Del artikkel: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Torsdag 7. september kommer boka «Demonologi. Kate Pendrys liv og kunst,» skrevet av Marie Laland Ekeli. Boka lanseres på Tronsmo bokhandel der Laland Ekeli skal intervjues av journalist, filmskaper og tidligere The Aller Værste!-musikeren Chris Erichsen.
Tekst: Siri Lindstad.

Forestillingen som virkelig ga Kate Pendry et navn, «Dead Diana», hadde premiére under Stockholm Pride i 1998. Det var en enkvinnesforestilling, en vill satire der Pendry mante fram den da nylig avdøde prinsesse Diana, som fra det hinsidige hadde litt av hvert å fortelle oss fra sitt tilsynelatende glamorøse liv.

Men selv om premiéren var i Stockholm, var det i det skeive friteatermiljøet i Oslo at Kate Pendry ble den hun er: en uredd skuespiller som sliter og drar i inngrodde tanker om kjønn og seksualitet. Nå har livet og kunsten hennes blitt bok.

Den er det journalist Marie Laland Ekeli som har ført i pennen. Hun ble kjent med Kate Pendry da Ekeli ville ha henne med i boka «Bra damer», som hun ga ut i 2010.
– Den samtalen vi begynte på da, har vi bare fortsatt med. Kate har en egen evne til å sette ting i sammenheng, si ting som andre ikke har sagt, tørre å være politisk, tørre å være kontroversiell.

Kate Pendry flyttet til Norge i 1995, 30 år gammel, og ble etter hvert kjent med de tre gutta i den skeive performancegruppa Genitalia.
«Det var veldig sunt for en streit liten jente som meg», har Pendry selv sagt.
«Gjennom dem skjønte jeg at kjønn er noe som kan strekkes på og eksperimenteres med.»

Hun lot seg provosere av deler av drag queen-kulturen, med sine stereotype framstillinger av kvinner. Som et motsvar utviklet hun flere mannlige rollefigurer, så som Johnny Johnson, som kunne oppleves blant annet på lesbestedet Potpurriet rundt tusenårsskiftet.
– Hun ville eie maskulinitet, og vise hvordan hun oppfatter menn, forteller Ekeli.

Senere har Pendry hatt forestillinger der temaene har kretset rundt porno, spiseforstyrrelser og vold, hele tiden med kroppen som omdreiningspunktet.
– Gjennom samtalene som har blitt til denne boka, har vi snakket om livet hennes, kunsten, feminisme og masse politikk. Samtidig har det skjedd mye i Kates liv. Hun havnet i et økonomisk uføre, samtidig som hun hadde helseproblemer. Det endte med innleggelse på psykiatrisk. Men midt oppi det hele fortsatte hun å skrive ny dramatikk. Hun sier selv dette har blitt en bok om galskap, men jeg tenker at det først og fremst er en bok om et usedvanlig kunstnerliv, om fattigjenta fra Londons slum som ble en av Norges viktigste scenekunstnere.

Boka lanseres på Tronsmo bokhandel torsdag 7. september klokka 17.