Kulturtipset
En undersøkende dragartist
I kveld inntar Karmaklubb lokalene på konsert- og utestedet Blå. Klubben skaper vitale skeive happenings i feltet mellom uteliv og kunst. Cassie Brødskive er en viktig del av fenomenet.
.
Til daglig er Jens Martin Hartvedt Arvesen lærer for den nyoppretta draglinja på Arbeiderbevegelsens Folkehøyskole. Ellers er hen kjent som dragartisten Cassie Brødskive, en viktig del av kulturoperatørene som kaller seg Karmaklubb.
– Det er forskjellige folk som kommer og ingen gig er lik, sier Jens Martin Hartvedt Arvesen om Karmaklubb.
Det skeive utelivskonseptet er skapt av Tine Semb og virkeliggjort ved hjelp av en rekke kreative mennesker.
I kveld skal Jens Martin Hartvedt Arvesen opptre med noe hen beskriver som et intermesso i en akt.
– Det blir en ny look og en slags danseperformance i kostyme, sier Hartvedt Arvesen.
Som utdannet danser er hen plastisk i sin tilnærming til drag.
– Jeg har beveget meg i retning av en mer åpen drag, på scenen er jeg en ikke-binær persona som bruker kostymer for å skape en annerledes form for kunstuttrykk, sier Hartvedt Arnesen om denne utgaven av Cassie Brødskive.
– Det er mindre camp enn før, og har en større inderlighet i uttrykket.
– Hvordan har draglinja på Arbeiderbevegelsenes Folkehøyskole blitt mottatt i lokalsamfunnet?
– Vi har ikke hatt verken problemer eller uttrykk for stor begeistring, sier Hartvedt Arvesen, som på forhånd var forberedt på en viss mengde hets. Den har uteblitt.
– Jeg var på det lokale parfymeriet for å få noen vareprøver, og dama der syntes det var skikkelig kult med egen draglinje, det er vel den eneste direkte reaksjonen jeg har fått. Det virker ikke som lokalsamfunnet bryr seg noe særlig, verken den ene eller andre veien.
.
Kulturtips fra Jens Martin Hartvedt Arvesen aka Cassie Brødskive:
.
– Hvilke andre artister eller kulturoperatører følger du med interesse?
– Jeg prøver å få med meg det meste som går på Dansens Hus. Samme Raeymaekers er en svært dyktig kunstnerisk leder som booker inn mange spennende forestillinger.
– Hvor går du selv ut og hvorfor dit?
– Når jeg går ut på byen er stedet mindre viktig, men musikken som spilles er viktigere. Jeg er glad i techno, new wave og dystopisk ambient. Den gode musikalske opplevelsen, dyktige dj-er som har et stort men sammenhengende spenn i musikken de spiller, et godt dansegulv hvor jeg kan riste løs med andre folk, det er kvaliteter som trekker meg til et sted. Kan nevne Ostara Bar, har alltid en god opplevelse der.
– Hva er den sterkeste kulturopplevelsen du har hatt i det siste?
– Forestillingen «Ion» av den greske koreografen Christos Papadopoulos så jeg sist helg på Dansens Hus, og jeg bare elsker den langstrakte minimalistiske dramaturgien, den formalistiske estetikken og den elektroniske musikken. Jeg nyter hvert sekund av slike forestillinger.
– Hvilke kulturarrangementer gleder du deg til framover?
– Jeg gleder meg til å se hva som skjer med utelivet og kunstfeltet framover, hvilke arrangører og arrangementer som vil dukke opp nå som samfunnet er åpnet opp, om feltet vender tilbake til slik det var, eller om det vil bli nye grupperinger.