Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

I mars har dramatikeren, regissøren og koreografen Alan Lucien Øyen regien på Lars Norén-stykket «Som lauvet i Vallombrosa», som settes opp ved Det Norske Teatret.

Teaterstykket handler om en dysfunksjonell familie i fire generasjoner. De møtes i et sommerhus ved havet, den aldrende familiefaren er syk, og de vet ikke hvor lenge han har igjen. Familiens forsøk på hyggelige samtaler og prat blir snart overdøvd av etsende sarkasmer og sårende beskyldninger. Alle lengter bort.

Alan Lucien Øyen er utdannet danser fra Kunsthøgskolen i Oslo, men begynte raskt å koreografere egne verk. I 2006 etablerte han sitt eget kompani, Winter Guests. Han har vunnet flere priser, og for «Coelacanth», som han skrev i samarbeid med den britiske dramatikeren Andrew Wale, vant han Hedda-prisen for beste scenetekst.

I et intervju med Blikk i 2014 snakket Øyen, som var huskoreograf ved Den norske opera og ballett, om hvordan han bruker sine erfaringer i kunsten på en selvfølgelig måte. «Mange av karakterene i forestillingene har vært homofile, men det har ikke vært politisk bevisst eller et homoprosjekt i seg selv.»

Lars Norén er en av Nordens fremste dramatikere og har skrevet over sytti skuespill, i tillegg til dikt og romaner. «Som lauvet i Vallombrosa» ble skrevet tidlig på 90-tallet og har blitt spilt på Dramaten i Stockholm og på Den Nationale Scene i Bergen.

Øyen merker at Noréns teatertekst er gammel: «Det er ikke mobiltelefoner der, avisene er sterke og mektige, aidsspøkelset lurer i skyggene, muren har nettopp falt og Jugoslavia-krigen har nettopp begynt», forklarer Øyen i en pressemleding fra Det Norske Teatret.

Tittelen til stykket er hentet fra John Miltons episke dikt «Det tapte paradis: Det er flere skjebner i helvete enn det er løv i Vallombrosa.»

Som lauvet i Vallombrosa, Det Norske Teatret, spilles fra 25. mars til 7. juni, Kristian IVs gate 8, Oslo. Mer info: detnorsketeatret.no og winterguests.com