Uteliv

Byens puls og gatas kamp

SPKRBOX-festivalen er tilbake etter nesten seks år i dvale. På plakaten står blant andre Guro Sibeko.

Forfatter, slampoet og samfunnsdebatant Guro Sibeko.
Publisert Sist oppdatert

1. desember inviteres alle til åpningskveld for SPKRBOX-festivalen på Melahuset. Det blir en fest under fanen «Kunst for kamp». På programmet står hele 21 navn på utøvere av hiphop, teaterfolk, musikere og kunstnere, som alle jobber med skeive uttrykk eller temaer. Blant dem forfatteren Molly Øxnevad, musikeren Tuva Syversen og danseren Daniel Mariblanca.

SPKRBOX skal pågå i seksten dager fra 1. desember og har et fullspekket program.

Hvordan kunst kan brukes til kamp er rettesnor for selve åpningskvelden. De kreative folkene som bidrar, har teamet opp i mindre grupper og utvekslet arbeider. Resultatet vises på Melahuset, der også sofasamtale, jam og fest står på agendaen, alt under kyndig ledelse av DJ Lara Okafor og konferansierene Mathilde Fossheim og Taro Vestøl Cooper.

Har hiphop plass til det skeive?

Vær stolt av stedet ditt. Vær stolt av deg selv. Fortell din historie, forlang den plassen du fortjener. Det er noen av hovedstolpene innen samlebegrepet hip hop.

Men hiphop har hatt liten plass for skeive, til å fortelle sin historie, uttrykke sin virkelighet.

Under SPKRBOX-festivalen spør noen programposter hvorfor.

Hva er det ved hiphopkulturen som smalner inn tema, identiteter og lovlige væremåter, når genrens fundament er urban vitalitet, kamp mot låste samfunnsdører og stive sinn?

Big Daddy Karsten var den første av landets hiphopere som sto fram som homofil. Hva tenker han om hiphopkulturens evne til å favne det skeive?

Og hva tenker Selena Sefany? Med bakgrunn fra Skeiv verden, er hennes perspektiv også preget av Jæren og bygda, av en bifil identitet, djing og hiphop.

Selena Sefany er i dag ansatt i Balansekunst, et nettverk som samler 138 organisasjoner og institusjoner innen kunst- og kulturfeltet. Hun vet mye om hva som rører seg på og bak scenene. Så hva tenker hun om skeives manglende representasjon, spesifikt innen hiphop genrene?

Panelsamtalen «Hiphop og skeivhet» mellom Big Daddy Karsten, Selena Sefany og rapperen Son of Light, sentral på plateselskapet Tee Productions, finner sted på Cafeteateret fredag 9. desember. Etterpå mingler og fester man samme sted.

Hvordan eie volden

Dagen etter er det norsk premiere for britiske Travis Alabanzas stykke «Burgerz» på Det Norske Teateret. Forestillingen vant Total Theatre Award i 2019 og har vært nominert til flere andre britiske teaterpriser. «Burgerz» tematiserer transkroppers overlevelsesstrategier.

Albanza skrev stykket etter å ha blitt angrepet med hatske skjellsord-og hamburgere. Hen søker å forstå mekanismene som gjør at noen synes å bukke under, mens andre bekjemper påført stigma ved å ta eierskap til volden og trakasseringen man nesten uvegerlig møter som transperson.

Flere ord, mer handling

Guro Sibeko, DonMartin og Nina Bahar skal snakke sammen. Kvelden finner sted i Bikuben på Det Norske Teateret. Med Bahar som ordstyrer vil samtalen dreie seg om den revolusjonære potensen i slampoesi, kraften ordet og diktet får når kroppen gjør det levende fra scenen. «Å redde verden på rim» arrangeres 13. desember.

Min kropp i ditt blikk

Dagen etter har skuespiller og dramatiker Marit Røste urpremiere på «Kakerlakk.» Den dokumentariske monologen spør blant annet om hvorfor det er verre å være tjukk enn å være slem. Stykket tematiserer spiseforstyrrelser i et samfunn der det å være tynn er synonymt med å være vellykket.

Røste spør hvorfor er det så provoserende at et menneske kan være glad i seg selv, også når det er så mye mer enn 50-60 kilo å være glad i? Den mangelen på kontroll folk leser ut av en overvektig kropp, er den kanskje det motsatte? Et stadig pågående forsøk nettopp på kontroll? Eller kanskje vekten er kommet av udelt fryd over verdens goder? Et uttrykk for en indre harmoni andre jogger milevis for å oppnå?

«Snart er det like mange som er veldig overvektige som det er «normalvektige» i verden. Likevel er det bare de overvektige det er noe i veien med. Er det virkelig så enkelt?».

Programteksten spør og svaret er et spørsmål, rettet til publikum i salen og samfunnet generelt: Hva er det som forstyrrer andre mennesker selvforståelse og deres livsverden så mye at de mister all sivilisasjon i møte med en stor kropp? «Kakerlakk» spilles på Kloden Teater i Kabelgata 19 på Økern.

Alle de øvrige programpostene finnes her: spkrbox.no/festivalen

Powered by Labrador CMS