Amanda Lepore, verdens mest berømte transkvinne, har regjert New Yorks klubbliv siden tidlig 90-tall. Nå har hun kastet seg over David Bowie. Se Lepores musikkvideo «The Jean Genie».

Amanda Lepore er et syn. Som en oppblåsbar dukke av beste kvalitet, inspirert av ikoner som Marilyn Monroe og Jessica Rabbit. Hun har også et yrke av de sjeldne. Hun får betalt idet hun entrer et rom, med leppene først. Med sine 1,57 meter er det ikke høyden som gjør at hun ruver i landskapet. Det er snarere brystene og rumpeballene hennes. Designet for å gi en wow-faktor – og «wow» er et utsagn som går igjen når Lepore åpenbarer seg.

Amanda Lepore i Oslo
Blikk møtte Amanda Lepore i øverste etasje på utestedet Elsker i Oslo i september 2017 da hun besøkte klubben. Lepore var hyret inn som vertinne på Dianafestivalen og opptrådte hele helgen. Hun hadde fått sin egen suite i øverste etasje over klubben. Sparsommelig innredet, med en rød sofa, mørke vegger, tunge fløyelsgardiner og en lysekrone hengende fra taket. Lepore strekker armen elegant ut når Blikk hilser.
– Hyggelig å møte deg, sier den lille timeglassformede skikkelsen med den bleke huden, Marilyn Monroe-frisyre og store røde lepper. Kroppen er svøpet i paljetter og krystaller,

– Det lille jeg har av fritid bruker jeg på håndarbeid, sier hun uten ironi og viser fram resultatene av mange timer med nål og tråd for å feste perler, krystaller og paljetter.

17 år og gift
Født 21. november 1967 vokste lille Amanda Lepore opp i Cedar Grove, New Jersey med familien sin. Far var kjemiker, mens mor var schizofren og tilbrakte mye tid i pleie. Fra tidlig av visste Amanda Lepore at hun ikke var som andre.
– Jeg visste at jeg var en jente og kunne ikke forstå hvorfor ikke alle andre kunne se det også. Foreldrene mine kledde meg i gutteklær og jeg var overbevist om at de var gale.

Som 15-åring sydde hun kostymer for en transvenninne og fikk betalt i hormoner. Lepore var venneløs og holdt seg for seg selv, så foreldrene tok henne ut av skolen og ansatte en privatlærer. Hun ble også sendt til psykolog, som fikk henne på hormonterapi i påvente av kjønnsbekreftende behandling.

17-år gammel giftet Amanda Lepore seg med innehaveren av en bokhandel. De hadde datet lenge, men sex var et problem. Lepore hadde ikke fortalt kjæresten om «situasjonen» sin. Han tok henne med hjem til foreldrene sine og alle kom godt overens. Lepore bestemte seg for å fortelle sin utkårne at hun gikk på hormoner og ventet på kjønnsbekreftende behandling.

Kjæresten freaket ut og forholdet hang i en tynn tråd. Kjæresten fortalte sin far om Lepores «hemmelighet» og faren, som viste seg å være en sympatisk kar, bestemte seg for å hjelpe sønnens kjæreste med penger til behandling. 19 år gammel gikk drømmen hennes i oppfyllelse: kjønnsbekreftende operasjon.
– Men da kom det nye problemer. Ektemannen min var veldig eiesyk og han ville ikke at folk skulle vite at jeg var trans. Jeg fikk ikke lov å arbeide, men måtte være hjemme og lage mat med familien. Jeg fikk forlate hjemmet når jeg trengte hormoner. Han elsket utseendet mitt, men hatet at andre menn så på meg. Etter 5 år innestengt holdt jeg ikke ut lenger, sier Amanda Lepore og forteller at hun begynte å legge til side penger i en koffert.

– En dag pakket jeg kofferten og reiste til New York. Jeg fikk bo hos kirurgen min. Svigerfaren min hadde stor forståelse for at jeg rømte min vei. Jeg tilbød å betale tilbake pengene han hadde brukt på operasjonen min, men det ville han ikke høre noe av. Han ble på mange måter som en far for meg, mimrer hun.

