Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mamma Therese Aanonli blogger om donorskap på sin egen beautyblogg.

Mødrene Therese Aanonli (32) og Julie Øyan (30) har opplevd mange spørsmål knyttet til familiekonstellasjonen deres etter at datteren Nelly kom til verden på nyttårsaften i fjor.

«Hva kaller dere dere, mamsen og mamma?» «Var dere i Danmark?» «Hvordan gjorde dere det?» og «Hvem er pappaen?», er noen av gjengangerne. Makeup-artist Therese Aanonli har nå valgt å skrive om donorskap i bloggen sin for å belyse temaet.

«Her i heimen er vi tre fjonge frøkner»
–Jeg vet at det (som oftest) er mangel på kunnskap rundt temaet som gjør at spørsmålet «Hvem er pappaen?» blir stilt og at det ikke er vondt ment. Men i enkelte tilfeller har ikke donorbarn en pappa. En pappa er en rolle. Ingen spiller den rollen her i huset. Her i heimen er vi tre fjonge frøkner. To mammaer og en liten burrito-skatt», skriver Aanonli på bloggen sin i innlegget «Mamma + mamma = Nelly.»

–I de aller, aller fleste tilfeller mener ikke folk noe vondt når de stiller slike spørsmål, men man kan likevel spørre seg om slike spørsmål burde være nødvendig i 2017. Jeg blogger ikke om tematikken for å angripe de som spør, men for å få folk til å forstå, sier Therese Aanonli til Blikk nett.

Makeup-artisten har blogget siden 2009 og syns det er viktig å skape åpenhet omkring forskjellige familiekonstellasjoner og bidra til å normalisere likekjønnede familier.

–Nelly har ingen pappa. Hun har to mødre og en skokk med tanter og onkler. Hun er til enhver tid omgitt av mennesker som er fryktelig glad i henne. Nelly er et kjærlighetsbarn, sier hun.

–Det offentlige henger etter
Therese har bare fått positive tilbakemeldinger på blogginnlegget om donorskap, og familien er utelukkende blitt møtt med smil og positiv respons på gata. Likevel har ikke møtet med verken kirken eller Nav vært problemfritt for den lille familien på tre.

–Jeg er kristen og ville gjerne at Nelly skulle døpes i kirka i Stjørdal der jeg kommer fra. Det skulle tre forsøk til før vi fant en prest som er villig til å vie homofile, og som anses som «homovennlig», som jo er viktig for oss å ha ved vår side i dåpen til Nelly.

–Å ha en prest som ikke anerkjenner oss som familie til å døpe Nelly, det ville vært veldig rart. Det er trist å møte sånn motstand i kirka, sier mamma Julie, som også har måttet signere som «far» på en rekke Nav-skjemaer.

–Snart skal jeg da altså ut i pappaperm. Jeg skjønner at det tar tid å endre ting i systemet, men nå er det åtte år siden loven om medmorskap trådte i kraft. Så lang tid kan det ikke ta å endre noen bokstaver. Det er tydelig at det offentlige henger etter lovgivningen, sier hun.

Therese Aanonli ønsker å fortsette å blogge om skeive familiekonstellasjoner og donorskap, både for å bidra til å normalisere og for å mane flere til åpenhet.

–Jeg håper at flere blir åpne etter hvert, det er så utrolig viktig. Vi må synes og ha tydelige stemmer i samfunnet. Derfor trenger vi også å være til stede i samfunnsbildet og i kulturen, sier Therese.

–Barnebøker som «Wilma har to mammaer» betyr ekstremt mye for at både barn og voksne skal forstå litt mer om hva det vil si å få barn ved hjelp av donor. Også tror jeg tiden jobber for oss. Tantebarna mine går i en barnehage med to likekjønnede foreldrepar. For den oppvoksende generasjonen blir dette naturlig på en helt annen måte.