Martine Austinatt-Hammervold

Martine Hammervold-Austinat til Munchmuseet

Koreograf og danser Martine Hammervold-Austinat setter opp danseforestilling i regi av Munchmuseet.

Publisert

Koreograf og danser Martine Hammervold-Austinat setter opp danseforestilling i regi av Munchmuseet.

–Som vanlig i mine prosjekter er heteroene i mindretall som seg hør og bør, sier Martine Hammervold-Austinat. Hun viser da til at de fleste utøverne i den planlagte danseforestillingen «Fall», er skeive. I tillegg til Hammervold-Austinat er også Munchmuseets kurator for prosjektet, Natalie Hope O’ Donnell, skeiv.

Boltrer seg i skateparken

Hammervold-Austinats danseforestilling «Fall» handler blant annet om fallteknikk og har premiere den 30. mars 2017. Forestillingen settes opp i skateparken i Gamlebyen og er en del av Munchmuseets fireårige kunstprogram «Munchmuseet i bevegelse.»

Selv om Hammervold-Austinat har tre danseforestillinger bak seg på Scenehuset, får hun likevel «litt noia» av å finne seg selv i 2017-programmet til Munchmuseet.

– Om jeg blir starstruck? Jeg har så noia, men jeg klarer ikke å la være, sier Hammervold-Austinat, som for sin fjerde forestilling ønsket seg et større lokale enn Scenehuset. Det kan man trygt si at hun får med skateparken i Gamlebyen.

– Denne gangen har jeg med meg danserne Kristine Jensen, Vigdis Langeggen og Vibeke Sæther. Disse tre har det til felles at de er i særklasse i fallteknikk og bruker fallet til å komme seg videre. Så må jeg bare få legge til at danserne ikke skal ha hjul på bena selv om det foregår i skateparken, sier hun.

Workshops etter jul

Åse Ava Fredheim står for musikk og lysdesign er ved Silje Grimstad. Ifølge Hammervold-Austinat er skateparken bygd opp slik at det går an å se danseforestillingen fra ulike vinkler, og hun regner med at det blir plass til et sted mellom 100 og 180 publikummere. Koreografen beskriver forestillingen som samtidsdans som består av improvisasjon i kontrollerte rammer.

Etter jul tar koreografen fatt på workshops sammen med utøverne, men røper allerede nå at hun leker seg med Merce Cunninghams sjanseteknikker under planleggingen. Cunninghams sjanseprinsipp dreier seg om en komposisjonsmetode hvor man lar tilfeldigheter forme det endelige resultatet, forklarer hun.

Natalie Hope O’Donnell og Martine Austinatt-Hammervold

– Nå er jeg så heldig at jeg kjenner danserne godt fra før og jeg kommer til å prosessere mye før vi går i gang med øvingene på nyåret. Ideene mine og Åse Ava sine er allerede på plass, sier hun. Koreografen røper også at det blir skygger i full 3D-effekt og mer tverrfaglig lysbruk enn tidligere.

– Silje Grimstad er en kjent lysdesigner og har lysdesign for blant andre Aurora Aksnes. Jeg gleder meg veldig til å se resultatet av arbeidet hennes, sier hun.

Skeiv tilnærming

Kurator Natalie Hope O’Donnell ved Munchmuseet forteller at Hammervold-Austinats danseforestilling er et ledd i å invitere andre kunstarter enn billedkunst inn i «Munchmuseet i bevegelse.» Hun sier også at den kuratoriske tilnærmingen til forestillingen er skeiv på flere måter.

– Det er ikke bare det at mange av kunstnerne er skeive, men det ligger noe vesentlig skeivt i det at vi løfter frem de mindre synlige aspektene ved nabolaget og reflekterer over representasjon. Maktstrukturene i kunstverdenen domineres fortsatt av hvite, heterofile menn. Derfor er det viktig at vi får frem litt flere stemmer og andre perspektiver, sier Hope

O’Donnell.

Kuratoren har ingenting å utsette på samarbeidet med Hammervold-Austinat.

– Samarbeidet har vært glitrende og det er hyggelig å jobbe sammen med noen som er så frittenkende og samtidig profesjonell. Vi gleder oss veldig til forestillingen tar form, og til å se det endelige resultatet i slutten av mars, sier hun.

Powered by Labrador CMS