Film og serier

Dette er filmene du bør få med deg under TIFF 2022

Mørketida har to offisielle lyspunkt for skeive i nord. Først Artic Pride som går av stabelen i november hvert år og siden Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF), som starter i dag.

Publisert Sist oppdatert

.

TIFF arrangeres nå for 32. gang, og finner sted fra mandag 17. til søndag 23 januar. Under festivalen arrangeres en egen kveld i samarbeid med Artic Pride, der situasjonen for skeive diskuteres i etterkant av spesialvisninger av den chilenske filmen «Camila Comes Out Tonight» og klassikeren «Tangerine». Arrangementet holdes på studenthuset Driv.

I fjor var TIFF heldigital. I år arrangeres filmfestivalen igjen fysisk, men TIFF tilbyr også et utvalg av filmene på digitale flater. Under festivalen vises et utvalg filmer for barn og voksne gratis som utekino på Stortoget i Tromsø.

TIFF er en viktig festival for filmbransjen og publikum. Foruten norgespremiere på kommende kinofilmer, vises et utvalg smalere filmer som ikke blir distribuert i særlig grad utover festival-visninger. For filminteresserte med særlig blikk for skeive fortellinger, har årets program flere godbiter å by på.

.

«Miss Osaka»

Først ut er «Miss Osaka». Denne danske filmen følger en ung kvinne som holder kjæresten med selskap på hans forretningsreise nord i Norge. Under reisen støter paret på en mystisk kvinne fra Japan. Møtet foranlediger en dramatisk endring for hovedpersonen Ines.

Den underlige og forførende Maria har et liv helt annerledes enn henne selv. Som følge av dramatiske hendelser etter en intens natt sammen, er det Ines og ikke Maria som drar tilbake til Osaka. Der trer hun inn i jobben Maria forlot.

«Miss Osaka» er en typisk arthaus eller kunstfilm. Det vil si filmer som ikke retter seg inn på storsalg av billetter, men mer kan betraktes som et kunstnerisk uttrykk. Regissør Daniel Dencik følger Ines fra nord i Norge og til Japan. Ines indre uklarhet og søken skildres i drømmeaktige, disige landskap i Nord-Norge før linsen vendes mot den japanske storbyen Osaka og de blafrende neonlysene som dominerer der. Den indre reisen Ines foretar mot å skape seg en egen identitet er ikke vist som en klar og målrettet fortelling, men er mer en forsøksvis utprøving av mulige måter å være i verden på.

.

.

«Benedetta»

Den meritterte Hollywood-regissøren Paul Verhoeven, som slo gjennom med «Turkish Delight» allerede i 1973, og som står bak den sensuelle thrilleren «Basic Instinct» fra 1992, har ikke glemt gamle kunster. I den franskproduserte filmen «Benedetta» tråkker han til med en erotisk-kaotisk fortelling om en lesbisk nonne, spilt av Virginia Erfina.

Filmen er basert på livet til den virkelige Benedetta Carlini som levde i Italia fra 1590 til 1661. Benedetta Carlini kom fra overklassen, og filmen åpner med å følge henne i det hun er på vei til et kloster for å vie sitt liv til Jesus. På reisen inntreffer det hendelser som gjør Benedetta og de andre overbevist om at Benedetta har en direkte gudommelig kontakt med Jesus.

I klosteret blir Benedetta møtt av den noe mer jordnære abbedissen, spilt av Charlotte Rampling. Hun har for lenge siden gitt opp søken etter det hellige til fordel for materielle nødvendigheter.

Paul Verhoeven er kjent for å blande erotikk og sosial satire i sine filmer. Katalysatoren for begge deler i denne filmen, er den fattige Bartolomea, som en dag kommer til klosteret for å unnslippe et seksuelt slaveri hos faren og brødrene sine. Hun og Benedetta innleder etter hvert et intenst seksuelt forhold, der blant annet en liten Maria-skulptur blir benyttet på et veldig utradisjonelt vis.

«Benedetta» er en del av TIFFs digitale program.

.

.

«Anaïs In Love»

I lyse bilder foldes fortellingen i «Anaïs i Love» ut på lerretet. Filmen følger den 30-årige Anaïs, som blakk og motløs befinner seg i et forhold med en mann hun ikke lengre elsker. Den vakre Anaïs trekker til seg blikket til den eldre Daniel. Han er gift, men kan ikke unngå å utvikle følelser for henne. Anaïs på sin side, er mer fascinert av hans kone, forfatteren Émilie. Interessen hennes for Èmilie blir besvart, og hvordan kvinnene skal navigere disse intense følelsene for hverandre, driver fortellingen framover.

