Scene

Frykter for skeiv scenekunst med Oslo Nye-kutt

– For meg er Oslo Nye selve Oslo. Det er Oslos hjerte, sier Adam Schjølberg, som selv avslutter «Adam setter skapet på plass» på Centralteatret i november.

En som har brukt mye tid på scenene til Oslo Nye Teater, er stand up-komiker Adam Schjølberg.
Publisert

Forrige uke slo nyheten om at Oslo-byrådet vil kutte 40 millioner kroner i støtten til Oslo Nye Teater ned som en pudderbombe.

I tillegg til etablerte scener som Elsker, London Pub og SALT, har Teaterkjelleren på Oslo Nye Teater vært en boltreplass for dragartister og andre skeive utøvere.

Nå kan det være slutt. På grunn av den usikre situasjonen til Oslo Nye Teater ble nylig kontraktene til 100 frilansere med prosjekter på Teaterkjelleren i høst satt på vent.

Oslo Nye Teater ble etablert i 1929, og er heleid av Oslo kommune. Teateret har årlig cirka 140.000 besøkende. I tillegg til scenen i Rosenkrantz' gate 10, drifter Oslo Nye Teater også Centralteatret og Teaterkjelleren i Akersgata 38.

Rauand Ismail i Oslo MDG er en av mange i opposisjonen som reagerer:

«Toppen av historieløshet fra kulturbyråden. Sjokk-kuttet overgår våre villeste fantasier. Det borgerlige byrådet tar ikke bare frem sparekniven. Det tar virkelig frem den store øksen og hugger av viktige tilbud i Oslos kulturliv», sier han i en kommentar til Aftenposten.

Oslos hjerte

Akkurat nå, på hovedscenen til Oslo Nye Teater, er det Peter Pan som spilles. Et stykke hvor neste alle er skeive.

Mens i Teaterkjelleren lå det an til en rekke prosjekter utover høsten, som inkluderer 100 frilansere, og hvor prosjektene nå er satt på vent, som følge av den økonomiske situasjonen.

En som har brukt mye tid på scenene til Oslo Nye Teater, er stand up-komiker Adam Schjølberg.

Schjølberg avslutter en suksessrik turné med showet «Adam setter skapet på plass» på nettopp Oslo Nyes Centralteatret 22. november. Samme scene hvor turneen startet i fjor. Da spilte han ti forestillinger på Teaterkjelleren med samme show.

– For meg er Oslo Nye selve Oslo. Det er Oslos hjerte, sier Schjølberg til Blikk.

Schjølberg påpeker at mange utøvende kunstnere, stand up-komikere og skuespillere har sitt utspring fra scener som Oslo Nye Teater, Centralteatret og Teaterkjelleren.

– De tok sine første steg der og inn i lange karrierer.

For Schjølbergs egen del, som tross alt har bygget seg et navn som selger billetter, det være seg i hovedstaden eller på ulike scener rundt i landet, har Oslo Nye vært uvurdelig.

– Jeg vet hvor vanskelig det er å få innpass som ny utøver, spesielt på stand up-scener, som tross alt er veldig heterofilt. Der har teatermiljøet alltid ta meg imot, sier Schjølberg til Blikk.

– Det at jeg fikk spille ti forestillinger med «Adam setter skapet på plass» i Teaterkjellern var stort, og at jeg nå får avslutte turneen på Centralteatret er et bevis på hvor mangfoldig teatermiljøet er.

– Hva taper Oslo hvis Oslo Nye nå må legge ned?

– For utøverne er det den åpne døra som stenges. Den døra som har vært åpen for skeiv scenekunst, drag og skeiv stand up. En dør inn til det som føles som et hjem. For meg som skeiv er den følelsen av hjem veldig viktig.

En skeiv Peter Pan

Scenene til Oslo Nye Teater er ifølge Schjølberg scener som tør å satse på stykker som kanskje ikke hadde fått plass på de andre store scenene.

– Se bare på Oslo Nye Teaters oppsetning av Peter Pan som går nå. Jeg tror ikke andre teatre hadde hatt baller til å sette det opp.

Schjølberg mener Peter Pan både er vakker og viktig.

– Jeg satt der som voksen på premieren, og tårene bare rant. Tenk så heldig vi er som har et teater som setter opp et sånt stykke.

Schjølberg tenker tilbake på sin egen barndom.

– Tenk hvis jeg hadde sett det stykket som barn eller ung. Jeg kan ikke engang tenke meg hva det ville betydd for meg som skeiv tenåring. Men det sier jo noe at jeg som 42 åring også blir grepet av det stykket.

– Ikke bare er krisen ved Oslo Nye Teater et tap for Oslo og Oslos befolkning, men også for alle de utøverne, både skeive og streite, som nå må jobbe enda hardere for å synes i majoritetssegmentet.

Blikk har sendt spørsmål til byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North.

Vi har blant annet spurt om:

Har byråden sett på konsekvensene disse kuttene får for det skeive miljøet?

Har byrådet andre ordninger for støtte til skeiv scenekunst, og hvordan harmonerer dette med Oslo kommunes mangfoldsplan?

Blikk har ikke fått svar.

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS