Anledningen
var åpningen av kunstfestivalen Queer Spirit, som i en uke framover skal
utforske forholdet mellom tro, åndelighet og en skeiv identitet.
Fra
scenen i Kulturkirken Jakob i Oslo tegnet Esben Esther Pirelli Benestad en
himmel over det skeive, jordiske liv med framføring av flere stykker prosalyrikk.
Diktene
var gode, deklameringen upåklagelig, men årsaken til applausen var at den
fullsatte salen ville vise ubetinget støtte til Pirelli Benestad, som nylig ble
fratatt legelisensen. Pirelli er beskyldt for å ha blandet rollene som
transaktivist og medisinsk fagperson.
Hva
det skeive miljøet mener om avgjørelsen, kom tydelig fram i reaksjonen fra publikum.
«Vi
støtter og elsker deg», sa kveldens vert Kjell Nordström.
Samisk
velsignelse
Queer
Spirit er en versjon av den banebrytende utstillingen organisasjonen Pride Art
holdt på Stiklestad nasjonale kultursenter i fjor sommer, samt programposter
som skal pågå utover uken.
Kunstfestivalen
ble innledet av sjaman, tatovør og kunstner Arnhild Haagensen. Med slag på sjamantromma
vandret hun koftekledt ned midtgangen i kirken, alt mens hun renset og velsignet
rommet med ord om kjærlighet.
Møte
med det samiske i en kristen ramme var sterkt, særlig etterfulgt av Bachs mektige
orgeltoner, framført av musiker og kantor Mattias Angel.
Kveldens
konferaniser Kjell Nordström ga deretter scenen til direktør for museene på
Stiklestad, Heidi Anett Øvergård Beistad, som foretok den formelle åpningen av
festivalen.
Men,
det skjedde ikke før Nordstrøm hadde gitt et lite stikk til den fraværende
kulturministeren. «Vi inviterer igjen og igjen men Trettebergstuen er alltid
for bissi. Men vi gir ikke opp!», sa han.
Det
de fraværende gikk glipp av, var en kveld preget av inderlighet. Ikke minst kom
det til uttrykk da Svein Fuglestad erkjente sine vakreste følelser, i en sang
fra en homofil sønn til en troende, avvisende far.
Kunsten
er adgangen til det hellige
Pride
Arts leder Frederick Nathanael reflekterte i sin tale over de store spørsmål. «Hvorfor
lever vi? Hvor skal vi? Hvordan holde ut?»
Nathanael
pekte på at det hellige alltid har vært svaret på å tåle livets smerte og
forgjengelighet. Men til det hellige har skeive menneskers adgang vært begrenset.
«
Vi skeive har ikke hatt et slikt sted, unntatt når vi løy», sa Nathanael.
Han
pekte på det kreative, skapende virket som sentralt, vitalt og helende. Gjennom
det kan åndelighet, søken etter det gudommelige og kontakt med det hellige
foregå på egne, skeive premisser. Nettopp derfor er kunsten og en festival som
Queer Spirit så viktig, understreket Pride Arts leder Frederick Nathanael.