– Jeg føler meg privilegert som får lov å komme så tett på folk og dokumentere livene og historiene deres. Det er ingen selvfølge, sier Fin Serck–Hanssen.
– Jeg føler meg privilegert som får lov å komme så tett på folk og dokumentere livene og historiene deres. Det er ingen selvfølge, sier Fin Serck–Hanssen.

Som Fin ser oss

Fin Serck-Hanssen er internasjonalt anerkjent for sine fotoserier med lærhomser, hivpositive, fanger og nordsjødykkere. De siste årene har han og kameraet fulgt transkvinnen Heddas prosess med å bli den hun egentlig er.

Publisert Sist oppdatert

Kunstfotografen bor på Ekely, kjent for å ha vært hjemmet til Edvard Munch og for stedets kunstnerkoloni. Fin Serck-Hanssen bor et steinkast fra høyden der Bjarne Melgaard ønsker å bygge kunstnerboligen «A House to Die In», som har ført til protester fra nabolagets mange kunstnere. Men ikke fra Fin.

– Jeg engasjerte meg ikke i debatten om dødshuset. Det har kanskje gjort noen sure…

Stua hans har store vinduer med utsikt til naturen og skogen som i sin tid inspirerte Thorbjørn Egner da han skrev «Hakkebakkeskogen». Fin derimot, blir inspirert av mennesker.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned digitalt kr 89,-

Bestill her

1 år digitalt kr 699,-

Bestill her

1 år Magasin, 11 utgaver i året inkl. digitalt kr 798,-

Bestill her