Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Fredag 25. august var det duket for showkveld på Skeive Sørlandsdager. Dean-Erik Andersen, var leid inn som konferansier. Det ble ikke like morsomt for alle.

I avslutningsnummeret på Skeive Sørlandsdagers showkveld kom Dean-Erik Andersen, som er kjent fra draggruppene Great Garlic Girls og Queentastic, ut på scenen ikledd en fargerik kjortel med hodetørkle, mens sangen «The click song» spilte over høyttaleren – en tradisjonell sang fra den sørafrikanske folkegruppen xhosa, kjent for sine klikkende konsonanter.

Opptredenen vekket negative reaksjoner blant noen av publikummerne.
– Det fremsto som om artisten prøvde å skape en stereotyp karakter med afrikansk bakgrunn gjennom klær, musikk og dans. Dette ble kombinert med latterliggjørende elementer som tennapåtørk-gebiss og grimaser, forteller sittende leder i Skeiv Verden Vest, Lisa Weldehanna.

– Personlig er jeg ikke prinsipielt imot å iscenesette andre kulturer enn ens egen, jeg kan synes kultur er en morsom ting å kommentere på og spøke med. Dette var imidlertid ingen kommentar. Kun latterliggjøring. Det er da det blir feil etter min mening.

Weldehanna peker på flere grunner til at opptredenen opplevdes som problematisk.
– For det første var det problematisk fordi en slik fremstilling av afrikanske kvinner er med å videreføre et negativt og stereotypisk syn. For det andre fordi arrangementet var ment som en feiring av mangfold og inkludering, og den typen sketsjer har motsatt effekt, sier Weldehanna.

Vil ta debatten
Weldehanna får støtte fra nestleder i Fri Sentralt, Markus Brun Hustad, som også var til stede på showkvelden.
– Dean gjorde en kjempejobb med å lose oss gjennom kvelden og stemninga var god. Men dette nummeret synes jeg derimot ikke var noe særlig gøy. Den spilte på stereotyper om afrikanske kvinner og humoren var platt, sier Brun Hustad.

Brun Hunstad understreker viktigheten av at arrangementer i FRIs regi skal oppleves som trygge rom for dem som kommer.
– De siste årene har FRI brukt mye tid på å skolere oss, debattere og snakke om rasisme og inkludering i vår organisasjon. Vi ønsker at disse diskusjonene også blir tatt blant dem som jobber i kulturbransjen slik at denne typen kvelder oppleves som inkluderende for alle.

Visste ikke om nummeret
Monica Strand Korgerud, styremedlem i Fri Sør forteller at opptreden ikke var en del av bestillingen.
– Vi inviterte Dean til å være konferansier fordi han er sørlending og dermed trekker mange mennesker. Vi har alltid hatt et godt samarbeid med han, så det var derfor naturlig å invitere han. Som arrangør er det likevel begrenset hvor mye man kan styre en artist, påpeker Strand Korgerud.

– Nummeret det har kommet reaksjoner på sto ikke på den opprinnelige spilleplanen. Så vi visste ikke at han skulle fremføre den. Likevel mener vi på ingen måte at slike stereotype fremstillinger hører hjemme på Skeive Sørlandsdager. Så vi må bare beklage på det sterkeste at showet ble som det ble.

– Jeg er veldig lei meg
Dean-Erik Andersen har fremført nummeret hele sin karriere, men aldri fått negative tilbakemeldinger tidligere.
– Jeg ble veldig overrasket da jeg hørte at noen følte seg støtt av opptredenen. Det har aldri vært min mening å såre noen. Men det er selvfølgelig veldig trist å bli beskyldt for å være rasistisk, så det er bare å beklage.
Andersen hevder det hele bare var et humoristisk nummer gjort i god tro.

– Jeg sto ikke der med sort maling i ansiktet og ropte ”neger”, men om folk synes det var støtende likevel må jeg vurdere å ta det ut av repertoaret. Det er trist, men jeg gjør selvfølgelig det, sier Andersen.
Andersen har i etterkant av reaksjonene skrevet mail til Fri Sør og beklaget.
– Jeg har overhodet ikke ment å være rasistisk og håper at folk vil fortsette å komme på showene mine også etter dette. Det er viktig for meg som artist at publikum har tillit til meg.

Artister har også et ansvar
Det er ikke første gang dragshow har ført til debatt og beskyldninger om rasisme og stereotype fremstillinger av kvinner. Under Regnbudagene i Bergen i 2014 førte en opptreden av Queentastic til reaksjoner og i kjølvannet fulgte en opphetet debatt.

Nora Mehsen, styreleder i Skeiv Verden, mener opptredenen under Skeive Sørlandsdager ikke står alene.
– Historisk sett har dette blitt gjort mange ganger tidligere. At man fortsetter å latterliggjøre svarte kvinner på denne måten i dag – i et rom som skal oppleves som trygt for alle – er veldig problematisk.
Mehsen mener det er viktig å skille mellom intensjon og konsekvens.
– De færreste har intensjoner om å være rasistiske, men det er viktig å huske på at alle kan være med på å reprodusere rasisme og andre former for undertrykking. Bevisst eller ubevisst. Artister har også et ansvar for ikke å underbygge disse rasistiske strukturene. At man ikke får reaksjoner på en opptreden betyr ikke nødvendigvis at ingen følte et ubehag, men at terskelen for å si fra kan være høy, sier Mehsen og peker på viktigheten av å reflekterer over hvilke konsekvenser humoren kan ha.

– Det er sjelden greit å sparke nedover. Så når man lager humor i skeive miljøer må man tenke over hvem det er morsomt for, og hvem det eventuelt går på bekostning av, avslutter Nora Mehsen.