Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Baron von Bulldogs kolleksjon «Black Rose» lanseres sammen med den kvinnelige innvandrer-gründergruppa Sisters in Business (SiB) i Kulturkirken Jakob onsdag 23. august under moteuka Oslo Runway.

– «Black Rose» består av 24 forskjellige varianter av «den lille sorte», og er for kvinner i alle aldre, etnisiteter, kroppsfasonger og kjønn, sier Kjell Nordström, også kjent som den eksentriske designeren Baron von Bulldog.

Nordström forteller at han har gått og kvernet på ideen til en slik kolleksjon i flere år.
– «Den lille sorte» er et ikke-trendbasert, old school-plagg. Jeg har latt meg inspirere av store motenavn som Givenchy og Saint Laurent, og ikke minst har jeg latt meg inspirere av de 24 fantastiske modellene, eller «musene» som jeg liker å kalle dem, sier han.

«Musene» er fra 17 til 77 år gamle og teller kjente navn som Shabana Rehman Gaarder, Unni Askeland og Martine Hammervold-Austinat.
– Felles for dem alle er at de har sterke personligheter, utdyper designeren.

Politisk mote
Et team på 96 personer har jobbet på spreng for å få ferdig kolleksjonen til visningen, som går for lukkede dører.
– Vi forventer cirka 500 publikummere. Kulturministeren og flere andre myndighetspersoner kommer, samt en rekke kjente norske designere, sier han.

Den svensk-norske designeren har alltid vært opptatt av å kjempe for marginaliserte grupper i samfunnet, og kolleksjonen «Black Rose» er intet unntak i så måte.
– Kolleksjonen handler om å gjøre noe med det forkvaklede synet på kvinnekroppen i motebransjen og feire mangfoldet i kvinnelighet, sier han og heier fram «musene» sine.

Arbeid til innvandrerkvinner
Visningen av kolleksjonen «Black Rose» er også lanseringen av prosjektet Sisters in Business Norsk Design.
– Målet med SiB Norsk Design er å anvende skredder- og sømkompetanse hos innvandrerkvinner, som er en marginalisert gruppe på arbeidsmarkedet, slik at de blir selvforsørgende og inkludert i norsk arbeids- og samfunnsliv, sier Nordström.

Ifølge Nordström er visjonen bak å gjøre SiB og skreddere kjent for allmennheten.
– Og ikke minst for norsk motebransje. De er de dyktigste skredderne i Norge, sier Nordström og forteller at målet videre er å fremme SiB som et nettverk som designere kan oppsøke for å få sydd sine kreasjoner effektivt, profesjonelt og konkurransedyktig.

Mer info: BvB // Oslo Runway