25. juni
Tegner rettssaken mot 25. juni-terroristen med et skeivt blikk
Kunstner Christa Barlinn Korvald har fulgt rettssaken mot Zaniar Matapour med tegneblokk. – Det viktigste for meg er å dekke dette med et annet blikk. Et skeivt blikk, sier Barlinn Korvald til Blikk.
Rettssaken mot tiltalte Zaniar Matapour er i gang, og media, inkludert Blikk, dekker saken. Kunstner Christa Barlinn Korvald, som er skeiv, har forberedt seg ett år på rettssaken, og hun har vært til stede i Oslo tinghus hver dag. Ikke for å vitne, men for å dokumentere sakens gang, og de berørte som har inntatt vitneboksen, med fargestifter og papir.
– Jeg har hatt et prosjekt gående i over et år, som handler om å tegne mine egne minner fra dagene etter terroren, sier Christa Barlinn Korvald til Blikk.
Å sitte i rettssalen i Oslo tinghus er med andre ord en forlengelse av akkurat det prosjektet.
– Men nå tegner jeg fra et annet sted. Et annet perspektiv. Nå tegner jeg ikke fra egne minner, men fra rettssystemets behandling av denne saken.
Personlig og subjektivt
I en rettssal er det forbudt å fotografere, gjøre filmopptak og lydopptak etter at rettssaken har startet. Denne lovbestemmelsen gjør det vanskelig for journalister å formidle hva som foregår under en rettssak. En rettstegner derimot, kan hjelpe med å fortelle hva som skjer. Rettstegneren sitter stille i rettssalen med blyant og papir og tegner under rettssaken. Hvis den som er tiltalt eller domfelt gir tillatelse, kan journalister og andre ta bilder og filme personen på vei til eller fra rettssalen eller innimellom pausene i rettsaken. Men det er bare rettstegneren som kan formidle i bilder hva som skjer inne i rettsalen. Det er en oppgave Barlinn Korvald tar på alvor.
– Dette er en situasjon hvor tegning blir veldig viktig, for å formidle det som skjer til resten av samfunnet og offentligheten. Tegning fascinerer meg veldig, fordi jeg får observert ting over en lengre periode. Når jeg sitter der og tegner kommer jeg veldig nært, fordi jeg må være til stede og observant. Samtidig vil det alltid være noe personlig og subjektivt.
Barlinn Korvald har vært i rettssalen i Oslo tinghus siden dag én av rettssaken.
– Det har vært mye opp og ned. Alle som har vært til stede, og de som har vitnet, opplever at det er en sakte prosess. Alt skjer omstendelig. Det har vært sterkt å være der, og tungt. Men det har også vært godt og fint å høre historiene til de berørte fortalt direkte fra dem selv i samme rom, sier Barlinn Korvald og forteller at hun har fulgt lite med i media om rettssaken.
– Når jeg snakker med venner og bekjente som følger rettssaken i media, så får man en annen opplevelse av tempo og ofte store overskrifter. Det er noe helt annet å være til stede når det skjer.
– Hvordan tar du vare på deg selv i en slik prosess?
– Terroren er veldig nær, fordi jeg selv er skeiv. Det påvirker mitt liv. Men, gjennom å tegne prosesserer jeg ting. Jeg dro på London Pub for en uke siden, for å få en kontrast til rettssaken. Jeg bor også sammen med mange skeive folk, som også er en bra ting i dette.
Tegningene fra rettssaken er en del av masteroppgaven til Barlinn Korvald, ved Khio.
– Men det viktigste for meg, i og med at det skrives mye om rettssaken, er å dekke dette med et annet blikk og i et annet tempo. Et skeivt blikk.