Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Oslo/Fusion viser Sabina Jacobssons The Collectors.

Som del av kortfilmprogrammet Norwegian Queer Shorts viser Oslo/Fusion International Film Festival i kveld filmen The Collectors av Sabina Jacobsson.

Jacobsson har siden uteksamineringen ved Kunstakademiet i Trondheim i 2000 markert seg som en av Norges mest spennende kunstnere innen film, foto, performance og installasjon. Uttrykksformene er varierte og viser Jacobssons kunstneriske bredde og mestring i utnyttelse av ulike medier, teknikker og metoder, men arbeidene hennes har det til felles at de utfordrer oss til å gå i dybden og reflektere over samfunnets komplekse kulturelle, politiske og sosiale strukturer.

Hun har ei rekke gruppe- og soloutstillinger bak seg, samt lang erfaring som videodesigner for ulike teater- og danseforestillinger, og hennes siste kort film, The Confrontation vant tidligere i 2015 pris for beste foto ved Los Angeles Independent Film Festival (LAIFF).

Nå er hun aktuell på Oslo/Fusion med sitt nye kunstprosjekt, en kort film med tittelen The Collectors, som vises onsdag 7. september kl. 18.

Det er ikke hvem som helst Jacobsson har fått til å stille foran kamera i filmens to hovedroller: Guinevere Turner er en av kvinnene som på 90-tallet selv tok grep og laget filmer på egne premisser og ble en del av New Queer Cinema-bevegelsen. Med filmklassikere som Go Fish og Watermelon Woman bak seg, har hun lang og bred erfaring både foran og bak kamera. Hun er også kjent som både skuespiller og manusforfatter for tv-serien The L-Word, og hun står også bak manus for horrorklassikeren American Psycho, basert på Bret Easton Ellis’ bok. Den andre kvinnen spilles av Agnes Olech, sist sett som borgermesterens kone i sesong to av HBO-serien True Detective. Begge var forøvrig å se i komedien Who’s Afraid of Vagina Wolf?, vist på Skeive filmer i 2013.

Da Blikk intervjuet Sabina Jacobsson i 2015 var hun nylig hjemkommet etter filming i Palm Springs.
– Jeg har arbeidet med appropriasjoner en god stund, og jeg tror jeg har et behov for å se tilbake på hva som har inspirert og påvirket meg i arbeidet siden jeg startet med kunst. I tidligere arbeider har jeg sett på guruer som Ingmar Bergman, Bill Viola, David Lynch, Mariko Mori og Joan Jonas, for å nevne noen. Denne gangen ville jeg gå i David Hockneys fotspor. I denne prosessen var det viktig for meg å bevisst bryte ned det heteronormative i arbeidene hans, samtidig som jeg ikke ønsket å la den homo- seksuelle tematikken legge føringer for innholdet. Jeg ville også utnytte mer enn Hockneys karakter- istiske estetikk, så jeg valgte å bruke hans egne teorier rundt de gamle mesteres teknikker helt tilbake til 1400-tallet.

– Hva var det som dro deg mot Hockney som subjekt?
– På soveromsveggen hjemme har vi et av Hockneys mest kjente malerier hengende. Det heter A Bigger Splash, og en høstdag i 2014 satt jeg en god stund foran bildet og følte det lå en film der, en film som ville la meg gå i fotsporene hans.

– Det som kanskje føltes mest inspirerende der og da var nok tanken på California, med sol og sterke farger, men jeg visste instinktivt at jeg ville bytte ut mennene i Hockneys bilder og sette inn kvinner i stedet. The Collectors er min første film med kvinnelige skuespillere, og det var viktig for meg at dette ble intimt, sexy og vakkert.

– Det er sterke navn du har fått med. Hadde det noen innvirkning på deg og dine arbeidsmetoder som regissør?
– Jeg hadde gjort godt forarbeid før Guinevere og Agnes kom på settet, men jeg var supernervøs foran det første møtet med disse fantastiske damene. Før vi møttes i Palm Springs hadde vi kun hatt én samtale via Skype for en kjapp gjennomgang av manus, så jeg var virkelig ikke forberedt på akkurat hvem jeg skulle møte, men når de kom kjentes alt riktig ut, så det ble en avslappet og fin stemning. De gjorde en stor innsats for at innspillingen skulle gå så bra som mulig, så uten deres hjelp vet jeg ikke om jeg ville oppnådd samme resultat.

– Møtte du noen utfordringer underveis i innspillingen?
– To dagers innspilling med to skuespillere jeg ikke kjente, i et ukjent hus i en ukjent del av verden og et dagslys jeg ikke har erfaring med, noe som viste seg å begrense filminnspillingen til kun tre timer per dag … så ingenting vi ikke kunne takle.

The Collectors vises onsdag 7. september kl. 18, Filmens hus, Dronningens gate 18, Oslo.
Mer info: oslofusion.no

Sabina Jacobsson. Foto: Tina Holt.