Drag på timeplanen
Arbeiderbevegelsens folkehøgskole starter drag-linje.
Arbeiderbevegelsens folkehøgskole har siden 1939 vært en skole hvor man kan velge mellom en rekke linjer. For mange er folkehøgskole noe mere enn fag. Det handler om et friår. Om et sosialt vakuum og ikke minst en trygg overgang til voksenlivet.
Arbeiderbevegelsens folkehøgskole har utdannet folk i media og foto. Elever har kunnet fordype seg i tema som klima, fred og konflikt, samt praktiske fag som fotografi og grafisk design.
Teaterlinja var i mange år populær, men de siste årene har den ligget brakk. Det ble gjort et forsøk på å stable teaterlinja på beina igjen. Uten hell. Men så kom det en spennende henvendelse.
Drag rett i fanget
Dragartist og danser Jens Martin Arvesen, kjent som Cassie Brødskive og fra draggruppa Princessilicious, samt Draglaboratoriet, hadde et ønske om å starte en studie om nettopp drag og dragkultur.
– Da var det bare å snu seg rundt og ta grep, sier Benedicte Hambro hos Arbeiderbevegelsens folkehøgskole.
– Ideen hans var så glimrende og nå fikk vi den rett i fanget.
Hambro forteller at skeiv kultur ikke er nytt på folkehøgskolen.
– Vi har hatt pride og dragshow som elevkvelder. Sånn sett er det ikke tilfeldig at vi nå går i gang med en drag-linje. Vi har en del elever som er opptatt av faget og synes det er spennende. Som skole er det er viktig å ha denne type undervisning også.
Drag har blitt mainstream og populærkultur for de store massene de siste årene, mye takket være RuPaul’s Drag Race og at drag har blitt mere synlig.
– Det forstår vi, og vi nærmer oss tema med stor ærefrykt. Vi er veldig glade vi har Jens Martin Arvesen som hovedlærer. Han kan faget og har lang erfaring.
Hambro forteller at alle sider ved dragkulturen skal belyses.
– Vi skal sette drag inn i en sammenheng. Drag har en lang historie og tradisjon, og alt i den skeive historien er ikke like hyggelig, men det skal vi også fordype oss i.
Hambro er ærlig på at skolen, på lik linje med elevene, har mye å lære om skeiv kultur, historie, samt kjønnsidentitet og uttrykk.
– Jeg vet ikke om vi har flere enn på andre skoler, men vi har en del elever som er skeive, som er trans og ikke-binær. Vi som skole vet alt for lite om dette. Derfor blir denne linjen så fantastisk.
Drag – Kings, Queens og Queers
Jens Martin Arvesen er ansatt som hovedlærer for drag-linjen. Han har en bachelor og en master i dans fra Kunsthøgskolen i Oslo. Som dragartist går han under navnet Cassie Brødskive og er en av grunnleggerne av draggruppa Princessilicious. Arvesen er også en av drivkreftene i konseptene Open Drag Stage, DragCore og Draglaboratoriet.
Nå har han skapt sin egen arbeidsplass. Det hadde han ikke sett for seg da han startet med drag i 2013 i Princessilicious.
– Jeg har ruget på denne ideen siden Princessilicious ble booket til å opptre på Fiskum Pride på Buskerud folkehøgskole i 2019, sier Arvesen til Blikk.
Responsen var topp og han begynte å tenke. Kanskje det var noe der? Kanskje man på en folkehøgskole kunne fordype seg i drag som uttrykksform?
– Jeg luftet ideen med en folkehøgskolelærer og fikk positiv tilbakemelding.
Det er mye som skal ordnes før en idé blir en realitet. Arvesen gikk i tenkeboksen og laget et opplegg han mente kunne fungere. Siden sendte han ut ideen til en rekke folkehøgskoler. Arbeiderbevegelsens folkehøgskole bet på umiddelbart.
