Pris
Høstutstillingsprisen til Oscar Eriksson Furunes
Høstutstillingsprisen fra Bildende Kunstneres Hjelpefond gikk til Oscar Eriksson Furunes for verket «night watch» (2023), som er inspirert av uglelampen som fungerte som varselsignal i homofile barer i Nederland fra 1920- til 60-tallet.
Høstutstillingsprisen fra Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) har som formål å synliggjøre Høstutstillingens betydning for norsk samtidskunst, og å løfte frem verk som utmerker seg med særlige kvaliteter.
Prisen tildeles kunstneren med verket som juryen finner mest betydningsfullt på årets utstilling.
Høstutstillingsprisen går i år til Oscar Eriksson Furunes for verket «night watch» (2023). Prisen er på 200 000 kroner.
Installasjonen består av en større gruppe duftlamper formet som ugler, samlet over en lenger periode. De sitter på hyller plassert over øyehøyde og er programmert i en lyssekvens.
Denne typen lamper ble brukt som et kodet varselsignal i homofile barer i Nederland fra 1920- til 60-tallet.
Da uglelampen ble tent og glassøynene lyste opp, visste kundene at fremmede eller politi var ankommet baren. Dette betydde at man måtte skjule sin seksuelle legning.
I installasjonen tennes uglelampene gradvis én etter én, og mot slutten av syklusen synkroniseres lyset som et morsesignal.
I juryens begrunnelse heter det:
«Kunstneren tar oss med på en reise tilbake i tid, og serverer oss en fortelling om skam, frykt og undertrykkelse. Kunstneren har gjennom verket tatt en ukjent historie opp og fram i lyset, som står i skarp kontrast til historien verket selv forteller om et liv levd i skjul.
Verket har både noe umiddelbart og lett over seg, men også et dypere og mørkere bakteppe.
Kunstneren klarer balansen med å dra fortiden inn i vår egen samtid, og gjennom det historiske narrative får kunstneren oss også til å sette spørsmålstegn ved verden vi lever i.»
– Dette er ufattelig stort for meg som nyetablert kunstner. Verket betyr mye for meg, og jeg håper at det kan berøre andre, sier Oscar Eriksson Furunes i en pressemelding.
I meldingen uttrykker han også at han er ydmyk når han ser de andres verk, og takknemlig for at juryen har sett han prosjekt, og at han har fått lov til å utvikle og løfte verket i konteksten av Høstutstillingen.
Ny agens
Tittelen på verket refererer til Rembrandts maleri De Nachtwacht (Nattevakten, 1642), som er utstilt på Rijksmuseum i Amsterdam. Den skildrer en militsgruppe i en mørk urban kontekst.
– Jeg tenker at gruppen av uglelamper, med sine lysende øyne, minner om dette maleriet på en merkelig måte. Det historiske varselsignalet er ikke lenger i bruk, og er gjennom verket tatt ut av sin spesifikke kontekst og gitt ny agens i dag, sier prisvinneren i pressemeldingen.
Oscar Eriksson Furunes (f. 1991 i Oslo) er basert i Stjørdal/Malmö og har en bachelor- og mastergrad fra Konsthögskolan i Malmö.
Årets jury besto av Renate Rivedal, Marte Aas og Lasse Årikstad.