Bjarne Melgaard.

Bjarne Melgaards inferno

Bjarne Melgaards debutroman på Aschehoug, «A New Novel» er en utfordring for sansene.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag 13. desember vil Bjarne Melgaard samtale med Alissa Bennett om den nye boken sin på Astrup Fearnley Museet. «You like hard sex, no...?»«You don't have a clue what hard is,» he thinks.

I «A New Novel» følger vi hovedpersonen B, en anerkjent kunstner i New York, mens han raser rundt i en kakafoni av overtredelse, utukt og vold. Brutaliteten i romanens mange sexscener tøyer monotoniens og tålmodighetens grenser.

Melgaard har utfordret visuelt i mange år, men nå viser han at han kan angripe med ord også. Og nå sitter han i Aschehougs ærverdige villa på Oslo beste vestkant ikledd en rosa håndsydd dressjakke signert Martin Greenfield og tar i mot Blikk Nett.

Melgaard er i Oslo for å presentere sitt nye prosjekt, romanen «A New Novel». Det er en solbrun, veltrent, furet og kledelig værbitt Melgaard som møter Blikk.

Med historiene fra «A New Novel» så vidt absorbert i systemet føles det som om jeg har lest en blanding av pornofilmklipp og musikkvideoer.

– Du har nok rett i det, sier Melgaard.

– Rent formatisk er det rene sekvenser som beskrives i boka og sekvensene er veldig uavhengig av hverandre, så din observasjon stemmer nok.

– Ser du mye porno selv?

– Ikke i det hele tatt. Porno er noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg. Da vil jeg heller ha sex med noen enn å se kjedelig porno.

Bjarne Melgaard er en av Norges mest internasjonalt anerkjente samtidskunstnere. Han slo i gjennom på 1990-tallet og er kjøpt inn av flere av verdens ledende kunstsamlere. Kunstneren har blitt karakterisert som arrogant, genial, avantgardist, personlig utleverende og rebell. Men Melgaard selv gir faen.

Han gir garantert faen i at mange nok vil anta at romanen er selvbiografisk.

– Klart mange vil mene det er meg selv jeg skriver om. Men dette er ikke historien om mitt liv, fastslår Melgaard.

Romanens handling forflytter seg gjennom storbyer som New York, Sydney, Madrid og Brussel, hvor handlingen er lagt til en kjeller hvor en mann - kanskje - blir drept.

Dyster tematikk som kan gi Norge et realt SM-sjokk vi ikke har opplevd siden drapet på Erik Vestie, den norske modellen og motestudenten som mistet livet i et SM-rituale i New York i 1985.

– Ja jeg husker den saken. Men min roman tar ikke utgangspunkt i rene sm-miljøer, men i det som kan kalles snuff-miljøer, sier Melgaard.

Men hva får en person til å oppsøke miljøer hvor det er kåtskap knyttet til lemlestelse og drap?

– «A New Novel» handler om en person som er så apatisk og som til de grader ønsker å føle noe som helst at han faller helt inn i galskapen. Han er tilsynelatende en velfungerende og suksessrik person, som er totalt dysfunksjonell privat. Han faller inn i en rekke miljøer nesten ufrivillig, men henger med, observerer og blir til syvende og sist et apatisk naut. For leseren er det umulig å forholde seg apatisk til de grafiske beskrivelsene.

– Romanen er repeterende til det uendelige. Scener repeteres hele tiden, sier Melgaard til Blikk.

– Men det er ikke akkurat en bok du blir så veldig kåt av.

Romanen kan oppleves som et kritisk blikk på en homokultur som blir mer og mer normativ. Og hvor det ekstreme brukes til å bryte det monotone.

– Romanens hovedperson er så illusjonsløs og lei av å fly rundt å være kjekk homse. Lei av å trene 50 ganger i uka, barbere brystet og kjøre kroppen full av steroider. På samme tid skal han være så fordømt lykkelig, hele tiden. Det er en beskrivelse av et homomiljø som jeg ser veldig tydelig i USA og som jeg er lei av. Homofile menn er utrolig banale. Kanskje rettighetskampen har gått for langt når den største lykken i livet er å få tjenestegjøre i militæret? spør Melgaard.

– Kampen som handler om sånne ting som å gifte seg og adoptere barn og sånne ting er ..., han stopper opp og leter etter ord.

