Bøker

Skeive slemminger

Absolutt ingen skeive blir flatterende portrettert i forfatterparet Ben Miller og Huw Lemmeys nye bok «Bad Gays».

Publisert

MANGE HOMOFILE OG lesbiske i historien dyrkes og feires som helter, pionerer og martyrer. Vi trenger jo forbilder, og er ikke like interesserte i de «dårlige» skeive som har ment og gjort fæle og grusomme ting, eller å få vite om våre helters mindre bra sider. Men i boka «Bad Gays: A Homosexual History» er det de skeive skurkenes gjerninger gjennom historien som får all oppmerksomhet.

Forfatterparet Ben Miller og Huw Lemmey deler en sterk interesse for skeiv historie. De lager derfor podkasten «Bad Gays» sammen for å kunne diskutere og dissekere livene til «onde og kompliserte skeive i historien» for å utforske den moderne skeive identiteten. I slutten av mai i år hadde podkasten blitt lastet ned en million ganger, og paret ga samtidig ut en bok med samme tittel. I «Bad Gays» går de igjennom livene til 14 skeive slemminger, fra Alexander den store til J. Edgar Hoover.

I motsetning til de gode heltene, folk som Oscar Wilde, Audre Lorde eller Alan Turing, husker vi sjelden slemmingene som skeive eller homofile. Men forfatterparet mener at skurkenes seksualitet har hatt en like viktig innflytelse på livene deres som på de skeive heltene som vi feirer i dag.

«Bad Gays» handler om skeive som gjorde forferdelige ugjerninger og hadde vanvittige synspunkter, men historiene om dem handler også om at de reagerte på verden rundt, på sjokkerende måter, eller destruktive måter, og ganske ofte på de eneste måtene som ga mening for dem, gitt tida de levde i.

Miller er forfatter, forsker og doktorgradsstipendiat ved Freie Universität Berlin, og sitter i styret for Schwules Museum, en av verdens største skeive museer. Lemmey er romanforfatter, kunstner og kritiker bosatt i Barcelona.

«Jo, mer vi gjør oss selv og våre lyttere ukomfortable, jo bedre er jobben vi gjør», mener paret. «Vi lærer om oss selv ved å se på historiene til mennesker vi er mindre komfortable med å identifisere oss med. Bare ved å forstå hvordan historien fungerer, forstår vi hvordan vi kan jobbe for å forandre verden».

I intervjuer påpeker de at både boka og podkasten deres viser hvordan den hvite homofile mannen endte opp som en identitetsfigur, og hvorfor det var en feil, og hva vi burde gjøre i stedet. De 14 skeive i boka er blant annet keisere og kriminelle, fascistiske kjeltringer og kjente kunstnere, strenge puritanere og utsvevende hedonister, som alle har én ting til felles: de hadde likekjønnet sex, eller kjønnsavvikende oppførsel som vi i dag vil forstå som homofile eller skeive. Det gjelder blant annet både keiser Hadrian, antropolog Margaret Mead, den beryktede gangsteren Ronnie Kray, Lawrence of Arabia, Roger Casement, FBI-sjef J. Edgar Hoover, advokat Roy Cohn og arkitekt Philip Johnson.

Lemmey og Miller konfronterer leseren med skyggesiden av den skeive historien, en søt underverden befolket av onde twinks og psykopatiske skurker. De går igjennom amerikansk og europeisk historie, helt frem til dagens debatt om kanselleringskultur, kritisk raseteori og anti-translovgivning.

I boka tar de også et oppgjør med ideen om at skeive er iboende radikale eller gode, som forfatterne slår fast er en observerbar usannhet «for alle som henger på en homobar»: «Det kan være svært nyttig for å undergrave bruken av homoseksualitet som et fikenblad for å rosavaske reaksjonære politiske prosjekter – og rasistiske og kolonialistiske politiske prosjekter også».

Bad Gays: A Homosexual History (2022), Verso

Powered by Labrador CMS