Drag er mere enn Drag Race
Arvesen har i hele dragkarrieren vært opptatt av å dekke hele spekteret av draghistorien. Det er ikke til å legge skjul på at tv-serien Drag Race har skapt et fenomen hvor det viktigste er å se bra ut. Men drag handler om så mye mere. Arvesen forstår at enkelte kan være skeptiske til at drag nå blir en studieretning og blir ikke fornærmet når Blikk lurer på om dette er den siste spikeren i kista for drag som undergrunnskultur.
– Jeg forstår veldig godt skepsisen. Ungdommer som er interessert i drag i dag, sitter jo og ser på RuPaul’s Drag Race hver uke. Da blir min oppgave som lærer å vise dem alt det andre i dragkulturen og den lange historien drag er.
Drag er ikke konkurranse
Arvesen legger ikke skjul på at det startet med Drag Race for hans del også. Men han var like opptatt av hvor det hele kom fra.
– Drag Race er moro, men jeg synes også det er spennende og interessant å gå tilbake i tid. Jeg er veldig inspirert av folk som Leigh Bowery, performanceartisten fra Australia som revolusjonerte klubblivet i London på 80- og 90-tallet. Nyere artister som amerikanske Christeene er også viktig i draghistorien, i tillegg til gruppen The Boulet Brothers' Dragula, som representerer en annen side av drag. Divine, kjent fra filmene til John Waters, er også en inspirasjonskilde.
Elevene vil få innføring i alle sider ved drag. Fra å stå på scenen, både for hverandre i klassen, på skolen og på arenaer utenfor skolen for et publikum de ikke kjenner fra før, til grunnleggende praktiske og tekniske verktøy for å lage forskjellige kostymer, sminke og hår, samt draghistorie og teori og ikke minst entrepenørskap
Arvesen ser fram til å utfordre elevene, både med hensyn til estetikk og uttrykk i drag som ikke er så synlig i mainstream-kultur.
– Jeg skal ikke utdanne neste generasjon Drag Race-deltagere, sier Arvesen og ler.
– Det er alt for mange konkurranser innen drag. Drag handler ikke om konkurranse eller om å være best i drag. Drag er kunst og det er en kultur hvor vi alle er en del av en bevegelse. Jeg er opptatt av å løfte det politiske i drag.
Drag er for alle
Drag har i alle år vært mannsdominert. Det har også vært en bevegelse med drag kings, som ikke har fått like mye oppmerksomhet. I tillegg har det de siste årene vært mange diskusjoner om cis-kvinner og drag, samt transpersoner og drag.
RuPaul’s Drag Race har måttet tåle mye kritikk for ikke å ha deltagere som er cis-kvinner eller trans. Det endret seg i sesong 13, hvor transmannen Gottmik deltok.
– Denne linjen er åpen for alle som vil drive med drag, eller som jeg pleier å si: «All drag is valid».
Tanken om inkludering og å gi alle som vil drive med drag en plass, er noe Arvesen har jobbet for i mange år, gjennom blant annet Open Drag Stage og DragCore.
– Det har vært viktig for meg. Vi må demontere RuPaul’s Drag Race-hegemoniet. Drag Race kan ikke få lov å sitte med definisjonsmakten for hva drag er eller skal være. Den eneste måten vi kan få utrettet noe på, er å inkludere flere folk som vil utforske hva drag er, sier Arvesen til Blikk.
Les også
-
RuPaul’s Drag Race tilbake til Oslo
-
Sigur Rós-vokalist stiller ut i Kristiansand
-
Eurovision-finale trues av folkeavstemning
-
Homfrydpris til ildsjelen Rune Hennum Nilssen
-
Chappell Roan til Øya
-
Setter opp sitt livs reise som konsertforestilling
-
LHBT-gruppe klager inn fotballklubber og spillere for homofobi
-
– Gud skaper mangfoldig
-
LHBT-veteraner i USA får oppreisning
-
Hatets økumenikk