Vågal kunst under Skeive Sørlandsdager

Pride Art, Skeive Sørlandsdager og Mint Art Gallery i Kristiansand har fått på plass en kondensert utgave av den skeive utstillingen som ble vist under Oslo Pride. Den åpner fredag 17. august klokken 17.00.

Publisert Sist oppdatert

Kunstnernes kostnad for stor

Bakgrunnen for at utstillingen reiser til Skeive Sørlandsdager er at flere skeive kunstnere i sørlandsområdet ikke vil stille opp og outes som skeive. Kostnaden er for stor, sosialt og kunstnerisk. Fagsjef og koordinator for Pride Art i Oslo Pride, Frederick Nathanael kastet seg med glede og entusiasme i prosjektet med å sende utstillingen sørover. Han påpeker:

- Utstillingen er grensesprengende og vågal på mange måter. I et rom som dessverre fortsatt er altfor begrenset og trangt når det gjelder forståelse, frihet og åpenhet for skeive, er kunsten et avgjørende verktøy og kanal. Historisk begynte den skeive kunstbevegelsen hos enkeltmennesker i det skjulte og kodede, og den har vokst seg til større kunstneriske grupperinger.

Marc Kiska: Hans verk ”Conversion Therapy” vant publikumsprisen for årets pride-kunst på Pride Art utstillingen ”Shameless” i Oslo i juni. Verket tar opp det dagsaktuelle tema med spesielt eksreme religiøse gruppers oppfordring og tilbud om å bli omvendt fra sin seksuelle legning fordi det er syndig og unaturlig i deres øyne å være skeiv.

Galleri-innehaver advart

Det var innehaver, gatekunstner og kurator på Mint Art Gallery, Ane Lila Valentina som sammen med fasilitator Atle Robin Fossdal Steffensen kontaktet Pride Art om å få utstillingen til Skeive Sørlandsdager. I rekordfart har de gjort et nitidig arbeid for å få den på plass. Utstillingen "SKAMLØS" skal stå i Kristiansand fra 17/8 til 9/9, men den vil starte som en popup i Arendal under Arendalsuka dagene før som en teaser, en by som beskrives som overmoden for den skeive kunstens inntog. Lila Valentina forteller at hun har blitt advart mot å sette opp utstillingen, og at hun risikerer både galleriets renommé, fremtid og sin egen kunstneriske anseelse ved å gjøre dette prosjektet. Likevel vil hun gjennomføre det.

- Dette prosjektet er så viktig, så jeg gjør det uansett. Som gatekunstner har jeg stått i hardt vær før og gått i ugjestmildt landskap. Dette er jeg villig til å kjempe for! Jeg gjør dette som en ildsjel, og med hundrevis av frivilligtimers innsats.

Tarald Stein (1977) er forfatter og transmann. Diktsamlingene Framandkar (Tiden, 2008) og Frikar (Tiden, 2010) var de første skjønnlitterære skildringene av transtematikk på norsk. I 2014 kom den erotiske novellesamlinga Sprik som ebok på eget forlag.

Berøres og bekreftes på en unik måte

Nathanael forteller videre at i møte med kunsten opplever folk et stillere rom hvor vi kan kjenne oss igjen og få identiteten vår bekreftet. Slik kan vi finne inspirasjon og mot til å være mer av oss selv. På denne måten bidrar kunsten til å bryte stilltien, frykt og skam.

- Nå skjer det endelig, overmodent mener mange, i Norges bibelbelte. Moralisme og tilstander noen forbinder med 80-tallet og bakover, hva angår fordommer, tabu og trakassering av skeive, ligger fortsatt som et mørkt teppe over deler av landet. De av oss som sitter innenfor ring 2 i Oslo skal ikke være så trygge og glemme hvordan det kan være for skeive å vokse opp i utkants-Norge.

Utstillingen har ifølge Nathanael allerede blitt en snakkis, og han håper debatten kan minne folk på polariseringen og aggressiviteten som ulmer ute i trollandskapet.

- Vi husker Sørlands-paraden i fjor hvor nazistene fritt fikk legge en demper på gleden, en gruppe som står klare og har mobilisert før årets parade likedan. De gamle fikk vibber fra 2. verdenskrig, og politiet nektet å gå uniformert i paraden. Her har vi en jobb å gjøre!