– Det som skjer er at rettighetskampen skaper et sett verdinormer som gjør at vi andre som ikke deler de samme verdiene ikke får plass til slutt. Det er verdinormer som er så konvensjonelle, og som får så stor oppmerksomhet og mye fokus, at det går på bekosting av de som for eksempel ønsker å ha fire kjærester på en gang.

– Ser du denne problematikken i norsk homobevegelse også?

– Jeg vet for lite om homomiljøet her i Norge, så det kan jeg nesten ikke uttale meg om. Men søsteren min sender Blikk til meg, og når jeg sitter i New York og leser om det norske homolivet får jeg jo hakeslepp. Det er jo så lykkelig og kjempehyggelig og moro hele tiden, sier Melgaard en smule oppgitt.

– Men sånn er det i New York også. Det eneste som gjenstår er liksom å ha det moro hele tiden. Etter hvert oppstår det en tomhet i tilværelsen som må fylles, og det er det som skjer med hovedpersonen i «A New Novel».

Homsers dødsromantikk

Mens leseren følger B gjennom ekstreme situasjoner, om enn virkelig eller fantasi - det er vanskelig å skille mellom de to, også for B, er det likevel reelle farer han utsetter seg for.

Hiv og aids er tema Melgaard har bygget kunst rundt tidligere, blant annet i installasjonene med pornostjernen Joey Stefano og som festspillkunstner i Bergen i 2003.

Under Venezia-biennale i 2011 var han leder for utdanningsopplegget «Beyond Death: Viral Discontents and Contemporary Notions about AIDS». Kurset tok for seg dødsdriften i homofile miljøer og hvordan aidsepidemien er blitt historisert gjennom film, musikk, litteratur og kunstutstillinger.

Melgaard både foreleste og jobbet med prosjekter sammen med elevene. «A New Novel» beskriver utfyllende om bareback sex - uten å være verken fordømmende eller forherligende.

– I USA snakker man om noe som kalles «disease fatigue», at folk er utslitt av å forholde seg til sykdomsbegrepet år ut og år inn, og at man med tiden ikke orker mer. Nå er ikke jeg en hivspesialist altså, men jeg tror bestemt at det kan oppstå en slags holdning hvor man tenker, "Faen nå gidder jeg ikke mer." Mange tenker at det ikke er noe moro mer, samtidig som at mange tenker at de nye medisinene er så bra. Det er ikke slik lenger at om man får hiv så dør man innen to år, sier Melgaard.

– Vi lever i et postepidemisk samfunn, i etterdønningene fra en epidemi som på en måte er glemt. Noen av mine tidligere kjærester i New York var blant annet grunnleggere av grupper og organisasjoner som Grand Fury og Act Up, så hiv og aids har blitt tvunget ned i halsen min vel lenge kan du si.

– Hva tenker du om sinnet mot hivpositive homser fra resten av miljøet?

– Ja men det er jo slik at man tenker "hvordan kan du få hiv nå?". Ikke sant? Hvordan kan man være så dum å få det nå i våre dager? I store deler av homomiljøet blir nok hivpositive sett på som stokk dumme. I Norge henger det sammen med en moralsk holdning tror jeg.

– Men er ikke dette med «bug chasers» og «bareback parties» bare myter?

– Det har vært en viss erotisering av hiv i visse miljøer, spesielt innen porno og på visse nettsider - men også andre miljøer hvor på en måte hiv og risikoen man tar er en del av greia. Formeningen om hvor stor risikoen er varierer også i stor grad fra miljø til miljø, svarer Melgaard og blir alvorlig.

– Jeg tror de fleste mennesker ikke ønsker å ha sex med kondom. Og det synes jeg er en helt ærlig og grei sak. Jeg synes folk må få lov til å risikere sin egen helse om de ønsker det.

Han mener det er et romantisk aspekt ved den type erotisering av hiv man ser i visse miljøer.

– Jeg tror at i situasjoner hvor du for eksempel er dritforelska, ja så driter du i all risiko. Det er en romantisk ide de fleste ønsker å ivareta. De ønsker å holde fast ved den romantiske ideen, og da tar de sjansen. Av og til i livet møter man den personen man vil gjøre alt for - men tre måneder senere tenker du "hvorfor?".


Astrup Fearnley Museet. Bokpresentasjon: Bjarne Melgaard - A New Novel, torsdag 13. desember, kl 17-18.30, Formidlingsrommet, i bygg 2.

Mer info:

Astrup Fearnley Museet

Powered by Labrador CMS