Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Tate Britain i London feirer 50 år med delvis avkriminalisering av homoseksualitet i England og Wales med en stor retrospektiv utstilling av skeiv kunst. «Queer British Art 1861-1967» som åpnet 5. april, presenterer et vell av verk fra 1861, da dødsstraff for sodomi ble avskaffet, til 1967.

«Queer British Art 1861-1967» avdekker et stort spenn av skeive identiteter og historier, fra det lekende til det politiske og fra det erotiske til det hverdagslige. Med malerier, tegninger, personlige fotografier og film fra kunstnere som Francis Bacon, David Hockney, Dora Carrington, Duncan Grant, John Singer Sargent, Keith Vaughan, Evelyn de Morgan, Gluck og Cecil Beaton viser «Queer British Art 1861-1967» skeiv kunsts mangfold og rolle i samfunnet. Blant temaer som utforskes er kodet begjær hos det prerafaelittiske broderskapet, representasjoner av kvinner som trosset konvensjoner og kjærlighet og lyst i Soho på 60-tallet.

Et av høydepunktene på utstillingen er en egen seksjon dedikert til Bloomsburygruppen, en eksklusiv vennekrets av britiske forfattere, kunstnere og kritikere som fra ca. 1906 kom sammen i Bloomsbury. På Tate Britain er Bloomsburygruppens mest kjente forfatter Virginia Woolf representert med Man Rays fotoportrett fra 1934. I et maleri av William Strang fra 1918 trer Woolfs eksentriske elskerinne Vita Sackville-West selvsikkert frem i rød hatt.

Forfatter Oscar Wilde og skuespiller Quentin Crisp er andre kunstnere som portretteres i utstillingen, Tate Britains første som i sin helhet dedikeres til skeiv britisk kunst. The Guardian belønner med fem stjerner: “Queer British Art is often sexy, silly and fun. But it is as often heart-wrenching and tragic.”

Av de mindre hyggelige historiene trekker anmelderen i The Guardian frem den jødiske, prerafaelittiske Simeon Solomon, i utstillingen representert ved maleriet «Sappho and Erinna in a Garden at Mytilene» (1864). Solomon ble flere ganger arrestert for å hatt sex med menn på pissoar, og de siste 20 årene i hans liv tilbragte han på fattighus, alkoholisert og forlatt av mange venner.

Til tross for at «Queer British Art» får skryt, peker The Guardian også fremover. Utstillingen skriker ifølge avisen om en oppføling med kunst fra 1967 og et eget feministisk overblikk.

«Queer British Art», til 1. oktober, Tate Britain, Millbank, London.
Mer info: tate.org.uk