Fin Serck-Hanssens serie ” 10 blå menn” ble stilt ut på den første offisielle homoutstillingen i Norge i 1985. Omstendighetene rundt disse bildene forteller en historie om hvor drastisk stemningen rundt skeiv kunst har endret seg siden 1985. Fin Serck-Hanssens forsøkte å henge opp plakat for utstillingen på Metropol, det viktigste møtestedet for norske homofile på 80-tallet, men plakaten ble refusert av Forbundet av 48, forgjengeren til FRI, som eide Metropol. De nektet også å henge opp utstillingsplakaten med bildet fra serien av lærmannen. Refuseringen var angivelig politisk begrunnet. Homomiljøet var konservativt og menn skulle kle seg pent med skjorte og slips, flott frisyre og høre på slagermusikk. Menn i dameklær, gummi og lær var tabu. Men på Café de Stilj fikk han vise bildene, og noen måneder senere deltok han med noen andre bilder på utstillingen ”Natt og dag”. Serie var ment å synliggjøre homomangfoldet, et mangfold som ble for drøyt for homobevegelsen og refusert av våre egne. I dag er flere av bildene kjøpt opp av blant annet av Nasjonalmuseet for kunst og inngår i den norske nasjonalkunstskatten.

Kunsten får tilbake sin historiske plass i front

Pride Arts arbeid har vakt stor oppsikt. I år har pride-organisasjoner over hele Skandinavia og Europa sagt klart fra at de ønsker å følge etter og få kunsten tilbake i sin historiske plass i den skeive bevegelsen. Det er forsvinnende lite kunst i pride-sammenheng verden over. Pride-utstillinger er noe helt unikt i så måte, hvor man ikke driver en tradisjonell vekting, utvelgelsesprosess og segregering av kunst ut ifra tradisjonelle rammene. I stedet skapes et så åpent rom som mulig for å kunne nå, berøre og provosere flest mulig for å bekjempe fordommer, hat og diskriminering.

Det er gruppa Skeive Kunstnere og dens røtter i homoutstillingene som startet i 1985 som har kjempet frem dette unike rommet for kunst. Toppen av kaka kom med Pride Art i år, som hadde 15 000 besøkende med 100 kunstnere og 500 kunstverk. Halvparten av kunstnerne solgte, og doblet dermed salget fra året før med utstillingen "Blitt sånn, født sånn" i Rådhusgalleriet. Dette sier noe om hvordan folk berøres og velger ta med seg noe av det hjem.

Øyvind Rausets bilde ”Natt i Paris (Ensomhet m. dyne)” var på plakaten for den første offisielle homoutstillingen i Norge i 1985 som Rauset gikk i spisse for. Bildet inngår i Elton Johns kunstsamling. Utstillingen i 1985 vakte stor oppsikt bar preg over at det var knapt 13 år etter at homofili ble avkriminalisert. 1/3 av befolkningen synes den gangen at homofile burde begrense sine tilbøyeligheter, stod det i en avis den samme dagen.

Vær skamløs!

- I utstillingen SKAMLØS utfordres blant annet den religiøse dominans i opprettholdelsen av fordommer og tabu, og på utstillingsplakaten er Marc Kiskas skulptur "Conversion Therapy" avbildet, forteller Nathanael med sterkt engasjement.

- Verket vant publikumsprisen som årets Pride-kunst under Pride Arts utstilling under Oslo Pride. Dette står til bakteppet av historier man hører rundt fra spesielt ekstreme og konservative religiøse kretser, blant annet de som florerer på Sørlandet. Vi bør ha absolutt nulltoleranse og bekjempe fenomenet hvor foreldre tillater seg å tvinge barna sine til religiøst begrunnet omvendelse fra sine såkalte seksuelle avvik under forklaringen at det er skammelig, ondt og unaturlig. Det er skammen som er unaturlig, og vi skal være skamløse under stolthetens fane!

Han oppfordrer alle skeive kunstnere på Sørlandet til å melde seg og bidra til en ny tradisjon for kunstutstillinger under regnbueflagget landet over. - Kom på vernissage fredag den 17. august til bobler, underholdning og en kunstopplevelse du ikke vil gå glipp av, i alle farger og sjangre. Maleri, foto, grafikk, video, tegneserier, skeiv litteratur, skulptur og installasjon.

Kunstneren Kari Nordnes kommentar til maleriet øverst i saken:

"Da min kone og jeg giftet oss i 2014 malte jeg to bilder i etterkant: «wedding» som viser gleden og kjærligheten, og «excluded» som en kommentar til det faktum at vi ikke var velkommen til å gifte oss i kirken som vi begge er døpt og konfirmert i. «Excluded» har deltatt i en rekke konkurranser i utlandet, og bl.a. vært til juryering på Nasjonalhistorisk museum i Danmark."

Powered by Labrador CMS