Tjener godt på drag
Dragartister tar seg godt betalt og håver inn penger etter å ha deltatt i RuPaul’s Drag Race.
Realityserien og konkurransen RuPaul’s Drag Race er en av tidenes mest omtalte tv-serier og har vært en døråpner for håpefulle dragartister siden starten i 2009.
Drag Race har også åpnet dørene til en ny verden for mange tv-seere som aldri tidligere hadde sett et dragshow og som ikke ante hva en dragartist er.
I tillegg til suksess i USA, har Drag Race også gjort suksess med egne versjoner i Canada, Nederland, Chile, Storbritannia og Thailand. I tillegg har Drag Race hatt spin off-serien All Stars, hvor tidligere deltagere samles for å kjempe om seieren.
Internasjonal suksess
Å være en del av Drag Race-imperiet har ført til internasjonal suksess for mange av dragartistene. Det er spesielt Drag Race-deltagerne i den amerikanske utgaven som har fått føle den massive suksessen etter å ha deltatt i serien. Før pandemien slo til var det stadig et Drag Race-relatert show på veiene i USA og i Europa. Mange av de mest kjente stjernene har med årene også blitt det man kaller Norgesvenner, som Bianca Del Rio, som har opptrådt på Regnbuedagene i Bergen en rekke ganger. Andre stjerner har også gjort suksess i Norge, som Sharon Needles, Trixie Mattel og Derrick Berry.
Drag Race-stjernene vet å gjøre oppmerksomhet og suksess om til hard valuta, med alt fra musikkproduksjon til å lansere egne sminkemerker. Enhver Drag Race-stjerne med sans for økonomi har i dag en Instagram-profil, hvor de også kan tjene store summer.
Det britiske nettmarkedet OnBuy har gjort en undersøkelse og sjekket hvilke av Drag Race-stjernene som tjener mest på Instagram. Listen baserer seg på betalte reklameinnlegg på vegne av sponsorer.
Banca Del Rio på topp
Øverst på listen troner Bianca Del Rio, som tar seg godt betalt. For en reklamepost kan vinneren av sesong 6 av RuPaul’s Drag Race, Bianca Del Rio ta over 92 000 norske kroner i betaling.
Vinner av sesong 7 av RuPaul’s Drag Race, Violet Chachki går inn på en andreplass med nærmere 73 000 kroner per betalte post.
Mens vinner av sesong 9, Sasha Velour kan cashe inn nærmere 70 000 for en betalt post.
Bob the Drag Queen, vinner av sesong 8, og Aquaria, vinner av sesong 10, kan begge forlange mellom 60 og 70 000 kroner for betalte innlegg.
Britiske The Vivienne, vinner av Drag Race UK sesong 1, ligger på 12. plass med litt over 15 000 kroner per betalte post.
Les også
-
Skeive influensere: Viser hverdagslivet
-
– Vil gjøre det lettere å støtte skeive kristne
-
– Vil ramme hele transmiljøet i USA
-
En samisk gravstein inspirerte til prisvinnende kunst
-
Idol-stjerne: – Mistet halvparten av fansen da jeg kom ut
-
Hva skjer når drag blir en markedsvare?
-
Skeivt Arkiv: Suksessen er blitt et problem
-
For Guds skyld: La julefreden senke seg også for skeive
-
Skeiv julaften på byen
-
SV: – Lovverket må tilpasses ikke-binære