Dans
Ny forestilling fra Harald og Christian Beharie
Det går åt skogen med det det første dansende og syngende familieprosjektet til Beharie-brødrene. Denne uka har «Undersang» premiere – midt i Lillomarka.
Hva er skeivhet, svarthet i forhold til natur? Hva er naturlig?
Dette er noen av spørsmålene som er stilt i «Undersangs» kreative prosess.
Den norsk-jamaicanske danseren og koreografen Harald Beharie kommer rett fra en suksess med den prisvinnende forestillingen «Batty Bwoy». Broren, Christian Beharie, har gjort stor suksess under artistnavnet Beharie, blant annet med det Spellemann-nominerte debutalbumet «Are You There, Boy?» fra i fjor.
Når det nå inviteres til ny forestilling, er det ikke en vanlig kveld på scenen det er snakk om. Scenen denne gangen er rett og slett et langt stykke unna uansett hvor du befinner deg, og du må jobbe for og komme deg dit, og det kommer til å ta deg hele kvelden.
Men det er en sentral del av hele opplevelsen dét også.
Åpne sanser
At «Undersang» finner sted i skogen er på ingen måte noe som ble sånn ved en tilfeldighet. Når Blikk får huket tak i Harald Beharie midt i en travel oppkjøring til neste ukes premiere, direkte fra «Batty Bwoy»-turné i Estland, er det tydelig at han er lagt hjerte og sjel i prosjektet.
– Det er en helt annen tid i skogen, en tyngde som kjennes essensielt for verket. Tid kan bøyes og sansene kan åpnes opp for flere taktile lag samtidig som prosjektets tematikk fordrer at det bare må skje i skogen, sier Harald Beharie
Han anbefaler alle å ta seg turen opp og få oppleve nærværet av de dedikerte og utrolige utøverne som er med i prosjektet.
– Det er en fantastisk gjeng med både sangere og dansere.
Og man trenger ikke å ha tråkket ned dørene i dansehus eller teatersaler for å både gjenkjenne og sette pris på utøverne i forestillingen, en liste som inkluderer blant andre Amie Mbye, Loan Ha, Jens Jeffry Trinidad, Nosizwe Baqwa, Carlisle Lienes og Mariama Slåttøy, i tillegg til Harald Beharie selv.
Koreografi, korverk og skulpturelle installasjoner
Det er Lillomarka som er arena for «Undersang», og publikum må vandre i omtrent en time fra Grorud for å komme frem til bestemmelsesstedet.
– Jeg hadde akkurat flyttet til Ammerud, gikk mye mer i marka enn før, og ble mer og mer observant på hvem jeg så i marka, forklarer Beharie om grunnen til at det ble nettopp der.
– Jeg har alltid vært interessert i kraften amatørkoret har potensial til å gi, en form for genuin glede og sårbarhet, og risiko for at ting kan kollapse. «Undersang» har blitt en utendørs forestilling i skogen som vever sammen elementer av koreografi, korverk og skulpturelle installasjoner.
Dissonans og vibrasjoner
De anser det som et performance-rituale , sier han, med ønske om å påkalle energier, forfedre, spenninger og det uventede.
– Både som tematikk og materiale har vi vært opptatt av konseptet dissonans, og hvordan dissonans kan skape vibrasjoner som kan tolkes på mange måter. Kroppslige vibrasjoner, vibrerende stemmer, vibrerende stillhet. Sammen med Beharie (Christian red.anm) har vi utforsket hvordan vi kan jobbe med en groovy dissonans, og hvordan vi kan inkorporere soul-aspekter inn i det vokale landskapet, selv om basen for musikken er mest abstrakt og uten tekst.
– I arbeidet fortsetter jeg også mitt samarbeid med Karoline Bakken Lund og Veronica Bruce som skaper skulpturelle installasjoner som innehar flerfoldige funksjoner som skulpturelle forlengelser av skogen og vibrasjoner av skogen til objekter som blir brukt av utøverne.
Det er nærmest noe poetisk over det når Beharie skal fortelle om denne forestillingen. Å ta for seg temaer som skeivhet og svarthet i forhold til naturen, vil muligens være en uvant øvelse for det fleste.
– I prosessen har vi brukt begrepet «queer ecology» som en strategi og fellesidé til å åpne for en større forståelse av hva som tilhører det naturlige, og hvordan heteronormative forståelser, rasisme, kolonialisme og kapitalisme har påvirket vårt syn på det naturlige.
– I en ny økologi og forståelse av sammenhenger, peker vi ut en ikke-lineær tidsforståelse, hvor referanser fra kryssende tider og ulike kontekster er blandet sammen, og skaper en ny forståelse av landskapet.
Helt på tampen skyter han også inn noe som nok kan være med på å gjøre opplevelsen enda bedre:
– Husk myggspray!
Undersang spilles i Lillomarka 30. mai–2. juni. Praktisk informasjon her.