Foto for bøker

Fotofestivalen Oslo Negativ inntar gamle Deichmann bibliotek.

Stillbilde fra kunstfilmen « Memory Lost». I den skildrer Nan Goldin kunstnerisk hvordan det er å leve med og se verden gjennom en linse av misbruk. I det aller meste av den 24 minutter lange filmen er menneskene og motivene ute av fokus.
Stillbilde fra kunstfilmen « Memory Lost». I den skildrer Nan Goldin kunstnerisk hvordan det er å leve med og se verden gjennom en linse av misbruk. I det aller meste av den 24 minutter lange filmen er menneskene og motivene ute av fokus.
Publisert

Foto-festivalen Oslo Negativ pågår for tiden i Det Gamle Biblioteket, altså i bygget som tidligere huset Deichmann Hovedbibliotek. Fram til 24 oktober blir besøkende eksponert for norske og internasjonale fotografers arbeid, og kan ta del i seminarer, lære mørkeroms-teknikk og overvære kunstner-samtaler.

.

Hva: Foto-festivalen Oslo Negativ

Hvor: Det Gamle Biblioteket, Arne Garborgs plass 4, Oslo

Når: Utstillingen står fram til 24. oktober 2021.

www.oslonegativ.no

.

Oslo Negativ bruker også kjelleren, ganger og magasinene under hovedbygningen som visningssted. De katakombe-aktige arealene gir en særegen stemning for publikum som vandrer omkring mellom verkene.
Oslo Negativ bruker også kjelleren, ganger og magasinene under hovedbygningen som visningssted. De katakombe-aktige arealene gir en særegen stemning for publikum som vandrer omkring mellom verkene.
Oslo Negativ bruker også kjelleren, ganger og magasinene under hovedbygningen som visningssted. De katakombe-aktige arealene gir en særegen stemning for publikum som vandrer omkring mellom verkeneClick to add image caption

Verdenskjente Nan Goldin viser sine seneste verk

Blant de mest meritterte internasjonale fotografene på Oslo Negativ, er amerikanske Nan Goldin, som viser «Memory Lost» (2019-2021), en 24 minutter lang film, samt seks fotografier.

Nan Goldin har i hele sitt kunstnerskap fulgt trans- og drag miljøet, fra hun som ung student i Boston ble en del av deres innerste krets på 1970-tallet.

Siden dokumenterte hun gjennom sterke kunst-fotografier hvordan AIDS-krisa utspilte seg mellom vennene sine, der de levde og døde i randsonen av både stor-samfunnet og homo-miljøet.

I de senere år har Goldin fokusert mer direkte på aktivisme. Hun har brukt sin kunstnerlige tyngde til å aksjonere og protestere mot at gallerier og museer tar imot donasjoner fra familien Sackler. Sacklers er blitt styrtrike på salg av Oxycontin, sterke smerte-stillende medisiner som Goldin selv ble avhengig av etter en kroppsskade.

Det er en skjebne hun deler med så mange amerikanere, at det i USA blir kalt en epidemi. (Seere av «The L Word Gen Q» vil kjenne igjen problemstillingen. En av hovedpersonene i serien kommer fra en opiat-produserende familie som møter sterk motstand når de vil renvaske ryktet sitt via store donasjoner til kunstmuseer.)

Den som setter seg i den vesle kalde trappa for å se video-verket «Who is Skynet?» av Ravn Norment-Åsdam og Chai Saeidi, opplever en 12 -minutters poetisk men samtidig skremmende utforskning av gråsoner mellom kunstig intelligens og mennesket.
Den som setter seg i den vesle kalde trappa for å se video-verket «Who is Skynet?» av Ravn Norment-Åsdam og Chai Saeidi, opplever en 12 -minutters poetisk men samtidig skremmende utforskning av gråsoner mellom kunstig intelligens og mennesket.
NTB viser deler av sitt enorme arkiv. Blant annet dette tidsbildet av norske Edna Falao, som i 1954 var Europas eneste kvinnelige speedway-kjører.
NTB viser deler av sitt enorme arkiv. Blant annet dette tidsbildet av norske Edna Falao, som i 1954 var Europas eneste kvinnelige speedway-kjører.

Kan kvinner se på menn? Kan menn se på menn?

Under tittelen «A Female gaze» stiller 11 skandinaviske fotografer ut verk som på ulikt vis tematiserer kvinnens blikk på mannen. Det er et forsøksvis svar på og en undersøkelse av om det finnes et motstykke til «The Male Gaze», et feministisk begrep for å beskrive den heteroseksuelle mannens objektifisering av kvinnen, slik hun fremstilles gjennom hans lyst og kvinne-ideal.

Britiske AdeY er derimot en mann som ser på menn. Et av hans foto er et merkelig rørende og samtidig foruroligende motiv som viser to halvnakne menn med armene løst omkring den annens rumpe.

Paret står tett inntil hverandre foran en seilbåt som ligger på land. Begge er bukseløse og på ryggen av t-skjorten til den ene av mennene står det «I´m not Gay». Mannen som ser over skulderen hans og direkte på tilskueren, har et fjernt og drømmende men kanskje også sørgelig blikk. Intimiteten og nærheten mellom mennene undergraves både av t-skjorte teksten, og av den andres blikk ut.

Slik åpner motivet for en rekke tolkninger og assosiasjoner. Man kan tenke på macho-kultures forestilling om at mannen som aktivt tar en annen ikke er homofil, på den implisitte fornektelse av muligheten for likeverdig kjærlighet mellom menn, til lengsel bort, også fra det som er godt.

Mennene er fysisk veldig like, der den ene kanskje er speilbilde av den andre eller kanskje samme mann. Det viser slik sett til en indre konflikt i menn som ikke vil innrømme at de elsker menn, og er en påminnelse om både undertrykkelse og selvhat.

Båten som ligger på land antyder slik sett en hemmet livsutfoldelse midt i den nære, romantiske relasjonen mellom de to. Bildet utløser en impuls til å ville ta av mannen t-skjorten, samtidig som man innser at andre menneskers livsvalg er deres valg.

Den Oslo-baserte amerikanske fotografen Rebecca Zeller er en av de 11 kvinnene som gir sin tolkning av «A Female Gaze».
Den Oslo-baserte amerikanske fotografen Rebecca Zeller er en av de 11 kvinnene som gir sin tolkning av «A Female Gaze».
Den engelske fotografen AdeY har fanget et komplekst øyeblikk av to menn som er intime – eller kanskje ikke? Det vakre bildet av en nær og naken sommerdag lar seg vanskelig tolke udelt positiv.
Den engelske fotografen AdeY har fanget et komplekst øyeblikk av to menn som er intime – eller kanskje ikke? Det vakre bildet av en nær og naken sommerdag lar seg vanskelig tolke udelt positiv.
Powered by Labrador CMS