Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Den skeive duoen Matmos besøker Oslo og Blå i kveld.

Den skeive San Francisco-duoen Matmos er kjent for å lage musikk av det meste som kan gi lyd fra seg. Fredag 3. juni besøker de Oslo og Blå med sin Whirlpool-vaskemaskin.

Lyden av kyss og plystring, fetisjklær i lateks og mikrofoner som de stapper ned i buksene på hverandre, er alle lyder som har blitt til musikk mellom hendene på paret Matmos.

Matmos ble kjent for et stort publikum gjennom sitt mangeårige samarbeid med Björk, som håndplukket Matos til å være med på hennes verdensturné i 2001. Samme år ga duoen ut albumet «A Chance To Cut Is A Chance To Cure» hvor de laget musikk av lydopptak fra kosmetiske operasjoner, og duoen er nok den første i sitt slag til å lage en dansbar låt av lyden fra fettsuging.

I 2006 slapp Matmos konseptalbumet «The Rose Has Teeth In The Mouth Of A Beast» hvor homoseksualitet var en sentral del. Alle låtene på albumet er knyttet til kjente personer, hvorav mer enn en håndfull er kjente sodomitter. Den legendariske platespinneren fra The Paradise Garage får sin hyllest på låta «Steam and Sequins for Larry Levan». Mannen bak den homoerotiske kultfilmen «Pink Narcissus», og som har inspirert kunstnere som Pierre et Gilles, blir med hjelp fra Antony Hegarty hyllet med låta «Semen Song for James Bidgood». Bjørk står for vokalen når homsen og filosofen tilegnes mesterverket «Roses and Teeth for Ludwig Wittgenstein».

The Soft Pink Truth
Det har også sprunget ut spennende sideprosjekter fra Matmos. Drew Daniels skjuler seg bak artistnavnet The Soft Pink Truth når han opererer på egenhånd. The Soft Pink Truth ga i 2003 ut «Do You Party?» hvor han blant annet covret Vanity 6-klassikeren «Make Up» og leverte musikalsk queerteori med låta «Gender Studies».

I 2004 kom albumet «Do You Want New Wave or Do You Want the Soft Pink Truth?». En samling coverlåter av aparte navn som hardcorebandet Minor Threath og anarkopønkerne Crass. Men låta som virkelig sto ut som en stolt knyttneve, var «Confessions» som til knitrende rytmer hevdet at «Jesus was a cocksucking jew». Låta tilhørte bandet Nervous Gender som opererte på den amerikanske hardcorescenen rundt 1978. I bandet spilte en androgyn skikkelse som senere skulle gjøre suksess som den lesbiske jødiske visesangeren Phranc.

I 2014 måtte pønken vike for black metal da The Soft Pink Truth ga ut albumet «Why Do the Heathen Rage?». Albumet består av coverversjoner av låter fra band som Venom og norske stoltheter som Mayhem og Darkthrone.

Albumet åpner med «Invocation for Strength», et spoken work-spor hvor Antony Hegarty og Drew Daniel leser et radical faery-dikt av homoaktivisten Arthur Evans, før rytmehelvete slippes løs i Venoms «Black Metal».

Norske Darkthrones «Beholding the Throne of Might» har fått full overhaling og kunne passet fint inn på et vogue-ball à la dokumentarfilmen «Paris is Burning» (1990).
Platas avslutningslåt er «Grim and Frostbitten Gay Bar» av Impaled Northern Moonforest, et parodisk liksom-black metal-band frontet av Seth Putnam, frontfigur i bandet Anal Cunt.

Fra ballonger til vaskemaskin
Matmos’ album «Supreme Balloon» kom i 2008. Da gikk duoen vekk fra jakten på dagligdagse og velkjente lyder og presenterte en plate spilt inn fullstendig uten bruk av opptaksmikrofoner og kun basert på synther og trommemaskiner.

Likevel var det musikalske spennet stort, med en blanding av leken electro, ambient og variasjoner over den franske barokkomponisten og hofforganisten François Couperin. Sporet «Le Folies Françaises» kan sågar sees på som en referanse til den innflytelsesrike musikerfamilien Couperin som fra 1653 skjøttet organistembetet ved Saint Gervais-kirken i Paris i 174 år.

Nå besøker Matmos Oslo og Blå med sitt nye album Ultimate Care II, som består av musikk laget utelukkende av lyder fra duoens vaskemaskin Whirlpool Ultimate Care II.

Matmos, Blå, Brenneriveien 9c, Oslo, fredag 3. juni.