Skeivt kulturår
Skeivt blikk på Vigeland
Utstillingen PARADE ser med skeivt blikk på Vigelandmuseets samling og historie.
17. juni åpner utstillingen PARADE i Vigelandmuseet i Oslo.
– Det er ikke noe skeivt ved Vigeland eller kunstnerskapet hans, sier kurator Håkon Lillegraven.
– Tvert imot så avbilder en overveldende majoritet av Vigelands kunst relasjoner mellom menn og kvinner.
Lillegraven og medkurator Bjørn Hatterud hevder at Vigelandsparken kan oppleves som en slags heteroparade.
– Men Vigelands kunstnerskap er så mye mer. I samlingen finnes verk, skisser og andre gjenstander som faller utenfor det vi gjerne ser for oss som typisk Vigeland, og som utfordrer vårt felles bilde av ham som kunstner. Disse er i overraskende materialer, har uventet estetikk og spenner mellom det intime og prosessuelle til det absurde og groteske.
Gustav Vigeland begynte sin kunstneriske karriere i ung alder i Mandal, hvor han ble født i 1869. Kunstneren, i dag mest kjent for sine skulpturer i bronse og granitt i den monumentale Vigelandsparken, drev allerede som ung lærling med komplekse treskjærer-arbeider som avbildet fabelfigurer, til bruk og utsmykning i hjemmet.
Vigeland produserte også aktivt tresnitt gjennom sin karriere, der han brukte skjærefjøler i treverk fra Husfliden som trykkplater for å unngå kvist i motivet. Vigelands interesse for kunst i hjemmet kan også ses i hans design for ulike tekstiler, deriblant duker, løpere og servietter som hans kone Ingerid sydde, vevde og broderte.
Skeive innfallsvinkler
Utstillingen PARADE løfter fram materialer og gjenstander fra museets magasiner som ikke har blitt vist for publikum på lang tid.
– I flere tilfeller er de ikke blitt stilt ut i museet før i det hele tatt. I tett samarbeid med museets kunstfaglige stab og konservatorer har vi benyttet oss av etablerte skeive kuratoriske metoder, eksempelvis Jack Halberstams «queer art of failure». Vi håper at våre skeive innfallsvinkler, med blikk for det som faller utenfor normen kan belyse nye sider av Vigelands kunstnerskap og museets samlinger, sier Hatterud og Lillegraven.
Kuratorene har i Sal 7 i museet invitert billedkunstner Ellinor Aurora Aasgaard til å utforme utstillingsarkitektur til gjenstander fra Vigelands kunstneriske produksjon; ikke bare kunstverk, men også innkjøpte referanseverk, gipsavstøpninger, eksperimenter og skisser som gir innblikk i den tekniske prosessen, det materielle mangfoldet og håndverket bak Vigelands mer kjente kunstverk.
Aasgaard, som jobber med skulptur og scenografi har tidligere utstilt på Vigelandmuseet under Skulpturbiennalen i 2015 som del av duoen Aurora Sander.
I tillegg til utstillingen består PARADE av et sideprogram med samtaler på Vigelandmuseet, samt to performance-prosjekter i Frognerparken i regi av Mette Edvardsen og Ulf Nilseng. Både samtaler og performancer vil være direkte relatert til skeiv historie og Frognerparken.
PARADE åpner 17. juni og vises til 18. september. Info: Vigelandmuseet