Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Med albumet Riot Boi i bagasjen går den skeive rapperen Le1f på scenen på Blå torsdag 25. februar.

Homo hip hop og skeive rappere har vært i vinden en stund nå. Artister som Mykki Blanco, Zebra Katz, Cakes Da Killa og ikke minst Le1f har blitt symboler på en ny generasjon rappere – til tross for at de alle sloss med nebb og klør mot å bli kategorisert som «gay rappers».

Felles for dem alle er at skeivheten deres bare er én del av pakka – noe skeive artister flest må gjenta i intervju etter intervju. Men det betyr ikke skeivheten er usynlig i musikken og tekstene. Michael David Quattlebaum Jr. legger ikke fingrene imellom med sitt alter ego Mykki Blanco og låter som «Join my militia (Nas gave me a perm)», «Wavvy» og «Kingpinning».

Cakes Da Killa fra New Jersey har blitt sammenlignet med navn som Lil’ Kim og Foxy Brown og har fått mye ros og kred for sine frekke og smektende rim og kjappe flow. Smak bare på tekstlinjer som «And I spit that shit to make a homophobe a hypocrite».

Både Mykki Blanco og Cakes Da Killa har stått på scenen på Blå tidligere, og nå følger Le1f i fotsporene.

Le1f, som egentlig heter Khalif Diouf, ble en aldri så liten YouTube sensasjon med musikkvideoen «Wut» for tre år siden. Ifølge Le1f var «Wut» en målrettet og strategisk video ment å skaffe oppmerksomhet og som grunnmuren i karrieren hans.
«Jeg var veldig bevisst på det. Jeg visste akkurat hva jeg gjorde da jeg tok en sexy hvit fyr og satte en Pikachu-maske på ham og at det ville sette i gang samtaler og diskusjon om homoseksualitet og rap», sier Le1f i et intervju med Noisey/Vice.

På debutalbumet Riot Boi, som ble sluppet i oktober 2015, kaster Le1f seg over temaer og rapper om å være svart og skeiv, men også om å bli objektifisert, som på singelen «Koi» hvor Le1f rapper: «I see it in his eyes, he can’t handle that/ Thinking I’m the prize in his Cracker Jacks/ I’m making him melt like candle wax.»

Låta handler om «det hvite blikket». Om hvordan det er å bli fetisjisert av hvite homser:
«He’s asking me where I live/I’m like, ‘far away, mister, real real far’…I’m not laughing with you, I’m laughing at you.»

Rasisme i lhbt-miljøet er et tema som dekkes også på andre spor på albumet Riot Boi. Låta «Taxi» tar for seg rasismen på sosiale medier, et tema mange synes det er vanskelig å forholde seg til.
«Når du åpner opp Instagram på telefonen din og alle de hotte guttene du ser har grønne øyne og lys hudfarge selv om de er svarte …» sier Le1f i et intervju med Paper i november i fjor.

Le1f spytter rim mot rasister og homofober, men er heller ikke redd for å snu pekefingeren mot seg selv. Han er tross alt selv en del av lhbt-miljøet – et miljø som skjemmes av transfobi og kvinneforakt.
«Når du allerede har privilegiet av å være mann, så har du liksom ikke behov for å tenke på inkludering og samhold» sier Le1f syrlig.

Homsemiljøets fanatiske holdning til hva som er maskulint og feminint vil neppe gå av moten med det første. Nylig gikk den britiske performanceartisten Scottee hardt ut mot de av oss som hyller det hypermaskuline og ser ned på menn som omfavner det feminine.
«Hvis dere mener det er et skuespill å være en feminin skrulle, så er det vel et skuespill å være en butch og maskulin homse også?» skrev Scottee i magasinet i-D.

Le1f takler samme tematikk i låter som «Hi», med åpningslinjen «I’m a nomadic cunt», og låta «Genius» hvor han rapper om selvtilliten og stoltheten homser utstråler når de omfavner sine egne feminine sider.

Møt opp på Blå torsdag 25. februar og bli utfordret du også. Kl 21, kr 180 +avg., aldersgrense 20 år. Brenneriveien 9c.