Alfahanner med kameltå

Publisert

«Hvordan vi fremstår kan være villedende. Hva du oppfatter, og tror at du ser, kan være noe helt annet enn virkeligheten», sier samtidskunstner Adel Abidin om verket Camel Toe på Oslo S. Samtidskunstner Adel Abidin stiller ut for første gang i Norge, og hans verk vil bli vist på Oslo S og på Fotogalleriet. Abidin er en sentral kunster på samtidskunst­arenaen i Finland og høster anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt. Mandag 22. august ble verket Camel Toe avduket på fasaden til Oslo Sentralstasjon.Verket Camel Toe viser stereotype machomenn kun iført boksershorts. Ved første øyekast kan man tro at dette er en undertøyreklame, men ser man nærmere etter oppdager man at mennene har trukket bokseren høyt opp og lager kameltå. Ved å vise alfahanner i denne posituren problematiseres kjønn og identitet, og ved å blande det «maskuline» og «feminine» oppstår en gråsone mellom kjønnene. Verket stiller på en humoristisk og underfundig måte spørsmål ved samfunnets idealer for identitet, skjønnhet, toleranse og kjønn. «Med kun et lite grep kan alle menn få kameltå», forklarer kunstneren Adel Abidin. I tillegg til Camel Toe på fasaden til Oslo S, så viser Abidin også verket kunstvideoen CoverUp! inne på Oslo S, samt stillbilde fra samme video på fasaden til Flytoget. Alle verkene som vises på Oslo S stiller spørsmål ved samfunnets idealer for identitet, skjønnhet, toleranse og kjønn. Videoen Cover­Up!, er en lek med den kjente scenen fra filmhistorien der Marilyn Monroes hvite kjole blåser opp. I Abidins video er Monroe byttet ut med en arabisk mann kledd i en tradisjonell kjortel fra Midtøsten.

Popidoler som religion

Adel Abidins videoverk er humoristiske, absurde og byr på nye perspektiver på globale, sosiale, politiske og kulturelle spørsmål. Han bruker populærkulturelle referanser i mange av sine videoer, hvor ikoner som Marilyn Monroe, Michael Jackson og Paven figurerer i tankevekkende og pussige situasjoner. I tillegg til verkene på Oslo S, viser Fotogalleriet i Møllergata 34 tre videoer signert Adel Abidin.Verket Michael viser hvordan popidoler overtar religionens rolle og popstjerner dyrkes som guder. I videoen har Michael Jackson stått opp fra de døde, og nyheten om oppstandelsen skaper hysteriske tilstander blant fans over hele verden. Videoverket Bread of Life går i en interessant dialog med Michael ved å skape en link til denne «nye religionen» til det symbolske brødet som i mange kulturer og religioner, og også som tittelen sier, er et symbol for selve livet med forbindelse til Jesus og Nattverden, der han deler brød med sine disipler som et symbol for (sin egen) kropp / liv og som Guds sønn. Three Love Songs tematiserer både vårt forhold til musikk / pop¬kultur som fenomen, men også i forhold til spørsmål om makt og myndighet. I disse tre musikkvideoer synger kvinnelige sangere lidenskapelig noe som oppfattes som kjærlighetssanger, men som viser seg å være tekstene til irakiske propagandasanger dedikert til Saddam Hussein. Tankevekkende og ubehagelig, beveger verkene seg i skjæringspunktet mellom pop, jazz, lounge og terror. Videoen Automaton viser et utstillingsvindu til en suvenirbutikk i Roma som selger snurrende pavedukker, en absurd og komisk representasjon av Guds stedfortreder på jorden. Videoen går i loop og pavene snurrer i en evig runddans til munter musikk. Følg med på Blikk Nett nærmere helgen for intervju med Adel Abidin. Utstillingene med Adel Abidin er initiert av Kulturbyrået Mesén og gjennomføres i samarbeid med Fotogalleriet, Finsk­norsk kulturinstitutt og Rom for kunst, den temporære kunstsatsingen til ROM Eiendom AS. CoverUp! Adel Abidin - Cover-Up! from El-Sphere on Vimeo.

Powered by Labrador CMS