Skeivt kulturår
Tar plass på Fotogalleriet
– Umar, Saeidi og Ajavon tematiserer på hvert sitt vis trygghet, representasjon, risiko, identitet, fellesskap og inkludering, sier kurator Bassel Hatoum.
.
– Jeg mener dette er tre av de dyktigste kunstnerne vi har i dag, uavhengig av at de er skeive og har minoritetsbakgrunn, sier Bassel Hatoum om kunstnerne Ahmed Umar, Chai Saeidi og Damien Ajavon.
Styrelederen i Skeiv Verden, er kurator for utstillingen «Ta Plass», som fredag kveld åpnet på Fotogalleriet i Oslo.
Avajon bruker pronomenet han, mens de to andre bruker pronomenet they/de. De ulike perspektivene gir ulikt blikk på egen identitet og samfunnet de er del av.
.
.
.
Jeg skal snakke for deg
Med hver sitt utgangspunkt og i ulike teknikker undersøker kunstnerne felt som åpenhet, skeive liv i skyggene, og egen og andres risiko og trygghet.
Ahmed Umar er en multimedial kunstner med røtter fra et konservativt Sudan. Han arbeider blant annet med arv, identitet, sensur, forfølgelse og frihet.
På utstillingen «Ta Plass» viser han en fotoserie i svarthvitt kalt «Carrying the Face of Uglyness / Å bære det stygge ansiktet».
Ahmed Umar reiste for noen år siden tilbake til Sudan og inviterte skeive aktivister til en fotoserie. I den medfølgende teksten til bildene, forteller han deres historie, mens hans egen kropp og ansikt skjuler deres i portrettene.
Fram til 2020 hadde Sudan dødsstraff for homofili så Umar måtte være de skeive sudanesernes kropp og stemme.
.
.
.
.
Hva stenger?
– Chai Saeidi utfordrer det konservative og rigide i kunstverden, forteller kurator Hatoum. Saeidi har satt ulike kroppstyper i ballettkostymer for å tematisere hvordan det klassiske ikke har plass til et mangfold av mennesker, til ulike farger og ulike kropper.
Damien Avajon tematiserer kolonihistorie og appropriasjon ved å iscenesette seg selv i samme posisjoner og med samme tekstiler som finnes på gamle fotografier fra kolonitiden.
– Ved å hente fram afrikansk historie åpner Avajon for å snakke om utfordringer i kunsthistorien, hvem som får plass i den, forteller kuratoren.
.
.
..
Fellesrom for hvem?
Utformingen av inngangen og utstillingslokalene, tar i følge programteksten til arkitekt Antoine Fadels, utgangspunkt i hvordan ulike rom befaler oss å opptre og å se på bestemte måter.
Offentlige rom tilbyr anonymitet, men legger sterke føringer for hvem som føler seg tilpass og hvem som føler seg fremmed.
Inngangspartiet kaller arkitekten «Mellomrom». Sonen er rød, som en advarsel, eller som en forlokkende mulighet. Her tar man avgjørelsen om man skal være anonym i mengden, eller tre inn i det skeive rommet og bli synlig.
.
Utstillingen «Ta plass» vises på Fotogalleriet 22. januar til 6. mars 2022. Offentlige arrangementer: 28. januar, 4. februar, 11. februar, 18. februar, 20. februar, 25. februar, 4. mars og 6. mars. 28. januar. Se flere bilder fra åpningen her:
.
.
.
.
.
.