Amanda Lepore. Foto: Reidar Engesbak.

«I’ll make a brand new start of it, in old New York»
Amanda Lepore har vært et fast innslag i New Yorks natteliv og klubbkultur siden begynnelsen på 90-tallet. Hun var en del av den notoriske club kids-bølgen og hang sammen med Michael Alig og James St. James, før bølgen krasjlandet med tung dopbruk og drap.

Michael Alig og club kids-gjengen hans sørget for at New Yorks uteliv ble kjent for utagerende og hedonistisk festing. Lepore møtte Alig på klubben hans Disco 2000 og ble umiddelbart ansatt av klubbkongen.
– I løpet av et par uker ble jeg hyret av flere klubber, og fikk betalt for å møte opp.
Det var en tid med mye dop, som ecstasy – men etter hvert tok andre rusmidler også sin plass, som ketamin og heroin. Lepore var en del av den innerste sirkelen til Alig, men dop var aldri noe for henne.

– Jeg drakk jo, men aldri mye. For meg var det viktig å holde hodet klart og ikke skli ut av rollen som Amanda Lepore. I tillegg spankulerte jeg rundt på høye stiletthæler – forsøk det på Ketamin … Det fungerer ikke.

Festene til Michael Alig ble villere og villere, og dopbruken tok til slutt over livene til mange av klubberne. I mars 1996 tok Alig og kompisen Freeze livet av dealeren Angel Melendez etter en krangel om dop. Liket ble liggende i et badekar i flere døgn før Alig og Freeze kuttet armer, bein og hodet av liket, puttet delene i en pappeske og kastet esken i Hudson River. Alig og Freeze ble omsider arrestert og Alig måtte sone 17 år i fengsel for drapet.

Lepore er i dag glad hun holdt hodet kaldt og lot dopet ligge.
– Jeg gikk allerede på hormoner den gang og legen min advarte meg mot å blande hormoner og narkotika, sier Lepore til Blikk.

Michael Alig slapp ut av fengsel i mai 2014 og har fortsatt karrieren som klubbarrangør.
– Jeg har møtt Michael et par ganger etter at han slapp ut. Men vi er ikke omgangsvenner, sier hun.

Tilgjengelig for fansen
På 90-tallet da Amanda Lepore skapte seg et navn i USA, fantes ikke YouTube eller Facebook. Lepore bygget seg en karriere uten sosiale medier, men sier at hun i dag nyter godt av mulighetene internett og plattformer som YouTube og Facebook har gitt henne.
– Nå er verden innenfor rekkevidde, takket være sosiale medier. Og jeg kan reise verden rundt og opptre på klubber og møte fans, sier hun og forteller at hun liker å ha kontakt med unge mennesker.

– Jeg mener det er viktig å være tilgjengelig for fansen. Når jeg har tid og anledning, leser jeg og svarer på meldinger – og da gjerne på morgenkvisten før jeg legger meg for å sove.

Hvis du søker på YouTube med søkeordene «club kids,» «New York,» og «Amanda Lepore» finner du kjapt gamle klipp fra den gang New Yorks club kids var ettertraktet som gjester talkshows. Det var livsstilen og den utagerende festingen til club kids som fascinerte og sjokkerte tv-publikum på showene til Geraldo, Phil Donahue og Joan Rivers.

I 1993 da hun var gjest på The Joan Rivers Show fortalte Amanda Lepore at hun ikke kunne hatt en vanlig jobb.
«Jeg bruker all min tid på å gjøre meg klar for en natt på byen,» sier Lepore til gisp fra publikum i salen. Lite har endret seg siden den gang viser det seg.
<iframe width=»560″ height=»315″ src=»https://www.youtube.com/embed/aAm1RcsCOEg» frameborder=»0″ allow=»accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture» allowfullscreen></iframe>

– Jeg bor på Hotel 17 på Manhattan i New York og jobber som vertinne på forskjellige klubber nesten hver eneste kveld, hvis jeg ikke er i Oslo for eksempel. Jeg lager aldri middag, gjør aldri husarbeid. Da er det praktisk å bo på hotell, hvor noen vasker badet mitt hver eneste dag.

