Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Kunstner Gjert Rognli har både begeistret og provosert med kunsten sin. 27. april stiller han ut i Oslo Prosjektrom. Under Oslo Pride viser han også det grensesprengende bildet «Biru Bonju/Fucking Gay/Jævla Homo.»

Gjert Rognli står bak kortfilmen «The spiritual kiss – Vuoinnalas cummá», Norges første samiske homsekortfilm, som kom i 2009 og hadde premiere Samisk Filmfestival samme år.

Rognli kommer fra Manndalen, en sjøsamisk bygd i Kåfjord i Troms. I dag bor han i Oslo, jobber som multimediekunstner, og har de siste årene jobbet med egne kortfilmer, fotografi, bøker og performance. Han anses som en sentral kunstner fra den Nordnorske regionen og har sterke røtter til sitt fødested.

I sine kunstprosjekter behandler han ofte spørsmål knyttet til identitet, religiøse røtter, seksualitet, stillhet og tid.
– Jeg er norsk, jeg er samisk, jeg er finsk, svensk og russisk. Jeg er sjøsame og homo. Det betyr at jeg kan velge mellom mange identiteter, sier Gjert Rognli til Blikk Nett.

Torsdag 27. april inntar han Oslo Prosjektrom med utstillingen «The Forgotten Place.»
– Det er en utstilling som i stor grad handler om min egen bakgrunn og oppvekst, hvor nærhet til dyrene, døden og naturen var en naturlig del av livet. Det var i et sjøsamisk bygdesamfunn på 60- og 70-tallet, hvor læstadianismen og naturreligion preget lokalsamfunnet. Det var en uvurderlig erfaring som har gjort mye med min inspirasjon og tolkning av virkeligheten, sier han.

«Biru Bonju/Fucking Gay/Jævla Homo» © Gjert Rognli.

Reisestipend fra Sametinget
Rognli har mottatt en rekke stipendier og internasjonale priser for sitt arbeid, og hatt mange separat- og kollektive utstillinger i inn- og utland, blant annet i Louvre Museum i Paris.
– Man takker ikke nei til et sånt tilbud. Jeg er den første kunstneren med samisk bakgrunn som har stilt ut i Louvre, slår Rognli fast.

Etter utstillingen i Oslo Prosjektrom går turen videre til New York i mai.
– Jeg fikk et reisestipend av Sametinget for bildet «Biru Bonju/Fucking Gay/Jævla Homo,» som ble vist på en stipendutstilling i Karasjok. Reisestipendet er et bevis på at det å være samisk og homo fortsatt provoserer og engasjerer, sier han og legger til at han gleder seg til å oppleve New York.
– Jeg satser på å bli inspirert av verdensmetropolen.

Skeiv og magisk
Han skal også stille ut kunsten sin på Skeive Kunstneres utstilling under Oslo Pride i sommer. Bidraget hans er stillbilder fra filmen «The spiritual kiss – Vuoinnalas cummá» fra 2009.
– Det er første gang jeg stiller ut bilder fra filmen. Da jeg laget filmen I 2009 var det få som snakket om vilkårene til samiske homoer, og ikke minst det å tilhøre to minoriteter, sier Rognli og forteller at han er glad for at det har blitt mer åpenhet med årene.

Verkene til Rognli åpner for spørsmål og tolkninger; har mennesket mistet nærheten til det overnaturlige, til mytologi og religiøsitet? I så måte er bildet av to kyssende samegutter en påminnelse om fordums tider. En tid da det å være annerledes, eller skeiv, ble sett på som noe hellig og magisk i den samiske kulturen.
– Sjamanen, som var toneangivende i sin tid og i sitt samfunn, hadde kanskje et utgangspunkt som misfit, som utstøtt, en som ikke passet inn eller som var nærmest ubrukelig til å fylle en rolle i sin tids samfunn. Ved siden av gaven eller kallet kunne også andre grunner gjøre at en person ble sjaman. Vedkommende kunne bære på fysiske eller psykiske handikap og dermed være uegnet som jeger, samler, mor, håndverker, kriger eller jordbruker. Sjamanrollen kunne også bli fristedet for den som ikke passet seksuelt inn i normen, som homser, lesber og transseksuelle, forklarer Rognli.

Gjert Rognli: «The Forgotten Place», 27. april–14. mai, Oslo Prosjektrom, Platous gate 18, Oslo. Vernissasje torsdag 27. april kl. 18 – 20.

Info: «The Forgotten Place»