– Jeg føler meg privilegert som får lov å komme så tett på folk og dokumentere livene og historiene deres. Det er ingen selvfølge, sier Fin Serck–Hanssen.
Foto: Ole Ludvig Vandbakk
Som Fin ser oss
Fin Serck-Hanssen er internasjonalt anerkjent for sine fotoserier med lærhomser, hivpositive, fanger og nordsjødykkere. De siste årene har han og kameraet fulgt transkvinnen Heddas prosess med å bli den hun egentlig er.
Kunstfotografen bor på Ekely, kjent for å ha vært hjemmet til Edvard Munch og for stedets kunstnerkoloni. Fin Serck-Hanssen bor et steinkast fra høyden der Bjarne Melgaard ønsker å bygge kunstnerboligen «A House to Die In», som har ført til protester fra nabolagets mange kunstnere. Men ikke fra Fin.
– Jeg engasjerte meg ikke i debatten om dødshuset. Det har kanskje gjort noen sure…
Stua hans har store vinduer med utsikt til naturen og skogen som i sin tid inspirerte Thorbjørn Egner da han skrev «Hakkebakkeskogen». Fin derimot, blir inspirert av mennesker.
Han er innkjøpt av kjente museer og samlinger og har hatt en rekke utstillinger i inn– og utland. Karrieren hans startet i musikkavisa Nye Takter på 80-tallet. Mange av de pur unge punkerne han foreviget med sitt analoge kamera, er i dag legender. I tillegg til musikkbildene, er han kjent for sine nære og usentimentale portretter av aidssyke, hivpositive, fengselsinnsatte, nordsjødykkere – og for homoerotiske undervannsbilder, og serien «Gaywatch».
Digital
12 måneder
699,-
KJØP
Digital + Magasin 12 måneder
798,-
KJØP