Skeivt kulturår

– Vi lager et møtested for skeive med minoritetsbakgrunn i sju uker midt på vinteren. Utstillingsrommet og programmet vi har skapt er virkelig noe jeg tror folk trenger, sier kurator Bassel Hatoum, her avbildet ved siden av ordfører Marianne Borgen under utstillingsåpningen.

Tar plass på Fotogalleriet

– Umar, Saeidi og Ajavon tematiserer på hvert sitt vis trygghet, representasjon, risiko, identitet, fellesskap og inkludering, sier kurator Bassel Hatoum.

Publisert Sist oppdatert

.

– Jeg mener dette er tre av de dyktigste kunstnerne vi har i dag, uavhengig av at de er skeive og har minoritetsbakgrunn, sier Bassel Hatoum om kunstnerne Ahmed Umar, Chai Saeidi og Damien Ajavon.

Styrelederen i Skeiv Verden, er kurator for utstillingen «Ta Plass», som fredag kveld åpnet på Fotogalleriet i Oslo.

Avajon bruker pronomenet han, mens de to andre bruker pronomenet they/de. De ulike perspektivene gir ulikt blikk på egen identitet og samfunnet de er del av.

.

Panelsamtalene som skal finne sted under utstillingsperioden vil bli streamet, men man må melde seg på via mail og motta en kode for å få adgang. – Det gjør vi for å unngå nettroll, sier Bassel Hatoum.

.

Arkitekten Antoine Fadel har designet utstillingslokalene i Fotogalleriet for anledningen. Han tematiserer hvordan rom, overganger og soner gjør noen mennesker veldig synlige, mens andres erfaringer og identitet ikke umiddelbart blir sett. Ordfører Marianne Borgen besøker den speilkledde «homobaren».

.

Jeg skal snakke for deg

Med hver sitt utgangspunkt og i ulike teknikker undersøker kunstnerne felt som åpenhet, skeive liv i skyggene, og egen og andres risiko og trygghet.

Ahmed Umar er en multimedial kunstner med røtter fra et konservativt Sudan. Han arbeider blant annet med arv, identitet, sensur, forfølgelse og frihet.

På utstillingen «Ta Plass» viser han en fotoserie i svarthvitt kalt «Carrying the Face of Uglyness / Å bære det stygge ansiktet».

Ahmed Umar reiste for noen år siden tilbake til Sudan og inviterte skeive aktivister til en fotoserie. I den medfølgende teksten til bildene, forteller han deres historie, mens hans egen kropp og ansikt skjuler deres i portrettene.

Fram til 2020 hadde Sudan dødsstraff for homofili så Umar måtte være de skeive sudanesernes kropp og stemme.

.

En vegg i utstillingen er viet til et kart over Oslo. Her inviteres besøkende til å skrive hvor i byen de føler seg trygge.

.

Modellen på Chai Saeidis foto, artisten Carlisle Sienes, etterligner sin egen posering under utstillingsåpningen.

.

Utstillingsrommene på Fotogalleriet vil være åpent på dagtid onsdag til fredag hele utstillingsperioden. – Vi skal invitere skoleklasser og andre interesserte til omvisninger om dagen, mens vi kjører private workshops og panelsamtaler om kveldene, sier kurator Bassel Hatoum.

.

Hva stenger?

– Chai Saeidi utfordrer det konservative og rigide i kunstverden, forteller kurator Hatoum. Saeidi har satt ulike kroppstyper i ballettkostymer for å tematisere hvordan det klassiske ikke har plass til et mangfold av mennesker, til ulike farger og ulike kropper.

Damien Avajon tematiserer kolonihistorie og appropriasjon ved å iscenesette seg selv i samme posisjoner og med samme tekstiler som finnes på gamle fotografier fra kolonitiden.

– Ved å hente fram afrikansk historie åpner Avajon for å snakke om utfordringer i kunsthistorien, hvem som får plass i den, forteller kuratoren.

.

Kurator Bassel Hatoum og kunstnerene Damien Ajavon og Chai Saeidi feiret åpningen av «Ta plass». Også andre kunstnere enn de utstilte skal bidra under det offentlige programmet i utstillingsperioden, blant annet Carl Aquilizan, Hamid Waheed og Mohamed Mohamed.

.

Også andre kunstnere enn de utstilte skal bidra under det offentlige programmet i utstillingsperioden, blant annet Carl Aquilizan, Hamid Waheed og Mohamed Mohamed. Her noen av kunstnerne og de kreative kreftene bak utstillingen med velfortjente blomster under åpningen.

..

Fellesrom for hvem?

Utformingen av inngangen og utstillingslokalene, tar i følge programteksten til arkitekt Antoine Fadels, utgangspunkt i hvordan ulike rom befaler oss å opptre og å se på bestemte måter.

Offentlige rom tilbyr anonymitet, men legger sterke føringer for hvem som føler seg tilpass og hvem som føler seg fremmed.

Inngangspartiet kaller arkitekten «Mellomrom». Sonen er rød, som en advarsel, eller som en forlokkende mulighet. Her tar man avgjørelsen om man skal være anonym i mengden, eller tre inn i det skeive rommet og bli synlig.

.

Utstillingen «Ta plass» vises på Fotogalleriet 22. januar til 6. mars 2022. Offentlige arrangementer: 28. januar, 4. februar, 11. februar, 18. februar, 20. februar, 25. februar, 4. mars og 6. mars. 28. januar. Se flere bilder fra åpningen her:

.

.

.

.

.

.

Powered by Labrador CMS