Utstilling

Rasende aktivister

Den digitale utstillingen «Days of Rage» illustrerer USAs skeive historie gjennom seks aktivisters blikk på plakater fra 1970- til 90-tallet.

I plakaten «Gay is Angry: Gay Revolution Networker» (1971) har designerne Juan Carlos Vidal og poeten Néstor Latrónico lekt seg med motsetningene glad (gay) og sint. Den nedre delen av plakaten er dekket av en haug med velkjente amerikanske symboler, referanser til gud og urovekkende setninger som «et torturkammer». Oppå haugen er en bombe, men fra den tente lunta stiger sommerfugler, ikke ild. Plakaten ble laget som forside til en Third World Gay Revolution (TWGR) sine kalendere, en protest organisert av svarte og latin-amerikanske medlemmer av Gay Liberation Front.

«Helsehjelp. Ikke dødshjelp.»

«Ha sex, dra i fengsel.»

«Skyldig i forbrytelser mot den skeive nasjonen.»

Dette er bare noen av setningene som slår imot deg idet du klikker deg inn på den digitale utstillingen «Days of Rage». Gjennom 28 plakater får vi innblikk i skeive amerikaneres rettighetskamp fra 1970- til 90-tallet.

En av plakatene ber homser om å få ræva i gir og slå tilbake i kampen for rettigheter. «Trygg sex er heit sex», erklærer en annen.

Utstillingen, som åpnet 13. april, er kuratert av professor Andy Campbell ved University of Southern California (USC) og USC-studentene Tracy Fenix og Austen Villacis. Utstillingen trekker linjer til dagens aktivistiske arbeid, hva som har endret seg og hva som ser likt ut den dag i dag.

Plakaten «Health Care Not Death Care» (1990) ble laget av Critical Mass, aktivistgruppen ACT UP Los Angeles sin kunstneriske komité, til en protest mot kvinnefengselet Frontera i California. Her ble det rapportert om flere overgrep, blant annet fra Mary Lucey, en smed som tidligere satt inne og ble isolert i fengselets segregerte aidsavdeling, med mangelfull helsehjelp. Fotografiet Critical Mass valgte å brukte, i et forsøk på å understreke det grove overgrepet mot aidssyke i fengselet, er et fotografi av et minnesmerke i Kambodsja. De stablede hodeskallene lå utenfor Angkor Wat til minne om de drepte i det kambodsjanske folkemordet fra 1975-79.
Den humoristiske, homoerotiske og kinky plakaten «Don't question authority... Fuck it. Fun with a porpoise» (ca. 1990-3) ble laget av det Los Angeles-baserte radikale skeive kollektivet Agfay. Plakaten var en respons på et lovforslag fremmet av den republikanske senatoren John Briggs (nederst til venstre), som ville nekte skeive å undervise på offentlige skoler i California. Lovforslaget ble nedstemt, men angrepet på skeive i utdanningssystemet var bare et av utallige fremmet over flere tiår.

Inviterte aktivister til å velge verk

Men det er ikke Campbell, Villacis og Fenix som selv har valgt ut verkene i utstillingen. De har invitert seks aktivister og designere til å velge ut fem plakater hver. Og dele sine egne erfaringer av skeiv rettighetskamp. «Don't question authority... Fuck it. Fun with a porpoise» (ca. 1990-3) ble laget av det Los Angeles-baserte radikale skeive kollektivet Agfay. Plakaten ble laget som en respons på den republikanske senatoren John Briggs (nederst til venstre), som forsøkte å forby skeive lærere på offentlige skoler i California. Lovforslaget ble nedstemt, men angrepet på skeive i utdanningssystemet var bare et av utallige fremmet over flere tiår. Agfay ville kombinere homoerotikk og kinky humor

Aktivistene og de grafiske designerne er Alan Bell, Daniel Hyo Kim, Chandi Moore, Silas Munro, Judy Ornelas Sisneros og Jordan Peimer. De fikk velge fritt blant plakatene i samlingen til ONE Archives Foundation ved biblioteket til University of Southern California (USC). ONE Archives Foundation, som ble etablert i 1952, er den eldste skeive organisasjonen som fremdeles eksisterer i USA i dag.

Organisasjonen driver arkivet ved USC, som i dag består av mer enn 4200 digitaliserte plakater. Dette er det største skeive arkivet i hele verden

«You can do it all - just do it safer» (1990) er en utbrettbar plakat som inneholder flere frittsvevende bokser med tekst som formidler sikker sexinformasjon på engelsk på den ene siden og spansk på den andre. De fargerike og abstrakte feltene kan minne om alt fra celler og kroppsvæsker til eldgamle huletegninger. Den ble publisert av Gay Mens Health Crisis (GMHC) som et ledd i det hiv- og aidsforebyggende arbeidet. I stedet for å moralisere, viser GMHC hvordan trygg sex kan se ut, formidlet med et enkelt språk og fargerikt uttrykk.

Tar historien tilbake

I fem videoer, som også kan sees i utstillingen, deler de inviterte sine minner fra markeringer, protester, marsjer og skeive hverdager. De deler også sine egne inntrykk av de historiske plakatene – fra 1970-tallets kamp for like rettigheter til 1990-tallets hiv- og aidskampanjer.

Vi ser hvordan aktivistene tar på plakatene, stryker fingre og spisse, lakkede negler over dem. Utstillingen understreker derfor at skeive objekter strengt tatt ikke tilhører arkiver, biblioteker, museer og gallerier: De var én gang i hendene på aktivistene selv – og tilhører det skeive miljøet. De var plakater klistret på lyktestolper, spikret på husfasader og festet på soveromsvegger.

Se utstillingen «Days of Rage» her: daysofrage.onearchives.org

Powered by Labrador CMS