BLIKKs publikumspris til «Knife+Heart»
Fredag 26. september var det klart for Oslo/Fusions prisutdeling. BLIKKs publikumspris gikk til «Knife+Heart».
Oslo/Fusions publikum har talt. Åpningsfilmen «Knife+Heart» regissert av Yann Gonzalez er årets beste film og mottar BLIKKs publikumspris.
Den franske Cannes-snakkisen fra 2018 åpnet årets Oslo/Fusion fredag 20. sept. Filmen, som både er en lesbisk kjærlighetshistorie og thriller rundt en seriemorder som dreper homofile pornoskuespillere, er en drivende visuell og sexy film, like kontrollert som den er leken i formen, med et fantastisk soundtrack fra M83. Norgespremieren under festivalen var et av årets høydepunkter, med en fantastisk Vanessa Paradis i hovedrollen. Filmen ble introdusert av en av skuespillerne i filmen, Pierre Emö.
«Knus meg» regissert av Irasj Asanti vant publikums hjerter og mottok BLIKKs publikumspris for beste kortfilm.
Skeiv Ungdoms pris
Skeiv Ungdoms jury ga pris til «Changing the game». Dokumentaren, regissert av Michael Barnett, forteller historien om tre high school-atleter fra forskjellige steder i USA. De deler åpenhjertig sine historier om hvordan det er å være trans og tenåring.
Én av de tre, Mack Beggs, skapte internasjonale overskrifter i fjor da han ble Texas State Champion i bryting for jenter – som gutt. Hans personlige kamp mot den statlige politikken i Texas har ført til både hyllester og hatefulle trusler.
Oslo/Fusions kortfilmpris
Oslo/Fusions kortfilmprise gikk til «Invisible Women». Filmen, regissert av Alice Smith, gir et innblikk i den glemte lhbtqi-historikken i det nordvestlige England. En 50 år lang reise gjennom to kvinners iherdige aktivisme og opprør.
Beste dokumentarfilm
Oslo/Fusions pris for beste dokumentarfilm gikk til «I Am Anastasia» av regissør Thomas Ladenburger. Dokumentaren forteller historien om Anastasia Biefang, oberstløytnant i det tyske militæret, som ble tildelt mannlig kjønn ved fødselen. På høyden av sin karriere sto Anastasia fram som trans. Til hennes store overraskelse medførte dette ingen større negative konsekvenser for karrieren, og hun ble den første kvinnelige kommandant i den tyske hærens historie – som leder av bataljonen for cyber- og informasjonstjenesten.
Beste spillefilm
Oslo/Fusions pris for beste spillefilm gikk til «Knives and Skin» av regissør Jennifer Reeder. Filmen forteller historien om Carolyn Harper som plutselig forsvinner sporløst. I kjølvannet av den mystiske forsvinningen begynner angst og mistro å åpne opp vonde sår blant småbyens innbyggere.
Med foto dryppende av neon, lunefulle synth-toner og a cappella-versjoner av 80-talls-hits, inviterer regissør Reeder («Signature Move», Oslo/Fusion 2017) oss inn i et surrealistisk drømmescenario med konnotasjoner til «Twin Peaks» og «Heathers». Hun kombinerer en verden hvor unge kvinner har magiske evner og klovner vekker folk fra de døde, med en småbymentalitet på grensen til psykose. Filmen utforsker hvordan et delt traume kan utspille seg, og hva det egentlig vil si å «bli voksen».