Tenner på nerder
Det er lett å bli nostalgisk og minnes New Yorks ville festliv på 90-tallet. Fest uten bekymring. Men Lepore sier hun har det mer moro nå enn da.
– På 90-tallet var jeg fortsatt så ung at jeg brukte mye tid på å bekymre meg for fremtiden. Hva jeg skulle gjøre med livet mitt. Nå har jeg falt til ro og lever av å være meg selv. Det er en karriere jeg er stolt av.

Enten hun er vertinne på en klubb, opptrer på fester verden rundt eller bruker sosiale medier, så er hun på jakt etter romantikk.
– Jeg har en Tinder-profil selvsagt, sier hun og viser profilen sin hvor det står: «Hourglass shape petite blond bombshell looking for tall gentleman.»

– Jeg har ikke gitt opp håpet om romantikk, men fordi jeg jobber på så mange homseklubber, så kan det være vanskelig å møte menn. De streite mannfolkene som kommer på homseklubbene er ikke av typen jeg tenner på. Ofte er de strippere eller så er de karriereklatrere – og jeg vil ikke brukes som en stige. Da er Tinder praktisk, sier hun.

– Hva slags menn faller du for?
– Skal jeg være helt ærlig, så tenner jeg på nerdete menn. Menn som kan noe og som er belest. Selv leser jeg aldri. Jeg ser bare på bildene.

Det er kanskje grunnen til at hennes egen biografi «Doll Parts» også inneholder mange bilder.
– Jeg er jo en visuell person, så da måtte det bli en kombinasjon av biografi og fotobok. Jeg håper leserne oppfatter meg som en ærlig person. Det er min historie som fortelles, men håpet er at den skal inspirere andre til å leve livene sine slik at de blir lykkelige.

Amanda Lepore. Foto: Marco Ovando.

Dekadent pop
Lepore har tidligere gitt ut poplåter skreddersydd for skeive dansegulv og dekadent festing. Hør bare teksten på låta «Champagne» (2005): «I drink champagne in the morning/I drink champagne in the afternoon/I drink champagne in the bubble bath/I drink champagne in my dressing room.»

Lepore har blant annet samarbeidet med Larry Tee, også kjent fra club kids-scenen i New York og som opphavsmannen til musikksjangeren Electroclash, på singelen «My Pussy,» som kom i 2009. Låta er nok et eksempel på absurd pop med tekstlinjer som: «My pussy is famous/My pussy is expensive/My pussy is fun/You can throw it in the air and call it sunshine.»

Den skeive rapperen Cazwell er også en kompis Lepore ofte jobber sammen med i studio. I 2005 gjestet Cazwell på singelen «My Hair Looks Fierce» hvor åpningslinjen til Lepore er følgende statement: «I don’t know much about clothes, but my hair looks fierce!»

Lepore forteller at samarbeidet med Cazwell fortsatt blomstrer.
– Cazwell har skrevet et par av låtene på det nye albumet. Sjangermessig kan de kategoriseres som gangster rap, forteller Lepore. Albumet byr også på rock, ifølge Lepore.

– Jeg liker god musikk, punktum. Albumet er en blanding av pop, hip hop og rock. Jeg har også spilt inn en cover av David Bowies «The Jean Genie». Det er min absolutte Bowie-favoritt, sier Lepore entusiastisk og avslører seg som en stor Bowie-fan.

– David Bowies stil hadde stor påvirkning på samtiden og han var en av de første som bragte den androgyne stilen inn i mainstream kulturen – en stil som er sto akkurat nå, sier Amanda Lepore.

Åstedet for innspillingen av musikkvideoen til «The Jean Genie» er like legendarisk som David Bowie. Musikkvideoen er spilt inn i og rundt The Stonewall Inn i New York – fødestedet for den moderne lhbt-rettighetskampen.

Se og hør Amanda Lepore «The Jean Genie»