Karmaklubb*

Et hus med rom for alle

Den kulturelle 15 timers feiringen i regi av Karmaklubb* og Oslo Pride er et av de største skeive eventer noensinne.

Cassie Brødskive og Frida Marida På Karmaklubb*.
Publisert Sist oppdatert

I går ble det skrevet skeiv historie i Det Gamle Biblioteket i Oslo. Bygningen som før huset Deichmann Hovedbibliotek var for anledningen omdøpt til The house of Joie.

Den kulturelle 15 timers feiringen i regi av Karmaklubb* og Oslo Pride er et av de største skeive eventer noensinne.

House of Joie åpnet dørene allerede klokken 12 og stengte dem ikke før morgengryet meldte seg.

Først på dagen var det workshops for ungdom og naturvinsmaking for de voksne. Så gearet stedet om til nattas og skyggenes fortellinger.

Cassie Brødskive, Frida Marida, Father Diesel Meraki og Mother Cassandra Meraki er alle nestorer innen samtidig drag og ballroomkultur. De reflekterte over hva ballroom-kultur er og hva deltagelse på den scenen betyr for hver enkelt av dem.

Hvorfor er ballroom viktig?

De som ankom tidlig på kvelden, møtte et samtalepanel som tok for seg skeiv kultur når den ytrer seg fra scenen, enten i form av drag, voguing, burlesque eller «alt derimellom».

Cassie Brødskive, Frida Marida, Father Diesel Meraki og Mother Cassandra Meraki snakket om betydningen av den skeive subkulturen som løslig kan favnes i begrepet «ballroom».

Fenomenet preges delvis av familielignende grupper kalt «houses». Kulturen har opprinnelig sitt opphav i skeive, kreative og melaninrike menneskers livsutfoldelse i form av mer eller mindre stiliserte former for kroppslig utfoldelse.

For de fleste er ballroom-kulturen kjent fra dokumentaren «Paris is burning» fra 1990. Men røttene kan spores tilbake til 1920-tallets drag ball-konkurranser i Harlem, Chicago og New Orleans.

Siden preget ballroom-kulturen også 1980-tallets undergrunn og uteliv i New York i form av voguing, en referanse til poseringen og ganglaget benyttet av modeller i bladet Vouge og på motevisningenes catwalker. Omskapt av skeive utøvere ble hovedkulturens kommersialisme undergrunnens aktivisme.

Heldagsfeiringen House of Joie er del av et samarbeid mellom Karmaklubb* og Oslo Pride. Den faglige biten ble gjennomført i mars. Inger Kristin Haugsevje fra Oslo Pride gledet seg lørdag stort over at den kulturelle delen også endelig var i gang.

Nytt ballroom-miljø i Bergen

Ballroom er en vesentlig del av samtidens skeive kultur, på tvers av kontinenter. Den rommer aktivisme og kamp mot diskriminering og er en arena for skeiv frigjøring.

Også i Norge finnes flere «houses» og ballroom-miljøer. Siste tilskudd til stammen er Bergen Ballroom, som for litt siden arrangerte sitt første Kiki-ball, og som har blomstret under inspirasjon fra blant annet danseren Cassandra Moldenhauer, aka kveldens paneldeltager Cassie Meraki.

Drag-artister, voguing, Eurovisionsfinale, fotokunst, mat, film, glade folk og Dj-sets.

Karmaklubbs* «House of Joie» ble til nettopp det huset fylt av glede det var planlagt som.

Lørdagens feiring av skeiv kultur var preget av en livsglede som sto helt i stil med den lange ventetiden fram mot eventet.

Fotokunst av Paulina Tamara dukket opp flere steder i House of Joie.
Karmaklubbs* logo satte sitt preg også utenpå Det Gamle Biblioteket. Vis a vis reiser det nye regjeringsbygget seg.
Fotokunst av Paulina Tamara dukket opp flere steder i House of Joie.
Leder i Oslo Pride Inger Kristin Haugsevje sammen med Alexander Benjamin Jørgensen, som blant annet lager den engelskspråklige podcasten «Queerish» for Oslo Pride.
Salen i det gamle hovedbiblioteket kunnet lett vært åsted for glidende par slik vi kjenner dem fra standardans-konkurranser. Lørdag kveld gav den rom for samtale om ballroom og voguing slik fenomenet ytrer seg i skeiv danse og dragkultur.
Powered by Labrador CMS