Oslo Pride
Ærespriser til Aasmund Robert Vik og Skeiv Ungdom
Æresprisen og Frydprisen er det skeive miljøet i Oslo og omegns egne priser. Prisene deles ut til noen som virkelig fortjener heder og ære fra sine egne. Onsdag ble det delt ut to ærespriser i Pride Park i Sofienbergparken.
– Kjære Pride Park, kjære alle sammen. Våre liv utvider rommet for de som kommer etter, vi utfordrer trange bokser, trange normer - både innenfor og utenfor vår egen skeive bevegelse, sa juryleder Marianne Gulli, leder av FRI Oslo og Viken under utdelingen i Pride Park onsdag kveld,
– Ved siden av våre liv så finnes det mennesker og organisasjoner som gjennom sin innsats skaper et enda større rom: gjennom å kjempe for rettigheter, ved å stikke hodet frem og dytte bort i utdaterte etablerte sannheter, står imot hat, organiserer seg - og bygger bevegelse, sa Gulli til publikum i Pride Park.
Gulli trakk også fram at dette gjelder om det er på arbeidsplassen, i samfunnsdebatten eller i akademia, som organisasjon - ved å skape trygge møteplasser og sterke organisasjoner for andre å komme til.
– Dette er noe vi ønsker å hedre ved å dele ut Frydprisen og æresprisen.
Gulli har ledet juryen bestående av Sam Ohrt i Skeiv Ungdom, Helin Sado i Skeiv Verden, Newt Petride i PKI Norge og mottaker av fjorårets ærespris, Espen Evjenth, leder i Støttegruppa 25 juni.
Skeiv Ungdom i 20 år
Æresprisen til Skeiv Ungdom ble delt ut av Aasmund Robert Vik, som var med på Universitetsplassen da Oslos første pride-markering fant sted for 50 år siden.
Vik har også stått i front i FRI Oslo og Vikens seniorutvalg.
I juryens begrunnelse for ærespris til Skeiv Ungdom heter det:
«Gjennom 20 år har Skeiv Ungdom jobbet utrettelig med å skape trygge møteplasser for unge skeive, tusenvis av organiserte aktiviteter, de har vært et talerør for ung skeiv politikk, de har arrangert både én og to årlige sommerleire, de har reist rundt på skoler i hele landet og de har gitt generasjoner av unge skeive noen å prate med gjennom Ungdomstelefonen.
De har vært en viktig støttespiller for mange ungdom på deres vei inn til voksenlivet og har vært organisasjonen der mange av oss som nå er voksne startet sitt engasjement.»
Overrasket prisvinner
Etter at Aasmund Robert Vik hadde delt ut pris til Skeiv Ungdom, ble han rett og slett tatt på senga der han sto på scenen. I år er det intet mindre enn to ærespriser som deles ut, og den andre gikk til nettopp Vik.
I juryens begrunnelse heter det:
«Aasmund Robert Vik er kanskje ikke den som er på avisenes forsider til enhver tid, men han har i nærmere 60 år vært en utrettelig frivillig både bak og foran kulissene i det skeive miljøet i hovedstaden.
Han har vært organisert som aktivist i DNF-48, LLH og nå FRI. Åsmund var en av initiativtakerne til opprettelsen av Åpen Kirkegruppe i 1976, og han er fortsatt med Kirkegruppas internasjonale arbeid. I de senere årene har han sammen med flere andre også vært initiativtaker for sosiale sammenkomster og arrangementer for eldre skeive.
Som en av de som deltok under den første Pride-markeringen i 1974 markerer Aasmund i dag sin Pride nummer 51 - og er fortsatt en del av frivilligkorpset! Verden går framover ved at enkeltpersoner bryter grenser, men også gjennom organisasjonsbygging, frivillighet, ved å skape møteplasser, og ved dag-til-dag arbeidet.
Uten denne innsatsen hadde vi aldri vært der vi er i dag - som bevegelse eller i den skeive rettighetskampen.»
Frydpris til dragpioner
Årets Frydpris gikk til dragartist Remi Johansen Hovda, og kjent som Nabi Yeon Geisha når han står på scenen.
I juryens begrunnelse heter det:
«Remi Johansen Hovda jobber konstant med å fremme skeives rettigheter og synliggjøring av skeiv kultur igjennom dragpersonaen Nabi Yeon Geisha. Han har reist rundt med den kulturelle skolesekken og spredd drag-glede blant unge.
Han viser hvordan drag og barn kan gå hånd i hånd og lærer barn å kjenne på egne følelser angående identitet. Han bruker tid på å synliggjøre drag som kunstform via oppstartede studier på OsloMet, gjennom å være festivalsjef for Oslo Drag Festival og som produsent for Open Drag Stage, der han jobber for å få frem nye artister og lar etablerte artister eksperimentere med kunstformen.
Han jobber også for rettighetene til dragartister som utøvende scenekunstnere.»