Filmen en er langfilmdebuten til regissør Charline Bourgeois-Tacquet, som i likhet med sin hovedperson også har studert litteraturvitenskap. Når Bourgeois-Tacquet lar sin karakter bære navnet Anaïs og gjør ekteparet hun involverer seg med til henholdsvis redaktør og forfatter, er allusjonen til den fransk-amerikanske forfatteren Anïs Nin (1903-1977) ganske nærliggende.

I sine dagbøker skildrer Nin sitt forhold til den berømte forfatteren Henry Miller og den intense forelskelsen i hans kone. Rammen for Nin var Paris i mellomkrigstiden, og hennes følelser for June Miller var lenge en av få litterære skildringer av en kvinnes hodestups forelskelse i en annen.

«Anaïs in Love» er en del av TIFFs digitale program.

.

.

«Camila Comes Out Tonight»

Den katolske skolen i Buenos Aires som Camila plutselig tvinges til å gå på, er helt annerledes enn den liberale skolen hun er vant til. Flyttingen kommer av at bestemora blir syk, og Camila, som har et flammende feministisk utgangspunkt, sliter med å tilpasse seg et strengt lærerregime og stå opp mot presset fra de konservative medelevene.

Imidlertid finnes Clara. Hun går i Camilas klasse, men er svært forskjellig fra henne selv. Det hindrer ikke at romantikk oppstår. Filmen er en typisk ungdomsfilm i sin «finne ut av seg selv» problematikk, men viser også det argentinske samfunnet på godt og vondt. Tema som abort, kolonisering og seksualitet er i stor grad fortsatt kontroversielle og betente. Camila konfronteres med dem alle, samtidig som hun forsøker å finne ut av seg selv. Regissør Inés Maria Barrionuevo turnerer tematikken godt og har allerede høstet flere nominasjoner for filmen.

.

.

«Tangerine»

Den humoristiske klassikeren om den prostituerte transkvinna Sin-De Rella av Sean Baker fra 2015 er tilbake på TIFF. Sin-De Rella oppdager at kjæresten, som også er halliken hennes, har vært utro mens hun selv satt i fengsel. Sammen med venninna Alexandra legger Sin-De Rella ut på jakt etter fyren gjennom Los Angeles gater og skeive klubber.

Filmen er i sin helhet skutt med en iPhone, påsatt en spesial linse, noe som skaper et helt særegent uttrykk. Som programmet påpeker: Om Quentin Tarantino og John Waters satte seg fore å skape en film-versjon av «Sex and the City», ville den sett ut som «Tangerine».

.

.

«Shiva Baby»

Denne mørke komedien er tidligere blant annet vist under Bergen Internasjonale Filmfestival. Der vakte den begeistring med sin klaustrofobiske skildring av lystløgneren Danielles skrekkelige møte med sin eks kjæreste og sin nåværende sugardaddy, alt under en jødisk begravelse.

Regissør Emma Seligman viser fram den sårbare og eplekjekke hovedpersonen sin i et lys som balanserer ungdomstidas forvirring. Danielle er en karakter som formår å vekke både mild avsky og inderlig sympati.

.

,

«Softie»

Den sosialrealistiske filmen av franske Samuel Theis tar for seg livet til den 10-årige Johnny. Han vokser opp nord i Frankrike, i et typisk arbeiderklasse-strøk. Han er en sensitiv og reflektert gutt, som interesserer seg for mye hans jevnaldrende ikke gjør.

Johnny observerer menneskene omkring seg, men møter ikke selv et forstående blikk. Det blir den nyansatte læreren som ser ham, og han får avgjørende betydning for Johnny.

Men forholdet mellom dem kompliseres fordi Johnny på sitt uskyldige vis begynner å sverme for Mr. Adamski. Både klasseperspektivet og det skeive perspektivet behandles med Johnny som omdreiningspunkt, men filmen er først og fremst en nydelig skildring av et følsomt barnesinn.

.

.

Klikk her for å se hele programmet under TIFF 2022.

.

Powered by Labrador CMS