Litteratur

Ny bok om legendarisk teatergruppe

Tramteatret var barrikadestormere og TV-stjerner. Nå kommer boka om den sagnomsuste teatergruppen.

Tramteatret i NRKs serie «B-bylivet går sin gang».
Publisert

En rød vind blåste over Norge på 1970-tallet. 

Kritisk søkelys ble rettet mot «alt» som luktet autoriteter, og mange unge søkte alternative måter å innrette sine liv på. De politiske strømningene gjorde seg spesielt bemerket i kulturen, og på teaterfronten framsto frigruppa Tramteatret som en veivisende spydspiss. 

De var revolusjonære – og de revolusjonerte teater-Norge. 

Men selv om de sto langt ute på den politiske venstresiden, appellerte deres uttrykk også til mange andre. 

Deres teaterstykker og plater ble gedigne suksesser, samtidig som de med Pelle Parafin-seriene på NRK ble kongene av barne-tv. Tramteatret var noe så unikt som både barrikadestormere og barnetv-helter. 

Tramteatret platedebuterte i 1977. Oppfølgeren «B-by-livet går sin gang», ble utgitt november 1982, en måned etter at de lanserte TV-serien «Hemmelighetene i B-by» på Halvsju på NRK. 

Albumet ble nominert til Spellemannprisen 1982 i kategorien Barneplate og sangen «Velkommen hjem min modige Kamelia» ble en suksess på Norsktoppen.

Produktivt teater

Tramteatrets repertoar hadde sterke politiske undertoner. I løpet av de ti årene Tramteateret var aktive, produserte de ti LP-plater, syv-åtte helaftens teaterforestillinger, over 100 konserter, 20 radioprogammer og fire tv-serier.

– Vi produserte så mye at jeg blir svimmel bare jeg tenker på det, fortalte Anders Rogg i et intervju med Blikk i 2016 i anledning utstillingen «Tramteatret 40 år» på Teatermuseet i Oslo.

– Men vi var unge

Tramteatret la inn årene i 1986 og har ikke stått samlet på scenen siden 2011, da NRK sendte radiodokumentaren «Tramteatrets siste sang».

Monumentalt

Kunne Tramteatret ha oppstått i dag, spurte Blikk i 2016.

– Nei, det er utenkelig, det var en helt annen tid. Grunnen til at vi ble så store var jo at NRK hadde statsmonopol. Når noe slo igjennom, slo det så monumentalt igjennom. Teatertroppen var idealister, ville ha lave billettpriser, hadde ingen produsenter og fikk kun symbolsk statsstøtte, fortalte Rogg

– Vi var ikke ute etter berømmelse eller penger.

– Hva er din favorittlåt?

– Vi var to komponister, og jeg er mest stolt av «Velkommen hjem til min modige Kamelia» fra «B-bylivet går sin gang». En mor synger til sin forsvunne datter som har etterlatt sin kanin.

– Når hun kommer hjem, utbryter moren, komplett med strykere og blåsere: «Velkommen hjem til min modige Kamelia, kaninen og jeg er stolte av deg». Det er en klassisk musikal-melodi.

Anders Rogg.

«Glad to be gay»

Rogg og Kine Hellebust var Tramteatrets homofile alibier, noe som teatertroppen frontet ganske tydelig.

– De var veldig glade for å få noen homoer i stallen. Jeg kom jo inn et år etter at det var stiftet. Vi flagget homofili veldig i forestillingene våre og sang Tom Robinsons «Glad to be gay».

– Da stilte vi oss opp på en rekke og sa at den første som kom til å synge, er homo. Så lot flere som om de skulle til å synge, og så sang jeg til slutt.

Musikeren og revyartisten stod frem i Det Nye i 1981, et intervju som det fortsatt refereres til.

– Vi var jo ikke så mange åpne homoer den gangen. De siste 30-40 årene har jeg fått høre at jeg reddet mange liv, og det er jo hyggelig.

Rogg og Hellebust fortsatt samarbeidet også utenfor Tramteatret. I 1984 slapp de albumet «Fra innsida», og i 1987 slapp de albumet «Mot yttersida».

Kine Hellebust har gitt ut en rekke album som soloartist, blant annet «Det hainnle om å leve – mellom anna» i 1997.

Hellebust samarbeidet også på Roggs album «Nattasanger», hvor hun bidro med fotografikk.

Tramteatret mellom to permer

Boka «Tramteatret: barikadestormere og TV-stjerner» er ført i pennen av journalist og forfatter Leif Gjerstad.

Gjerstad følte seg naturlig hjemme i den motkulturelle delen av 1970-tallets Norge, og han så og opplevde Tramteatret mens de var aktive, og beveget seg til en viss grad i de samme kretsene som teatergruppa.

Som journalist har Gjerstad hele tiden jobbet med medier og kultur, framfor alt musikk, og som forfatter har han skrevet bøker relatert til dette, med boka «Kalvøyafestivalen – en musikalsk tidsreise» som den kanskje mest kjente.

Boka om Tramteatrets er forfatterens femte utgivelse.

«Tramteatret: barikadestormere og TV-stjerner» lanseres 17. oktober på forlaget Solum Bokvennen.

 

 

 

Powered by Labrador CMS