Scenekunst

Feiring av fri kjærlighet i Operaens nye Czardasfyrstinne

Når den folkekjære Czardasfyrstinnen løftes inn i vårt århundre, står retten til å elske den man vil i sentrum og hovedrollen er en transperson.

Czardasfyrstinnen har premiere 25. november i Den Norske Opera & Ballett.
Publisert Sist oppdatert

Det er over 20 år siden slagermaskinen Czardasfyrstinnen gikk for fulle hus på Youngstorget. Fredag 25. november kommer Kálmáns operette for første gang til Bjørvika, i regi av Hanne Tømta og med ny norsk tekst av Gudrun Glette.

Det handler om å elske

Sylva Varescu er del av en fargerik, skeiv gjeng ved teatret, mens Edwin er fra en overklassefamilie med gamle penger og nye klær. Hun var tidligere en han, men det bryr ikke Edwin seg om – Sylva er kvinnen i hans liv og alt han drømmer om.

Sylva og Edwin finner hverandre. Det liker ikke hans foreldre. Men Sylva lar seg ikke stoppe av fordommer, klasseforskjeller eller inngrodde holdninger.

En operette som utfordrer

Czardasfyrstinnen er full av fengende musikk, fest og moro. Samtidig inneholder den glitrende operetten fra første verdenskrig en radikalitet. Den får en ny aktualitet i 2022 – i form av en insistering på retten til å være og elske den man vil:

– I 1915 utfordret Czardasfyrstinnen gamle klasseskiller; i dag kan den utfordre forutinntatte tanker om transpersoner som absolutt eksisterer. Ingen er egentlig slemme i denne operetten – heller ikke Edwins foreldre – men erfarer å gå fra naive fordommer til nye innsikter. Det endrer både dem selv og samfunnet rundt dem, sier operasjef Randi Stene.

Tømtas store opera-debut

Regissør Hanne Tømta har lang bakgrunn fra teatret, og har tidligere skapt konsertforestillingen Led oss inn i fristelse! – i Operaen. Czardasfyrstinnen blir hennes første store operaoppsetning.

– Det er et privilegium å sette opp en forestilling på Norges hovedscene. Da ville vi bruke anledningen til å si noe ordentlig, sier hun, og peker at hovedbudskapet i ligger i teksten: «Bli elsket som seg selv, som den man helst vil være» og «at kjærlighetens krefter lar seg ikke stanse».

Tekst basert på samtaler med transpersoner

Bak den nye, norske gjendiktningen av Leo Stein og Bela Jenbachs libretto fra 1915 står Gudrun Glette. Arbeidet er formet på bakgrunn av en rekke samtaler med transpersoner som har delt av sine erfaringer.

Kostymedesign er ved Alva Brosten, koreograf er Jonas Øren, Olav Ryland Myrtvedt står bak scenografien, mens Øyvind Wangensteen har lysdesign. På scenen står to cast sammen med et operakor som stråler, under ledelse av den norske dirigenten Stefan Veselka.

Powered by Labrador CMS