– Bryggen er Bergens stolthet, og langt i fra streit. Derfor er den en fin bakgrunn for Regnbuedagenes nye kampanje, sier festivalsjef Joakim Aadland.

Regnbuedagene i Bergen setter i år kropp i fokus i en ny reklamekampanje før årets festival.
– Hensikten er å vise noe annet enn det som oppfates som standardidealet i lhbt-miljøet, sier festivalsjef Joakim Aadland til Blikk Nett.

Regnbuedagene har samlet et knippe skeive i alle former, fasonger og kjønnsuttrykk i kampanjen som har tittelen «Not even Bryggen is straight».
– Bryggen representerer mye av det skeive i Bergen. Selve bryggen er jo skeiv, bokstavelig talt. Og i likhet med det skeive miljøet har bryggen overlevd det meste, fra brann, krig og nedriving. Nå er Bryggen Bergens stolthet – og det er Regnbuedagene også, sier Aadland og forteller at Bryggen også har vært åsted for skeive aktiviteter opp gjennom tiden.

– Ifølge aktivist Kennet Brophy var det mye cruising på Bryggen i sin tid. Skeivt Arkiv kan også fortelle at det var utstrakt bordellvirksomhet på Bryggen.

På det meste hadde Bergen 150 aktive bordeller på 1800-tallet, og de offentlige bordellene holdt til på Nøstet. Naturlig nok var det ikke bare menn på jakt etter kvinnelig selskap som oppsøkte Bryggen og bordellene der.

Men det er altså ikke kjøp og salg av seksuelle tjenester Regnbuedagene reklamerer for i årets festivalkampanje.
– Under Regnbuedagene i 2015 arrangerte vi en paneldebatt om kroppspress og spiseforstyrrelser hos homofile menn, sier Aadland og forteller at festivalen hentet inn blogger og realitykjendis Jon Lundemoen som fortalte sin historie. Som festival ønsker vi å bidra med et annet fokus på kropp og identitet, sier Aadland og forteller at mangfoldet skal feires.

– Med kampanjen «Not even Bryggen is straight» tar vi et oppgjør med et økende kroppspress ved å synliggjøre mangfoldet. Jeg er stolt av Regnbuedagene som bruker naturlig modeller, med naturlige kropper uten retusjering i markedsføringen, noe svært få pridefestivaler gjør. Det å synliggjøre vanlige kropper er med å bryte ned det kroppspresset som er i dag. Vår hensikt er å vise det mangfoldet som er i miljøet, både med kropper, uttrykk, alder, nedsatt funksjonsevne og hudfarge. Det mener jeg vi har klart, avslutter Joakim Aadland.

Regnbuedagene i Bergen går av stabelen 4. – 11. juni. Mer info: regnbuedagene.no