånting Måste Gå Sönder er ikke Ester Martin Bergsmarks debutfilm. Bergsmark laget i 2013 filmen Pojktanten sammen med Eli Levén, som ble vist på Skeive Filmers Skeiv Weekend samme år.
– Pojktanten var filmen som satte Bergsmark på kartet, og en film som også vant mange priser, ikke bare på skeive filmfestivaler men også ordinære festivaler. Det å ha en film som Pojktanten i bagasjen har nok vært en fin kickstarter til Nånting Måste Gå Sönder, sier Ydén til Blikk Nett.

Bård Ydén er allerede i gang med å programmere årets Skeive Filmer, som også er festivalens 25-års jubileum. Han kan love gode filmer med trans*tema på jubileumsfestivalen – uten at det innebærer noen kvotering.
– Det er ikke slik at vi skal ha så og så mange filmer med transtema. Det er så mange gode filmer som produseres og som krysser temaer, så det å finne gode filmer er ikke vanskelig. Det viktigste er at filmene er gode, avslutter Bård Ydén.

Se Saga Beckers takketale under Guldbaggen 2015 her: Guldbaggen: Bästa kvinnliga huvudroll