Dans
En ny dans mellom menn, musikere og mannsroller
I den premiereklare konsertforestillingen «Rækved», med Kartellet og Arktisk Filharmoni, fornyes folkedansen. – Det er et artig perspektiv på menn og menneskelighet, sier koreograf Sigurd Johan Heide.
I konsertforestillingen «Rækved» med Kartellet og Arktisk Filharmoni møter publikum 23 strykere og fem mannlige dansere som, ifølge plakaten, smelter sammen.
Her skal tradisjonell folkedans fra Nordland, Troms og Finnmark forenes med elementer fra ritualer og idrettsleker. Musikken tar utgangspunkt i folkemusikk fra nord i moderne drakt. Til sammen skal det bli nyskapende kunst over temaet: hvordan forstår vi hverandre.
Å danse staur
Koreograf, danser og grunnlegger av dansekompaniet Kartellet, Sigurd Johan Heide, forteller Blikk at dansematerialet er arkaisk kjønnet folkedans fra Nord-Kalotten, men også med nye brudd som kommer til å overraske.
– I Lofoten, og andre steder i Nord-Norge har det vært vanlig med dans med samme kjønn, altså det «å danse staur». Dette er noe som Kartellet har bygd videre på i sine forestillinger, og vi opplever at det åpner for nye perspektiv og tolkninger når to menn danser sammen, sier Heide.
Noe av det som skal gjøre forestillingen «Rækved» nyskapende mener han handler om hvordan orkesteret er med på dansen.
– Musikerne er i bevegelse mens de spiller i deler av stykket. Vi har blant annet en malstrøm som sirkulerer rundt på scenen, og i tillegg har vi to kamera festet i taket som projiseres på bakveggen slik at publikum også får et fugleperspektiv.
– Det kan også nevnes at en del av bevegelsesmaterialet ikke har vært vist på en scene før, blant annet samisk beltebryting, polsdans med innslag av rytmisk sportsgymnastikk og knallharde bryteøvelser. Vi tenker at dette er noe for alle, selv om det er bygget på en del ukjente rammer og premiss.
Hva vil han?
Heide nevner også at det vil bli brudd i den kjønnede dansen. Brudd som er ganske menneskelige.
– Vi balanserer hverandre mye i pardansen, og på gitte tidspunkt går denne balanseleken over i fullt alvor. Leken blir voldsom.
– Det er et artig perspektiv på menn og menneskelighet.
– Kan man strekke det så langt som å si dansen er skeiva opp?
– Dette er et tolkningsspørsmål og et spørsmål om agendaen til hver enkelt danser. Tenk at du danser vals med en partner. Noen ganger er det umulig å vite om intensjonen til dansepartneren:
– Vil partneren være nær akkurat deg? Er han ute etter å leke i det rytmiske sammen med deg? Vil han utfordre deg? Er han kåt? Vil han vise seg fram for noen andre, altså er du bare en rekvisitt?
Slike agendaer mener Heide det vanskelig å tolke, og at det derfor får være opp til hver enkelt å lage en fortelling ut fra det de ser.
– Men kanskje dette også er noe av spenningen i et par som danser sammen? Både som aktør og tilskuer, spør han.
Appetitt på å være nær
Dansekompaniet har som filosofi at mennesker skal danse, og huske på at menn også er mennesker, som Heide sier det.
– Appetitt for bevegelse, og appetitt for å være nær er kanskje to gjennomgående tema i Kartellet sitt arbeid. Vi utforsker hvordan vi kan komme nært publikum, og la det delta, i dansen basert på tillitt, og det er en kunstform som skjer der og da, sier han og åpner for at uttrykket kan være nærmere performance enn forestilling-
– Og så har vi en tydelig agenda på at dans også bare kan være dans. At danseren slipper å være konform, og kan slappe av å bare nyte å være i bevegelse og leke. At rollene i dansen er fleksible og at alt kan byttes om.
Heide hevder at det var et sterkt statement da Kartellet for 12 år siden viste at menn kan være nær i dans, og at hvite menn i dress kan være tillitsfulle og ømme.
– Dette vil vi fortsette med: Forandre verden dans for dans, og la leken og det menneskelige være i fokus.
«Rækved» har premiere i Tromsø 24. mai, spiller i Bodø 25. mai og er Åpningsforestilling på 60-årsjubileet til Festspillene i Nord-Norge i Harstad 22. juni.