Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

I fjor var det 100 år siden Tove Jansson ble født og i år er det 70 års jubileum for hennes mest populære figur, Mummitrollet. I helgen kan du treffe Mummitrollet på Glasmagasinet i Oslo.

Fra og med lørdag 15. august og en måneds tid fremover, flytter Mummitrollet inn i GlasMagasinet i Oslo, og en liten del av underetasjen er gjort om til Mummidalen. Lørdag 15. august mellom kl 13 og 15 kan du også møte Mummitrollet i levende live.

I Finland ble Tove Jansson feiret med flere spesialutstillinger i fjor i hovedstaden Helsinki, og her i Norge ble hun hyllet av Finsk-norsk kulturinstitutt i samarbeid med Nasjonalbiblioteket og Finlands ambassade med en egen Mummikveld på Nasjonalbiblioteket.

De to norske forlagene Aschehoug og Heinesen ga dessuten ut et tosifret antall Jansson-bøker i 2014 i anledning Janssons 100-års dag. På verdensbasis selges det Mummi-produkter for svimlende fire milliarder norske kroner i året. Alt på grunn av et småklumsete Mummitroll med et stort hjerte og et venneinfanteri det ikke fins maken til i moderne barnelitteratur.

Ifølge litteraturprofessor og Jansson-biograf Boel Westin er det liten tvil om at kjæresten Tuulikki Pietilä hadde stor innvirkning på Jansson, ikke bare på det kunstneriske planet.
– De var begge private og snakket ikke noe særlig om forholdet sitt. Tove og Tuulikki var begge kunstnere som levde fritt og fikk leve slik de ønsket å leve. Selv om de hadde ulike perspektiver på ting, komplementerte de hverandre på en fin måte, uttalte Westin i et intervju med Blikk i september 2014.

Respekten for Tove Janssons kunstneriske integritet førte nok til mer stillhet rundt temaet.
– Selv om det finske folket hele tida har visst at Tove levde sammen med Tuulikki i 45 år, er det ikke før i senere tid at det har blitt snakket om det. Litt av grunnen kan være at Jansson selv ikke snakket om lesbiskheten. Hun omtalte ikke seg selv som lesbisk. Hun sa heller at hun var forelsket i en kvinne. Kjønn er heller ikke så viktig i Mummidalen, karakterene er mer kjønnsoverskridende. Man får for eksempel aldri vite hva slags kjønn Tufsla og Vifsla er. Kjønn var av underordnet betydning for Tove både i kunsten og i livet for øvrig. Hun ønsket verken å framstå som et homoikon eller en feminist. Tove Jansson var simpelthen en kvinne som levde sitt eget liv til fulle, sa Westin til Blikk.

En stripete katt
På 1950-tallet skrev Tove at hun hadde fundert mye på sin seksualitet og at hun hadde bestemt seg for å gå over til «spökeriet», eller «mymleriet», som finlandsvenske kvinner omskrev lesbelivet med på den tida.

Man må huske at homofili var straffbart i Finland fram til 1971 og ikke noe man snakket høyt om. Etter at Jansson hadde gått over til «spøkelsessiden», sluttet hun å være sammen med menn. Men dette var ikke noe hun snakket med foreldrene sine om, og det opplevde hun som sårt. Hun hadde ingen muligheter til å komme ut i datidas samfunn, og det var vanskelig for henne. Men i de kretser hun vanket, var homoseksualitet mer akseptert.

På en kunstnerfest i Helsinki i jula 1955 traff hun den tre år yngre grafikeren og billedkunstneren Tuulikki Pietilä. Da var Tove 42 år gammel og hadde flere forhold til kvinner bak seg.
– Tove og Tuulikki hadde en felles interesse for musikk. Tove, som elsket å danse, sto og våket over grammofonen og ville danse, men det ville ikke Tuulikki. Så tok Tove henne med seg hjem etter at de hadde gått gjennom et snødekket Helsingfors, forteller Westin.

Etterpå fikk Tove et julekort med en stripete katt, som etter hvert ble til et troll i en stripete genser, denne Too-ticki som med Tuulikki Pietilä som forbilde, formidler ett av Mummidalens kloke sitater: «Allting är mycket osäkert, och det är just det som lugnar mig.»

De møttes, og alt ble forandret for resten av livet. Etterpå skrev Tove Jansson: «Jag är äntligen framme hos den jag vill vara med.»

Mummitrollet på Glasmagasinet, Stortorvet 9, Oslo, fra lørdag 15. august og ut måneden.